Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva gjør dere i forhold til langkjøring?

Startet av cstromme, mandag 18. april 2016, klokken 17:45

« forrige - neste »

vlad.trotsenko

Sitat fra: Wenche på tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:02
Sitat fra: vlad.trotsenko på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:41
Sitat fra: TpGn på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:05
Hvordan vet vi at de norske prisene på ekstrautstyr er riktige? Er det gjetting fra Vlad, eller er de publisert noe sted som jeg ikke har fått med meg? @Vlad: Hvor kommer dine priser på ekstrautstyret fra?

Dette er offisielle Teslas priser. Vanligvis Tesla ikke endrer prisene oftere enn en gang per måned, så jeg tror at alle priser vil være gyldig minst i mars.

Hvor ser du disse prisene?
Jeg har reservasjon på Produksjons Model X fra 25/10 2012, og på MyTesla kommer det kun opp detalj-informasjon om Model X Signature.
Kan du poste en link?

Jeg tror Tesla vil åpne konfigurasjonen for produksjon Model X 70D/90D snart, i alle fall all konfigurasjon og priser er allerede på plass. For denne typen of biler Teslas levering tid er midten av 2016, hvis det er Tesla tid, så det betyr ca. høsten 2016.
S85D registered on February 2016, black, almost everything

Wenche

#31
Sitat fra: vlad.trotsenko på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:41

Dette er offisielle Teslas priser. Vanligvis Tesla ikke endrer prisene oftere enn en gang per måned, så jeg tror at alle priser vil være gyldig minst i mars.

Jeg ber om at du poster Link til Offisielle Tesla priser!

Eller har du omregnet fra amerikanske priser for å komme frem til de norske prisene?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

KrW

Jeg håper på at grunnen til at de europeiske prisene er høyere enn i USA er at de implementerer en oppgradert og dyrere autopilotpakke fra start av leveranse i Europa  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

vlad.trotsenko

Sitat fra: KrW på onsdag 02. mars 2016, klokken 10:52
Jeg håper på at grunnen til at de europeiske prisene er høyere enn i USA er at de implementerer en oppgradert og dyrere autopilotpakke fra start av leveranse i Europa  ;)

Autopilot er samme som før, ingen endringer
S85D registered on February 2016, black, almost everything

sveih

Er amerikanske priser justert for skatter og avgifter? På norske priser kommer høyere frakt, mulig det går mot hverandre? Ellers er det vel ikke helt rett frem å sammenlikne?

petersv

Er ganske i tråd med S-lanseringen, da lå våre priser over pga. frakt osv. kun i de siste årene etter dollaren har blitt dyr at det har vært motsatt.

Amoss

Sitat fra: Wenche på onsdag 02. mars 2016, klokken 00:51
Jeg ber om at du poster Link til Offisielle Tesla priser!

Han sier at "all konfigurasjon og priser er allerede på plass". Jeg tolker det som at man får opp prisene ved å ta "vis kilde" på designstudio for å se HTML og/eller javascript koden?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#37
Sitat fra: vlad.trotsenko på tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:15
Jeg tror Tesla vil åpne konfigurasjonen for produksjon Model X 70D/90D snart, i alle fall all konfigurasjon og priser er allerede på plass. For denne typen of biler Teslas levering tid er midten av 2016, hvis det er Tesla tid, så det betyr ca. høsten 2016.

Generell produksjonsbiler fra høsten 2016, eller signatur fra høsten 2016? Mener det nylig ble sagt i media at de første bilene skal komme til sommeren. Så da kommer vel de første signaturbilene ca 31. august, eller tidlig høst.
Generell produksjon fra Q4 en gang. X70D fra Q1 neste år.

Dvs. litt bedre enn hva jeg anslo i november -15 hvor jeg fryktet at ordinær X90D skled over i Q1 2017 og X70D Q2 2017. Litt skummelt dog at Tesla nylig uttalte noe om at alle ressurser var satt inn på Model 3, noe som ikke er  helt heldig (og heller ikke helt riktig) når X``en ikke er klar.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. november 2015, klokken 09:07
X90D er nok fort et år unna her i Norge. Og det er hva vi vet i dag. Klart, det kan være Tesla leverer raskere enn dette, men historisk bør man derimot påregne flere forsinkelser. Dvs kanskje X90D fra Q1 2017 og X70D fra sommeren 2017?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:16
Sitat fra: Wenche på onsdag 02. mars 2016, klokken 00:51
Jeg ber om at du poster Link til Offisielle Tesla priser!

Han sier at "all konfigurasjon og priser er allerede på plass". Jeg tolker det som at man får opp prisene ved å ta "vis kilde" på designstudio for å se HTML og/eller javascript koden?

Tipper det, han gjorde det samme for å se bildene tidligere ;)

Epleskreller

#39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:24
Sitat fra: vlad.trotsenko på tirsdag 01. mars 2016, klokken 23:15
Jeg tror Tesla vil åpne konfigurasjonen for produksjon Model X 70D/90D snart, i alle fall all konfigurasjon og priser er allerede på plass. For denne typen of biler Teslas levering tid er midten av 2016, hvis det er Tesla tid, så det betyr ca. høsten 2016.

Generell produksjonsbiler fra høsten 2016, eller signatur fra høsten 2016? Mener det nylig ble sagt i media at de første bilene skal komme til sommeren. Så da kommer vel de første signaturbilene ca 31. august, eller tidlig høst.
Generell produksjon fra Q4 en gang. X70D fra Q1 neste år.

Dvs. litt bedre enn hva jeg anslo i november -15 hvor jeg fryktet at ordinær X90D skled over i Q1 2017 og X70D Q2 2017. Litt skummelt dog at Tesla nylig uttalte noe om at alle ressurser var satt inn på Model 3, noe som ikke er  helt heldig (og heller ikke helt riktig) når X``en ikke er klar.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 26. november 2015, klokken 09:07
X90D er nok fort et år unna her i Norge. Og det er hva vi vet i dag. Klart, det kan være Tesla leverer raskere enn dette, men historisk bør man derimot påregne flere forsinkelser. Dvs kanskje X90D fra Q1 2017 og X70D fra sommeren 2017?

Fikk høre at de håper å levere de første bilene i slutten av Q2, dvs slutten av juni.  Det betyr at de burde settes i produksjon om 2-3 uker??
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Når det hevdes på TMC at hundrevis av US sig``er er stoppet i produksjon/ikke utlevert så er jeg litt skeptisk (påstand fra sig-holdere som ikke har fått bil og som ikke vet når de får bil). Noen sig``er har ventet et par måneder på ny info om sin bil.

Mitt inntrykk er at det er noen deler som må redesignes, noe som tar litt tid. Det kan også skyldes feil på en del biler, men feil må jo komme av ett eller annet. Og da er ikke redesign av enkelte deler utenkelig, noe som vil forsinke både biler på vei ut og ikke-produserte biler. Dette er rene spekulasjoner fra min side basert på info fra amerikanske eiere.

Om de får redesignet deler (forutsatt at forsinkelser skyldes dette) og får opp volumet på de nye delene raskt er det teoretisk mulig at de prioriterer Europeiske sig før videre generell US produksjon, bare for å få bilene i transit og klare til utlevering innen utgangen av Q2. De ventende US sig bilene kan jo fikses mens Europeiske sig er i transit, og dermed utleveres før.

Basert på hvordan de håndterte Europeisk sig vs US sig er det nok ikke urealistisk at vi sklir over i Q3. Men alt avhenger av hvor store utfordringer de har for øyeblikket. Kanskje det er småtteri som holder igjen flodbølger. Kanskje det er større ting som vil gi en sakte oppramping gjennom Q2 (som Tesla vil kalle "focus on quality" som i praksis er "Bilen var ikke klar til lansering").

Jeg håper på førstnevnte. Mange som har ventet lenge på X``en nå, og det er ikke heldig om ikke problemet allerede er løst når det kommer ut at leveranser er forsinket. Men Model X er en kompleks bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kula

Noen som aner hvilke felger som leveres normalt?
Noen som aner pris for vinterfelg og dekk - sånn helt cirka?
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Mao

Sitat fra: kula på onsdag 02. mars 2016, klokken 20:05
Noen som aner hvilke felger som leveres normalt?
Noen som aner pris for vinterfelg og dekk - sånn helt cirka?

Standard er vel 20" (dekk 255 eller 265/45 foran og 275/45 bak), tillegg for 22" (265/35 foran og 285/35 bak). Det er 2 ulike design på 20" felgene fra Tesla, så hvilken som er standard aner jeg ikke.

Det er mulig å bruke 19" felger og dekk i dimensjonen 235/55 eller 245/55 (typegodkjent med 265/50 tror jeg), da skulle det være mulig å få uoriginale vinterdekkpakker med helt akseptable priser. Kanskje i området 16 - 18 000 med premiumdekk og sensorer? Men gode vinterdekk på originalfelger i 20" blir nok minst dobbelt så dyrt....
(tar forøvrig forbehold om lastindeks på dekk i de ulike dimensjonene, dette har jeg ikke sjekket)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

satheesh.net

Det som er helt sikkert er at Elon har vært superpirkete' på feil på X'ene. Han vil at alt skal være perfekt og mer eller mindre feilfritt før bilene shippes over dammen. Han og et par andre er visst selv ute å tester bilene når de selv er i Fremont og har anledning. Nesten sykelig besatt av at de skal levere feilfrie biler når produksjonen virkelig tar av.

Godt nytt for oss, ikke fullt så godt nytt for de i USA som er prøvekaniner...

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. mars 2016, klokken 17:05
Basert på hvordan de håndterte Europeisk sig vs US sig er det nok ikke urealistisk at vi sklir over i Q3. Men alt avhenger av hvor store utfordringer de har for øyeblikket. Kanskje det er småtteri som holder igjen flodbølger. Kanskje det er større ting som vil gi en sakte oppramping gjennom Q2 (som Tesla vil kalle "focus on quality" som i praksis er "Bilen var ikke klar til lansering").

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 02. mars 2016, klokken 23:13
Det som er helt sikkert er at Elon har vært superpirkete' på feil på X'ene. Han vil at alt skal være perfekt og mer eller mindre feilfritt før bilene shippes over dammen. Han og et par andre er visst selv ute å tester bilene når de selv er i Fremont og har anledning. Nesten sykelig besatt av at de skal levere feilfrie biler når produksjonen virkelig tar av.

Artig hvordan man kan lage en Chuck Norris historie om Elon Musk av at bilen ble lansert litt for tidlig :D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA