Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facelift - hva består den egentlig av?

Startet av Herbie, tirsdag 19. april 2016, klokken 09:50

« forrige - neste »

Herbie

Hei

Er lykkelig eier av en ny 2016 E-golf, og jeg forstår at den skal gripe inn og bremse før en eventuell kollisjon. Det står at man skal få forvarsel før bremsing skjer, men dette har jeg aldri opplevd selv om jeg med vilje bremser litt senere enn komfortabelt mot foranliggende bil. Har noen noe erfaring med dette systemet? Skulle gjerne visst om det fungerer på bilen, men har ikke lyst til å ofre liv og helse for å finne det ut :)

Blouberg

Har fått alarm noen ganger, men bilen har aldri grepet inn.

torgrand

Jeg får av og til varselet hvis jeg kutter inn litt nærme bak en bil i rundkjøringer....
Jeg har heller aldri fått bremsing, bare varsel (34 000 km kjørt).

SteinarSun

Funker hos meg... Gikk nesten en liten skvett i setet første gang systemet slo inn
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

jantegolf

Jeg lurer på om autobrems virker bare i hastigheter under 30km/time?

Råde

Nei. Virker over også (personlig erfaring), men den klarer ikke å stoppe bilen.
e-Golf | X75D

janegils

Sitat fra: jantegolf på tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:14
Jeg lurer på om autobrems virker bare i hastigheter under 30km/time?

Det er motsatt, virker ikkje under 30...

gamer73

min også har virket men jeg TROR jeg hadde autopiloten på...men ikke sikkert...

Det som var skummelt var at den bråbremset pga en plastpose fløy foran bilen under en storm....DET var sinnsykt ekkelt...

Men jeg nekter å slå av ting som kan redde liv

Herbie

Om ACC er på eller av, spiller det noen rolle?

assc

Den har bråbremset min et par ganger, holdt på å gjøre i buksa den ene gangen... hadde ikke ACC på noen av gangene.

jensjacob

Sitat fra: gamer73 på onsdag 02. mars 2016, klokken 10:36
Men jeg nekter å slå av ting som kan redde liv

Så tror jeg du skal starte med at lade være med at slå din opmærksomhed fra...  ;D

-Og så i første omgang betragte assistentsystemerne som kuriositeter der absolut ikke erstatter menneskelig situationsvurdering. Jeg ville knap nok betragte det som et supplement.

Nu har jeg ikke selv ACC eller hvad det nu er der har kontrol over bremserne, men hvis jeg havde oplevet det der bliver beskrevet fx. :
Sitat fra: assc på onsdag 02. mars 2016, klokken 22:20
Den har bråbremset min et par ganger, holdt på å gjøre i buksa den ene gangen... hadde ikke ACC på noen av gangene.

...så kan jeg love dig for at jeg ikke skulle aktivere det igen ever...

Hvis vi ser bort fra de ulykker der kunne være indtruffet i kølvandet på det, så ved jeg ikke engang hvordan man skulle forklare det i retten... "- Hvorfor blokker du bremserne midt på motorvejen ??! - Jaaøøhh... det var mit assistentsystem"  :o
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

Vel..saken er at en rader vil jo teoretisk reagere kjappere enn et menneske, vil jeg tro. Og OM man skulle få et illebefinnende så er jo det greit å vite at bilen kan stoppe uten at man gjør noe som helst.

Og forskning har jo vist at slike auto-brems systemer har reddet liv...

Man kan alltid si at man skal være oppmerksom og det skal man, men vi er mennesker....og vi feiler gang på gang...da er det greit å få hjelp av en datamaskin som ikke blir trett eller blir uoppmerksom. Det kan skje feil med en datamaskin også, men stort sett så vil denne si ifra at NÅ er den ikke helt bra..og da kan man f.eks ta den på verksted:)

Råde

Forstår din skepsis overfor autonomi jensjacob, men det er faktisk vist at autobrems reduserer alvorlige ulykker betraktelig. Jeg er enig i at den menneskelige gjerne ikke skal slås fra, men den er ikke ufeilbarlig og et slikt system er en hjelp, på linje med sikkerhetsele og airbag.
e-Golf | X75D

gamer73

jeg har vel "kommet borti" ting med bil ca hmm 10 ganger i mitt liv...kjørt bil i 20+ år. Og alle gangene har vært pga jeg har vært uoppmerksom. Det har alltid vært i relativt lave hastigheter heldigvis så det har gått greit med meg og andre personer...men skade på bil. Ca 80% av disse kunen vært unngått om jeg hadde hatt dagens auto-brems system som golfen nå har. Og om jeg ikke har lært å bli mer oppmerksom på 20+ år og i tillegg at jeg stadig blir eldre og sikkert enda mer uoppmerksom så er det jammen bra at bilen selv kan "hjelpe" meg:)

vitcho

Jeg er faktisk ret glad for ACC og også kollisionsadvarslen (selvom jeg ikke har haft brug for sidstnævnte endnu). Jeg synes, det virker godt og trygt. Men når vi begynder at tale Lane Assist, er jeg mere i tvivl. Jeg købte alle assistenter, jeg kunne få til min egolf, men efter at have kørt med Lane Assist er jeg faktisk blevet i tvivl om, hvorvidt den overhovedet giver mening. Den er alt for ustabil til, den reelt kan bruges til almindelig kørsel, synes jeg. Alt for ofte mister den pejlingen på vejen. Hvis Lane Assist skal give rigtig mening, må det jo aldrig ske. Jeg har flere gange oplevet den vil dreje rattet for at køre uden om et busstopsted, men så mister den pejlingen, fordi vejen hurtigt svinger tilbage efter busstoppen, hvilket betyder, LA bare slår fra uden at dreje tilbage på vejen. I realiteten betyder det, hvis ikke jeg korrigerede bilen, at jeg ville blive sendt lige over i modkørende bane til et frontal sammenstød. Det holder sgu ikke. Så jeg er faktisk endt med at slå den fra. Jeg synes, det er sjovt med gadgets og teknologi, men jeg kan ikke rigtig se, det giver mening før bilen er meget meget bedre til at vide, hvad der er vej, og hvad der ikke er.

Når først den ALDRIG laver fejl med at miste pejlingen på vejen kommer så de etiske implikationer om, hvad bilen skal vælge, hvis der er en gammel dame til højre, et barn til venstre og et frontalt sammenstød lige fremme - hvad skal bilen så gøre? Hvem kan programmere det? Dette spørgsmål er rigeligt svært i sig selv...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA