Hjemmelader

Startet av Linda Olsen, tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:02

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. juli 2016, klokken 20:27
Arbeider i et forsikringsselskap og der har vi installert 10 A schuko for lading i garasjen nylig.
Skremmende. (men der stå det kanskje ingen til lading hele natten?)
Jeg synes uansett at de må sjekke med sitt forsikringsselskap.
Det er tidliger nevent her på forum at enkelte selskap stiller krav til ladeinstalleasjoner i fellesgarasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Det er overraskende dersom forsikringsselskap velger å innføre egne installasjonsregler utenfor NEK og myndighetenes tilråding. Man kan undres på hvilket grunnlag de i så fall innfører denne type vilkår. Da hadde sannsynligvis restriksjoner på bruk av Webasto i fellesgarasje vært mer hensiktsmessig hvis man forsøker å detaljstyre kundene for å senke risikoen.
(Her er jeg litt innhabil siden jeg arbeider i et forsikringsselskap hvor vi ønsker å unngå innviklede vilkår som kan føre til at kunden føler seg lurt.)

Uansett er det neppe noen som protesterer på at CEE brukes til 16 A lading. Dersom man bruker CEE så ligger det også godt til rette for tilkobling av ladeboks senere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling Styremedlem Oslo og Akershus elbilforening på tirsdag 05. juli 2016, klokken 23:35
Det er overraskende dersom forsikringsselskap velger å innføre egne installasjonsregler utenfor NEK og myndighetenes tilråding.

DSB, NEK, Norsk Elbilforening ++ tilråding :
Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter
.......
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).
VW er mode 3 kompatibel.
Denne tilråding er allerede 4 år gammel.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. juli 2016, klokken 23:35
Uansett er det neppe noen som protesterer på at CEE brukes til 16 A lading.

Uansett er det veldig mange som protestere på denne kombinasjonen:
Sitat fra: Louise på tirsdag 05. juli 2016, klokken 20:47
Takk ! Slik tenke jeg og. Fornuften må også brukes, og det er klart kladden skal få en kurv eller en krok å henge i/på. Da tror jeg at jeg ender på noe slikt (CEE kontakt med overgang, eller vanlig 10A schuko). Til mitt bruk er det mer enn godt nok.
Overgang :https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/overgangsadapter-bla-cee-16a-til-schuko ?
Noen som vet om slik overgang med lås ?
Rent bortsett fra at en ikke finner overganger med lås, men evt må en benytte en CEE med bryter og hengelås. Dette er kanske den viktigste grunnen til at en ikke bør gjøre det slik i en fellesgarasje, en vet ikke hva røverene kan finner på.

De andre som bruker fellasgarasjen fortjener også å sove godt.
Derfor bør styret også si nei til mode1/2 løsningen.

Denne hjemmesiden har et eksempel til etterfølgelse:
https://hagekvartalet.wordpress.com/garasje/el-ladepunkt-til-bil/
Her har de et lignende opplegg med mating fra den enkeltes sikringsskap.

(Om en sammenligner med prisene i hagekvartalet burde det elektrikker tilbyr Luise inkludere en mode 3 ladestasjon.)
Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. juli 2016, klokken 18:49
Du kan få jordfeilautomat med 16A C sikring og jordfeilvern i 2 polt versjon fra Doepke fra oss for 2500 kr, så sparer du enda mer og bruker mindre plass i skapet.
Jeg har sett litt nøyere på Doepke's tyske hjemmeside. Den topolete kombivernet du tilbyr må trolig være 1+N og ikke godkjent i Norge. Men de har en 3+N, som selv om den er litt større spare plass og arbeid i sikringsskapet. Og totalt sett trolig rimligere enn sikring+jordfeilbryter B.
Hyundai Ionic.

elektrolux

Finner også kun 1 polte på nett, men har det tilgjengelig i 2 polt 16 eller 32A med B vern og 5 DIN bredde her i Stavanger.

Har til og med 3 fase 32A versjon, men da til 4500 Kr.

Løp og kjøp!
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Er du sikker på at du ikke forveksler 1+N med 2 pol?

Men er det riktig så er det fint og mye greiere enn to separate vern.
Hyundai Ionic.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. juli 2016, klokken 09:55
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. juli 2016, klokken 18:49
Du kan få jordfeilautomat med 16A C sikring og jordfeilvern i 2 polt versjon fra Doepke fra oss for 2500 kr, så sparer du enda mer og bruker mindre plass i skapet.
Jeg har sett litt nøyere på Doepke's tyske hjemmeside. Den topolete kombivernet du tilbyr må trolig være 1+N og ikke godkjent i Norge. Men de har en 3+N, som selv om den er litt større spare plass og arbeid i sikringsskapet. Og totalt sett trolig rimligere enn sikring+jordfeilbryter B.

Neppe rimeligere, jeg selger B-vern (4-pol) og sikring (2-pol) til 1250,-. Dog tar de 6 moduler i bredden så det går med en modul ekstra.

Det kan benyttes skinne i bunn (gaffeltype) så de er enkle å koble sammen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Louise

Hadde alle styrer vært lik Hagekvartalet sameie, hadde det ikke vært noe problem. Her var det nok mer "kniven på strupen" når elbileiere begynte å strekke skjøtekabler fra altaner og ned i garasjen som var utslagsgivende for at styret fant det best å si ja. Men uten å innhente hverken avtaler fra elektrofirmaet laget benytter, eller egentlig å sette seg inn i kravene omkring elbillading.

Men ok. Det jeg trenger for å kanskje få ned prisen,og gå for hjemmelader, er å gå til innkjøp av en
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-16a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr
eller http://www.nofuel.no/Produkt/jordfeilbryter-b-type-63a#product , pluss http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product  ? Så strekker elektriker kabel , evnt kommer med sikring osv ?Men det jeg savner er litt mer info om nofuel ladeboksen. Det står veldig lite på nettsiden. Hvordan betjenes den ? Hva inneholder den ? Er den vanntett ?

Er det noen som vet ca pris på denne http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak ? Da trenger jeg ikke jordfeilbryter, ettersom det er inkludert i boksen.

Jeg merker at jeg blir litt frustrert av å skulle ta et dyrt valg bare for å få mulighet til av og til å lade hjemme. Og frustrert over priser fra elektrikere som ikke gir delpriser, men komplettpriser. Mistenker at det plusses en del prosenter på delene, og at jeg derfor kan være tjent med å kjøpe noe selv.

Griffel

Det er ikke lenge siden jeg fikk oppgradert sikringsskapet hjemme, byttet alle automatsikringer og forankoblet jordfeilbryter med kombivern, og fikk installert overspenningsvern.
Fikk tilbud fra fler, rimligste var litt under halv pris av dyreste. Jeg spesifiserte Eaton xdigital der de kunne brukes så tilbudet var 95% basert på identisk materiell. (Kunne spart 3500 på Garo sikringer).

Elektrikker fikk levere materiellet siden han jo skal garantere hele installasjonen.
Hyundai Ionic.

Louise

Da er jeg veldig spent på prisene fra øvrige elektrikere, for han jeg hadde denne uken, nevnte at de brukte Garo.

Ingeniøren

Sitat fra: Louise på onsdag 06. juli 2016, klokken 22:41
Hadde alle styrer vært lik Hagekvartalet sameie, hadde det ikke vært noe problem. Her var det nok mer "kniven på strupen" når elbileiere begynte å strekke skjøtekabler fra altaner og ned i garasjen som var utslagsgivende for at styret fant det best å si ja. Men uten å innhente hverken avtaler fra elektrofirmaet laget benytter, eller egentlig å sette seg inn i kravene omkring elbillading.

Men ok. Det jeg trenger for å kanskje få ned prisen,og gå for hjemmelader, er å gå til innkjøp av en
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/doepke-16a-2-polt-jordfeilautomat-typeb-5-din?tm=annet-utstyr
eller http://www.nofuel.no/Produkt/jordfeilbryter-b-type-63a#product , pluss http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product  ? Så strekker elektriker kabel , evnt kommer med sikring osv ?Men det jeg savner er litt mer info om nofuel ladeboksen. Det står veldig lite på nettsiden. Hvordan betjenes den ? Hva inneholder den ? Er den vanntett ?

Er det noen som vet ca pris på denne http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak ? Da trenger jeg ikke jordfeilbryter, ettersom det er inkludert i boksen.

Jeg merker at jeg blir litt frustrert av å skulle ta et dyrt valg bare for å få mulighet til av og til å lade hjemme. Og frustrert over priser fra elektrikere som ikke gir delpriser, men komplettpriser. Mistenker at det plusses en del prosenter på delene, og at jeg derfor kan være tjent med å kjøpe noe selv.

Litt frustrerende dette, men man må og huske at de har ansvaret for installasjonen og materiellet er en viktig del av dette... Men, dette med påslag på materiell er et problem. For ikke lenge siden kjørte NRK en sak på dette. En dame hadde gått i fella ved å får pris i timer pluss materiell. Timeprisen var ikke gal men påslaget på materiell var flere hundre prosent... Det sikreste er nok å høre med flere og få en totalpris.

Man kan jo legge ut en forespørsel på mittanbud.no eller på Finn ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Griffel

Sitat fra: Louise på torsdag 07. juli 2016, klokken 07:20
Da er jeg veldig spent på prisene fra øvrige elektrikere, for han jeg hadde denne uken, nevnte at de brukte Garo.
Tips elektrikker om kombivernet fra Doepke som elektrolux nevner.
Hyundai Ionic.

Øystein16

Eg legg ved foto av installasjonen i sikringsskapet vårt - 19 og 20 gjeld bilen, 18 gjeld ny kurs for varmepumpe som vart lagt opp på ny. Me hadde full oppgradering med 2 kursar (elbil og normalkurs) og drøss med punkter i garasje (inkludert snyltepunkt ute :-)). Me hadde timepris (ca 750 inkl mva) - totalt i underkant av 20 timar. For handverkarar kan det vera greit med heile og halve dagsverk. I vårt prosjekt inkluderte det borring i grunnmur for hus og garasje, samt fleire strekk i grunn og langs husvegg.

Ta foto slik at elektrikar ser kva som trengs og skriv opp det du ynskjer (etter tips du har fått av andre her) og gjer som Ingeriøren foreslår.

Louise

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. juli 2016, klokken 10:02
Tips elektrikker om kombivernet fra Doepke som elektrolux nevner.

Har notert meg det, og flere ting. Men som ufaglært og ganske usikker på de ulike begrepene innen elektro, føler jeg meg litt på ustø grunn når jeg kommer med forslag om hva jeg vil ha. Tenk om det blir feil, og så sier elektrikeren : Det var du som ville ha det !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA