Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf som strømforsyning

Startet av mrjic, onsdag 20. april 2016, klokken 16:28

« forrige - neste »

mrjic

Hei!

Jeg har lagd liten Poll, fint om dere kunne svare på det. Det er første gang jeg lager det, fint om dere komme tilbakemelding om noe jeg burde ta med eller endre det.

Takk

https://docs.google.com/forms/d/1MkXWUvPsNxaBafQrndfAAp0WWt_eKkeFni1KjU2pRH8/viewform

TM

Jeg har ikke MB250 (blant annet på grunn av mangel på DC hurtiglading), men jeg var nysgjerrig på spørsmålene. Synes det ser fornuftig ut, men spørsmålet "har du rekkevidde angst når du kjører bilen" ja/nei er for lite nyansert.
Det bør vel helle være "Har du noen gang opplevd rekkvidde-angst når du kjørte bilen.  Gradert svaralternativ fra Nei, aldri... til svært ofte evnt. hver gang.

Slik spørsmålet er stilt nå så vil vel alle svare nei, de har ikke rekkevidde-angst.

Øyvind.h

Ville vel kanskje omformulert "ønsker du deg raskere enn 11kW lading" til "ønsker du deg hurtiglading.
Og når man velger "nei" på om man eier bilen bør man vel få spørsmål om hvorfor man ikke eier?
Vet om flere som har droppet den fordi den ikke kan hurtiglades.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Softblue

Man fikk jo ikke vite noe resultat eller foreløpig resultat etter å ha svart. Når vil resultatet foreligge?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

mrjic

Sitat fra: TM på fredag 04. mars 2016, klokken 06:36
Jeg har ikke MB250 (blant annet på grunn av mangel på DC hurtiglading), men jeg var nysgjerrig på spørsmålene. Synes det ser fornuftig ut, men spørsmålet "har du rekkevidde angst når du kjører bilen" ja/nei er for lite nyansert.
Det bør vel helle være "Har du noen gang opplevd rekkvidde-angst når du kjørte bilen.  Gradert svaralternativ fra Nei, aldri... til svært ofte evnt. hver gang.

Slik spørsmålet er stilt nå så vil vel alle svare nei, de har ikke rekkevidde-angst.

Jeg lagde pollen i farta, derfor ble det noe uklare spørsmål.

mrjic

Sitat fra: Softblue på fredag 04. mars 2016, klokken 13:30
Man fikk jo ikke vite noe resultat eller foreløpig resultat etter å ha svart. Når vil resultatet foreligge?

Legger ut resultatet i kveld.

@Øyvind.h

Kunne kanskje ha gjort det, men jeg stenger pollen i kveld så lar den stå slik den er.

mrjic


stoddur

Hei. Flott poll, jeg har en spørsmål angående en av mulighetene.

Jeg kan se at noen har 230V 32A hjemmeladestasjoner. Jeg har en amerikansk versjon av B-Classen. Jeg har lest på nettet at europeiske versjonen kan kun ta i mot 3,7 kW(230 V 16 A) eller 11 kW(400 3-fase 16A) og da er 16A max strøm som bilen kan ta i mot. Jeg har lest på noen nettsider at amerikanske versjonen kan ta i mot mer strøm, helt opp til 40A.

Stemmer dette? I så fall kan man bruke 32A hjemmeladestasjon og få 7,4 kW lading.

Se f. eks. her: http://www.plugincars.com/mercedes-b-class-e-cell

Softblue

#8
400v trefase = 3 ganger 16A = 48A sånn sirkus, men det er sikkert noen elektrikere som kan korrigere om det er feil. Det gir i alle fall fullt batteri på under 3 timer.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

stoddur

Jeg skjønner, så det er hva de mener med at bilen handler mer strøm.

Så, om man vil lade bilen fortere enn 3,7 kW/t hjemme må man ha tilgang til 400 V :-\

Softblue

Sitat fra: stoddur på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:33
Så, om man vil lade bilen fortere enn 3,7 kW/t hjemme må man ha tilgang til 400 V :-\
Om man ikke har 400v hjemme, så kan man bruke offentlige 11kw og 22kw ladestolper.
B Electric vil bare lade med 11kw selv om man kobler til en 22kw ladestolpe, men det er mye raskere enn 3,7kw om man er på tur.
Amerikanske importbiler har sidemarkeringslys på siden av støtfangerne foran. Jeg ser på finn.no at selgerene krever samme priser som for europeiske biler med 400v. De amerikanske bilene har ofte skinninteriør, og for noen er det kanskje viktigere enn ladesystemet. Hverken europeisk- eller amerikansk versjon har hurtiglading.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

fbostad

Sitat fra: Softblue på tirsdag 08. mars 2016, klokken 22:22
400v trefase = 3 ganger 16A = 48A sånn sirkus, men det er sikkert noen elektrikere som kan korrigere om det er feil. Det gir i alle fall fullt batteri på under 3 timer.

Æhh, ikke akkurat slik..
Tilgjengelig effekt fra tre-fas 400V 16A regnes sånn: 16*1,73 (kvadratroten av tre)*400V=11000W (11kW).

SitatSå, om man vil lade bilen fortere enn 3,7 kW/t hjemme må man ha tilgang til 400 V

Det finnes en mulighet til. En (eller flere) luringer har funnet ut at om man kobler et en-fas (som i Norge egentlig er to-fas) anlegg inn på flere pinner på ombordladeren lurer man bilen til å trekke mer fra fasene enn ellers.
Enklere fortalt, om man kjøper en Tesla ladekladd som gjør dette med medfølgende blå 32A adapter, får man ladet med 16A over to faser. Da lader bilen med litt under 30A som blir ca. 7,4 kW (16*2*230V). Altså dobbelt så fort som man ellers ville ha oppnådd.
Det er flere her på forumet som høyt og tydelig sier hva de mener om det, men at det fungerer er det ikke tvil om.

Så har man ett alternativ til. Trafo. Det er et kostbart alternativ om man bare har 230 tre-fas tilgjengelig. En trafo koster fort et par ti-talls tusen. Jeg kjøpte to mindre som jeg koblet i parallell. Det er fult mulig så lenge man observerer begrensningene og forutsetningene som gjelder. Mye billigere enn å kjøpe en stor trafo som kan levere 11kW.

I tid vil det si ved utladet 28kW (tatt hensyn til en virkningsgrad på 0,85 fra kontakt til batteri):
230V 8A = ca 18t
230V 13A = ca 11:45
230V 16A = ca 9t
230V 32A = ca 4,5t
400V 16A = ca 3t

Skikkelig forvirrende dette her.. ;)


Mercedes B Electric

jkirkebo

Sitat fra: fbostad på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:29
Det finnes en mulighet til. En (eller flere) luringer har funnet ut at om man kobler et en-fas (som i Norge egentlig er to-fas) anlegg inn på flere pinner på ombordladeren lurer man bilen til å trekke mer fra fasene enn ellers.
Enklere fortalt, om man kjøper en Tesla ladekladd som gjør dette med medfølgende blå 32A adapter, får man ladet med 16A over to faser. Da lader bilen med litt under 30A som blir ca. 7,4 kW (16*2*230V). Altså dobbelt så fort som man ellers ville ha oppnådd.

Nja, ikke helt. Om man har et 16A 230V 3-fase uttak kan man med en spesialadapter lade med 2x9,25A, altså ca. 18,5A eller 4,25kW. Man må da bruker UMC med rød adapter og ekstra adapter fra blå 4-pins CEE, eller en 11kW ladestasjon der de 3 fasene kobles inn på N, L1 og L2.

Om man har et 32A 230V 3-fase uttak kan man lade med 2x18,5A, altså ca. 37A eller 8,5kW. Men det krever en 3x32A (22kW) ladestasjon samt dobbeltlader i bilen. Kobles ellers likt, altså de 3 fasene inn på hhv. N, L1 og L2 på ladestasjonens tilkoblingsklemmer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fbostad

Nå må vi ikke kuppe tråden til trådstarter, men regner med at han sier fra om vi skal avslutte?
Sitat
Nja, ikke helt. Om man har et 16A 230V 3-fase uttak kan man med en spesialadapter lade med 2x9,25A, altså ca. 18,5A eller 4,25kW. Man må da bruker UMC med rød adapter og ekstra adapter fra blå 4-pins CEE, eller en 11kW ladestasjon der de 3 fasene kobles inn på N, L1 og L2.
Om dette fungerer er det i tillegg til det jeg beskriver. Men vet du om noen har prøvd?
Sitat
Om man har et 32A 230V 3-fase uttak kan man lade med 2x18,5A, altså ca. 37A eller 8,5kW. Men det krever en 3x32A (22kW) ladestasjon samt dobbeltlader i bilen. Kobles ellers likt, altså de 3 fasene inn på hhv. N, L1 og L2 på ladestasjonens tilkoblingsklemmer.
Bilen leveres ikke med dobbeltlader så det faller bort. Dessuten er det kanskje ikke sikkert at den vil lade med mer enn 16A pr fase? Jeg bare lurer, sier ikke at det ikke går.
Mercedes B Electric

jkirkebo

Sitat fra: fbostad på torsdag 10. mars 2016, klokken 20:51
Nå må vi ikke kuppe tråden til trådstarter, men regner med at han sier fra om vi skal avslutte?
Sitat
Nja, ikke helt. Om man har et 16A 230V 3-fase uttak kan man med en spesialadapter lade med 2x9,25A, altså ca. 18,5A eller 4,25kW. Man må da bruker UMC med rød adapter og ekstra adapter fra blå 4-pins CEE, eller en 11kW ladestasjon der de 3 fasene kobles inn på N, L1 og L2.
Om dette fungerer er det i tillegg til det jeg beskriver. Men vet du om noen har prøvd?
Sitat
Om man har et 32A 230V 3-fase uttak kan man lade med 2x18,5A, altså ca. 37A eller 8,5kW. Men det krever en 3x32A (22kW) ladestasjon samt dobbeltlader i bilen. Kobles ellers likt, altså de 3 fasene inn på hhv. N, L1 og L2 på ladestasjonens tilkoblingsklemmer.
Bilen leveres ikke med dobbeltlader så det faller bort. Dessuten er det kanskje ikke sikkert at den vil lade med mer enn 16A pr fase? Jeg bare lurer, sier ikke at det ikke går.

Nei, den siste varianten der går bare på Tesla. Men den første vil jeg tro fungerer fint på MB, det er jo samme lader som Teslaene bruker. Jeg leser alle innlegg under "nyeste innlegg" og så ikke at jeg var i MB-forumet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA