Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt 40+ kWh batteri?

Startet av Linda Olsen, mandag 18. april 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Linda Olsen

Jeg har nettopp fått meg el-bil, og jungelen er stor og mørk og full av ukjente ting :P
Elektrikeren installerte denne laderen i garasjen, og han valgte denne fordi en med fast kabel kom på nesten 2000 mer. Og han sa at bilen vel kom med kabel, så da hadde jeg det jeg trengte..
Jeg ville nok hatt en kabel på laderen, så jeg slapp å hente kladdladeren i bagasjerommet hver gang.. sånn som ståa er nå, så putter jeg ladekladden i laderen... altså dobbelt opp... Elektrikeren sa forøvrig at det ikke er lov å lade i stikkontakt,  og at bilforhandlere som sier at man kan lade i stikkontakt tar feil.... Jeg tror elektrikeren tar feil der.

Men men, hovedpoenget mitt er vel om det finnes en kabel som kan gå fra den vanlige stikkontakten i laderen og til bilen min, en iOn, som kan stå der hele tiden slik at ladekladden kan ligge i bagasjerommet hele tiden.?
Hvor mye koster en slik kabel? Og hvor får jeg eventuelt kjøpt den?
Rød iOn

HoeggenEL

#1
Dette er da ingen hjemmelader?!
Bare schuko (tilsvarende vanlig stikkontakt) med egen jordfeilbryter og kWh-måler. Hvis dette ble solgt som en elbillader, så har du blitt lurt.

http://scel.no/produkter/ladeutstyr_for_el_biler/

Her er det lagt opp til at du skal bruke bilens medfølgende ladekabel,
tilkoblet "ladeboksens" schuko (husmorskontakt, stikkontakt).
Dette er ikke noen spesielt god løsning for ett permanent ladepunkt hjemme,
selv om boksen har riktig type jordfeilbryter.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

fredag

Det er fremdeles lov å sette opp 10A kurs for elbil-lading med schuko-kontakt (jordet stikkontakt). Det er vel krav om at det skal settes opp jordfeilbryter type B på slike kurser. Og en krok til å henge den tunge ladekladden i, slik at den ikke henger i selve kontakten. Merk at du kan kun benytte en 10A kurs til lading hvis det står 10A eller mindre på ladekladden din. Hvis du har en gammel ladekladd der det står 16A, så kan du ikke benytte denne på 10A kurser.

Enda bedre, men noe dyrere, er det å sette opp en fastmontert mode3 ladeboks. Enten med type2 kontakt i boksen, eller med integrert kabel (type2-kabel i ditt tilfelle) som kan settes rett inn i bilen:

Feks en slik boks fra Salto:

http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-1

(Det finnes mange andre tilsvarende typer mode3 bokser fra forskjellige leverandører til forskjellig pris.)

Jeg vet ikke hva elektrikeren din har tenkt da han satte opp den boksen der. Kanskje det er B-vern i den boksen, og at det ikke er plass til det i sikringsskapet ditt?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Homecast

Elendig løsning og direkte feil av elektrikeren din å si at dette er en hjemmelader.

Dette er en stikkontakt, ikke mer eller mindre.

2000,- mer for en med fast kabel antyder at du har betalt alt for mye for denne boksen i forhold til hva du faktisk får.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

ludo

Hvis elektriker sier dette er en lader bør du klage.

Gå til Forbrukerrådet!

Ingeniøren

Blir ganske oppgitt av "fagfolk" som utnytter folk - Ta kontakt med elektriker og si du føler deg lurt og si du skal ha en ladeboks - skyld gjerne på oss om han krangler. En slik boks koster fort 10' eller mer med installering, så det er kanskje billigere å skaffe en ny lader som den du har i bilen, og henge den fast i garasjen. Da kommer du unna med rundt 4-5'.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Helt enig med Ingeniøren her. Elektrikkeren har levert noe langt fra det du har bestillt.

Det du trenger ser slik ut:
http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html

Spør leverandøren her hva som er best for deg så får du riktig svar og fornuftig pris.
Be så elektrikker om å montere ned det jukset han har satt opp og montere denne istedet.
Du kan forøvrig si til elektrikkeren at du skal være snill med faktureringen for opplæringen innen elektrikkerfaget.  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Linda Olsen

#7
Har hatt en lang prat med trikkeren, og han skal finne utav ting til torsdag. Han var heldigvis passe opprørt over at jeg ikke var fornøyd med tingenes tillstand, så jeg har troa på at det blir en ordnings på det. Grunnen til at det ble den boksen på veggen, var vel en blanding av at jeg ikke hadde noen snøring på hva som er hva og hva jeg egentlig ville ha, og at ikke trikkeren hadde stålkontroll på hva som var hva og hva som er praktisk.

Vil kanskje tro at jeg ender opp med en kladdlader til som henger permanent på veggen, mens den som kom med bilen blir liggende i bilen.
Rød iOn

Ingeniøren

#8
Så bra det ser ut til å bli en ornings i saken. Ingen er tjent med misfornøyde kunder og det har vist trikkeren skjønt. Du er rimelig oppegående selv og ser det ut til :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bosonic

Moralen må da bli:
Besøk elbilforum før du kontakter elektrikeren ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#10
Utrolig at slike bokser eksisterer. I forsvar til elektrikeren virker det som henn faktisk har forsøkt å spare deg utgifter ved å velge en rimelig løsning. Dessverre med manglende kunnskap ført til at det ble en lite hensiktsmessig løsning.

Dersom du hadde et stikk i garasjen fra før kunne du faktisk fullt lovlig og like trygt ladet fra den uten at det hadde kostet deg et øre.

Vi selger ordentlige ladestasjoner med kabel for 5500 kr. Hvor mye måtte du betale for denne som kun er et stikk?

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Legg merke til at alle slike ladestasjoner og ladekabler kun er et intelligent rele. Selve laderen sitter i bilen. Dette i motsetning til f.eks mobiltelefonen der ladekabelen faktisk er en lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zyp

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13Dette i motsetning til f.eks mobiltelefonen der ladekabelen faktisk er en lader.

Det stemmer strengt tatt ikke, en mobillader er bare en ren 5V* strømforsyning. Mobiltelefoner har også all laderegulering internt.

* Med unntak av enkelte nyere typer som kan bytte til en høyere spenning for å levere mer effekt.

Hansi

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13
I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Denne er jeg veldig interessert i. Du har ingen prisantydning på den?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Magster

#13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner


Fått bekreftet pris på disse? Er veldig intressert i 16a/400v utgaven, med fast kabel. Disse har kanskje ikke jordfeilbryter tybe B? Kan man regne med en lavere pris enn feks Salto? (ca 10 lapper)

Johnny

Jeg kjører forbi lokalene til Scandinavian Electric hver dag. Har ofte lurt på hva de holder på med. Nå vet jeg det :)
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA