Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør dere i forhold til langkjøring?

Startet av cstromme, mandag 18. april 2016, klokken 17:45

« forrige - neste »

ELTesla

Jeg tror heller ikke det kan ta veldig lang tid før de åpner for å konfigurere produksjonsbiler. Har alle med sig. fått tilgang nå?

Epleskreller

Sitat fra: ELTesla på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:06
Jeg tror heller ikke det kan ta veldig lang tid før de åpner for å konfigurere produksjonsbiler. Har alle med sig. fått tilgang nå?

kan virke sånn, ikke hørt om noen som ikke har fått tilgang..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ELTesla

Det skaffer jo mer forutsigbarhet hos Tesla at alle produksjonsbilene også får konfigurert, så da vil jeg ikke tro at det tar lang tid før de åpner opp. Tydeligvis så ligger alle priser klare, så det er bare å trykke på knappen når de føler at tidene er inne.

Tesla65

- Har dere noen idé om hvor mange X som vil komme til Norge i år?

- Det spekulerer vi ikke på.

Det vanker imidlertid en liten bonus til de tidligste bestillerne av 90-utgaven, som gikk ut fra batteristørrelse på 85 kWh.

- Vi er veldig offensive på kontinuerlig forbedring av produktene. Så det er veldig greit at det også kan komme kundene, som var tidlig ute, til gode, sier Sandvold Roland.
Hvit P85 Solgt

KrW

Sitat fra: Tesla65 på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:49
- Har dere noen idé om hvor mange X som vil komme til Norge i år?

- Det spekulerer vi ikke på.

Det vanker imidlertid en liten bonus til de tidligste bestillerne av 90-utgaven, som gikk ut fra batteristørrelse på 85 kWh.

- Vi er veldig offensive på kontinuerlig forbedring av produktene. Så det er veldig greit at det også kan komme kundene, som var tidlig ute, til gode, sier Sandvold Roland.

Leste denne jeg også. Skjønner ikke hva de mener. 90 kWh kan man velge samme når man gjorde/gjør reservasjonen. De vil kanskje bare få frem at batteristørrelsen ble endret fra 85 kWh til 90 kWh høsten 2015 med dertil høyere pris. Kan ikke se at det kommer de som var tidlig ute, til gode  :o
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Muffinman

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. mars 2016, klokken 17:05
Basert på hvordan de håndterte Europeisk sig vs US sig er det nok ikke urealistisk at vi sklir over i Q3. Men alt avhenger av hvor store utfordringer de har for øyeblikket. Kanskje det er småtteri som holder igjen flodbølger. Kanskje det er større ting som vil gi en sakte oppramping gjennom Q2 (som Tesla vil kalle "focus on quality" som i praksis er "Bilen var ikke klar til lansering").

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 02. mars 2016, klokken 23:13
Det som er helt sikkert er at Elon har vært superpirkete' på feil på X'ene. Han vil at alt skal være perfekt og mer eller mindre feilfritt før bilene shippes over dammen. Han og et par andre er visst selv ute å tester bilene når de selv er i Fremont og har anledning. Nesten sykelig besatt av at de skal levere feilfrie biler når produksjonen virkelig tar av.

Artig hvordan man kan lage en Chuck Norris historie om Elon Musk av at bilen ble lansert litt for tidlig :D
Hvis CEO er ute og tester biler egenhendig er det ikke positivt i det hele tatt. Det er et sykdomstegn for organisasjonen, og tyder på et sterkt ledelsesproblem i tillegg til uavklart tjenestevei og linjer.

petersv

Tjenestevei? Vi lever ikke i 1982 heller da. Bra han engasjerer seg, men micromanagement er ikke bra, det er nok alle enig i.

satheesh.net

"Sterkt ledelsesproblem"? Vel. Vi vet jo at Herr Elon er en litt annen type leder enn de man normalt anser som en "god leder".

Men jeg er enig med @petersv, det er bedre at han er overengasjert, enn ikke. Ingen hemmelighet heller at Elon er litt "vanskelig" å jobbe med og noe uortodoks i sin stil (bare les Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future av Ashlee Vance).

PS! Min kilde for uttalelsene er fra den nye Head of Global Sales and Service, Jon McNeill, som vi (TOCN) hadde personlig møte med på tirsdag som var. Det kommer en artikkel på tocn.no rundt dette møte om en liten stund.

Muffinman

#53
Jo, dette både et ledelsesproblem og et problem i organisasjonskulturen. Og det er så rav hakkende feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne men gjør et forsøk på å trekke opp linjene ekstremt grovt og uten detaljer.

1. Sjefen sjøl tester bil, neppe i tråd med etablerte prosedyrer for gjennomføring av test og systematisering av data, samt kanalisering inn i systemet.

2. Hvordan skal informasjonen som dette avstedkommer brukes? Her er det sannsynligvis store avvik i metodikk og dataene er neppe brukbare - eller sammenlignbare - med de som kommer fra tester utført etter gjeldende prosedyrer for slikt.

3. Resultatet, med amerikansk lederkultur hvor det sjelden lønner seg å motsi sjefen eller melde fra om feil i bakhodet, er sannsynligvis at CEO sine tilbakemeldinger brukes uavhengig av kvaliteten. Og dette implementeres gjerne utenom vanlige rutiner for kvalitetssikring siden sjefen krever at ting går raskt, og han har "alltid rett".

4. Toppledere burde ganske enkelt ikke ha ledig tid med å drive med slikt. Det er kapasitet de heller burde bruke på å utøve sunt lederskap.

Dette blir litt som om konsernsjefen i Transocean skulle ta et og annet skift på boredekket når han hadde tid.

satheesh.net

Han og et par av de andre er bare ute og prøvekjører bilene. De normale prosedyrene for kvalitetssikring er jo fortsatt der. Se på det som å ta stikkprøver for å se om det er i tråd med instruksene som er gitt. Må ikke glemme at Elon og JB begge er meget kompetente på enkelte områder. Så de driver nok ikke bare med synsing. ;)

Men er helt enig med deg; de burde kanskje brukt tiden på andre ting. :)

Balrog

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. mars 2016, klokken 14:02
Jo, dette både et ledelsesproblem og et problem i organisasjonskulturen. bla bla

1. Vilkårlig synsing

2. Mer vilkårlig synsing

3. Vilkårlig synsing om amerikansk lederkultur

4. Vilkårlig synsing om å utøve sunt lederskap.

Dette blir litt som om konsernsjefen i Transocean skulle ta et og annet skift på boredekket når han hadde tid.

Max Weber er det deg? Sjelden jeg leser så bastante og så far fetched synspunkter om ledelse. Du har mange meget gode innlegg på forumet her, men dette er et selvmål limt i vinkelen. Jeg regner med at du kommer langt sterkere tilbake etter en hardt tiltrengt kopp kaffe.

Elon Musk er en av verdens fremste eksempler på transformasjonsledere, i sterk kontrast til den sidrumpa gjengen i gutteklubben grei som har ledet de største norske virksomheter fra "effektiviseringstiltak" til "effektiviseringstiltak" i betydningen nedbemanning og outsourcing i stedet for innovasjon og entreprenørskap som er det Norge og verden trenger, eksemplifisert nettopp ved Elon Musk.

Nok off topic - back on track!

Det blir spennende å se salgsfordelingen framover mellom S og X når prisene er såpass like. Personlig er det 4wd jeg savner, og kun hengerfeste ville for meg vært det som skulle avgjøre i favør av X. S er en vesentlig penere bil (no offence) enn X og alle SUVer på markedet.

Blir det økte avgifter på elbil (mva) fra 2017?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

karl100

Tesla burde kjøpt ut Muffinman, fått han over dammen til å kontrollere biler.
Vet at en som var aktiv på Teslamotorsclub begynte å jobbe i Tesla.

Da jeg hentet ut en bil var jeg visst så nøye at DS sa at jeg burde vært ansatt på produksjonskontroll, hehe...

pwb

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. mars 2016, klokken 14:02
Jo, dette både et ledelsesproblem og et problem i organisasjonskulturen. Og det er så rav hakkende feil at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne men gjør et forsøk på å trekke opp linjene ekstremt grovt og uten detaljer.

1. Sjefen sjøl tester bil, neppe i tråd med etablerte prosedyrer for gjennomføring av test og systematisering av data, samt kanalisering inn i systemet.

2. Hvordan skal informasjonen som dette avstedkommer brukes? Her er det sannsynligvis store avvik i metodikk og dataene er neppe brukbare - eller sammenlignbare - med de som kommer fra tester utført etter gjeldende prosedyrer for slikt.

3. Resultatet, med amerikansk lederkultur hvor det sjelden lønner seg å motsi sjefen eller melde fra om feil i bakhodet, er sannsynligvis at CEO sine tilbakemeldinger brukes uavhengig av kvaliteten. Og dette implementeres gjerne utenom vanlige rutiner for kvalitetssikring siden sjefen krever at ting går raskt, og han har "alltid rett".

4. Toppledere burde ganske enkelt ikke ha ledig tid med å drive med slikt. Det er kapasitet de heller burde bruke på å utøve sunt lederskap.

Dette blir litt som om konsernsjefen i Transocean skulle ta et og annet skift på boredekket når han hadde tid.

Vel, nå så jeg på TV at han hadde jo tid til å hjelpe til på ett suppekjøkken for hjemløse så litt ledig tid må han ha. Ordner seg sikkert når han får Howard med på laget ;-)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Til info:

Tesla har gjort feil (ja, du leste riktig!) og vil endre prisen for Signatur-bestillinger. Korrekt pris er altså helt identisk med en fullspekket P90D general production (GP) bil. Faktisk blir den noen kroner rimeligere hvis man ikke velger 22" på en fullspekket P90D GP bil kontra Signatur. 20" og 22" er nemlig likt priset for Signaturer.

Korrekte priser for Signaturer er altså:
1.212.100 NOK (Base prisen på Signatur modell)
2.800 NOK (Dokumentavgift)
2.400 NOK (Vrakpant)
1.217.300 NOK

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA