Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt 40+ kWh batteri?

Startet av Linda Olsen, mandag 18. april 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 04. juli 2016, klokken 08:21
Har snakket med mange elektrikere som må kaste ladeboksen etter å ha oppdaget at det fantes temperatursensor i det avklippede støpselet.

Oj, oj!
Hvis du kommer over flere slike, så be dem kaste dem hos meg. Jeg trenger et type 2-støpsel, gjerne med kabel på.

/off topic

Øystein16

Sitat fra: Louise på mandag 04. juli 2016, klokken 08:02


Er det dette jeg er ute etter http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html ? Eller http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 ?  Da bruker jeg den rød til evnt å selv plugge inn en flyttbar ladeboks ? Det er den røde delen jeg ikke helt forstår meg på.

Vedlagt følger oppsettet vårt. Det er sjelden me tar med kladden på tur. Så langt har me brukt overgang, mellom CEE og Schucko, men har aldri opplevd varmgang i den. Før evt. bytte av schuckostøpsel bør du evt. sjekka med leverandør før elektrikar kutter/bytter om det er problematisk (ville ikkje gjort byttet sjøl).


Øystein16

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 04. juli 2016, klokken 08:21
SitatEin av grunnane til at veggboks er dyr, er vel at det er type 2 vern i den og, som etter det eg forstår ikkje er nødvending når alt er i sikringsskapet.

SitatÅ investere i en ladeboks til ca kr 6000 når jeg ikke helt vet hvor lenge jeg blir boende her, virker unødvendig.

Å bytte til CEE kontakt er ikke å anbefale. Har snakket med mange elektrikere som må kaste ladeboksen etter å ha oppdaget at det fantes temperatursensor i det avklippede støpselet.

Du får et flott ladepunkt til rett under 4000 kroner som nevnt i lenka over.

Det var elektrikar som foreslo bytte av støpsel for meg, han har lik ladekladd. Har ikkje skifta og ville sjølsagt fått det bekrefta frå Møller om eventuelt bytte var problematisk. Tanken var først å setja opp ladeboks, men verken vår VW-forhandler eller elektrikar foreslo slik løysing. Me har Golf GTE - men relativt begrensa ladebehov - elektrikar brukar e-Golf.





elektrolux

Sitat fra: Øystein16 på mandag 04. juli 2016, klokken 09:07
Vedlagt følger oppsettet vårt. Det er sjelden me tar med kladden på tur. Så langt har me brukt overgang, mellom CEE og Schucko, men har aldri opplevd varmgang i den. Før evt. bytte av schuckostøpsel bør du evt. sjekka med leverandør før elektrikar kutter/bytter om det er problematisk (ville ikkje gjort byttet sjøl).

Vakkert!

Overgangen vil aldri bli varm grunnet temp sensor i Schuko støpselet, og opphenget av kladden er eksempel til etterfølgelse.

Ellers er også vi interesserte i ladeboksene som alle disse elektrikerne kaster. Å montere inn en ny NTC motstand sammen med nytt støpsel er kurrant, og vi kunne da tilbudt disse ladeboksene som rimelige B varer. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Louise

Sitat fra: Øystein16 på mandag 04. juli 2016, klokken 09:07
Sitat fra: Louise på mandag 04. juli 2016, klokken 08:02


Er det dette jeg er ute etter http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html ? Eller http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 ?  Da bruker jeg den rød til evnt å selv plugge inn en flyttbar ladeboks ? Det er den røde delen jeg ikke helt forstår meg på.

Vedlagt følger oppsettet vårt. Det er sjelden me tar med kladden på tur. Så langt har me brukt overgang, mellom CEE og Schucko, men har aldri opplevd varmgang i den. Før evt. bytte av schuckostøpsel bør du evt. sjekka med leverandør før elektrikar kutter/bytter om det er problematisk (ville ikkje gjort byttet sjøl).

Takk for bildet. Noe slikt kunne jeg tenkt meg. Men om jeg velger dette vegguttaket, http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 , da trenger jeg ikke overgang ? Og står også fritt til å kunne ettermontere en ladeboks ved siden av hvis jeg får bruk for det ?

Jeg har ikke noe støpsel å bytte ut. Jeg må få elektriker til å trekke kabel fra min hovedsikring, ned til garasjen og bort til min parkeringsplass og montere opp nytt uttak. Må da også få ny sikring og vern i sikringsskapet så vidt jeg har forstått.

Øystein16


Sitat fra: Louise på mandag 04. juli 2016, klokken 08:02


Takk for bildet. Noe slikt kunne jeg tenkt meg. Men om jeg velger dette vegguttaket, http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 , da trenger jeg ikke overgang ? Og står også fritt til å kunne ettermontere en ladeboks ved siden av hvis jeg får bruk for det ?

Jeg har ikke noe støpsel å bytte ut. Jeg må få elektriker til å trekke kabel fra min hovedsikring, ned til garasjen og bort til min parkeringsplass og montere opp nytt uttak. Må da også få ny sikring og vern i sikringsskapet så vidt jeg har forstått.

I prinsippet er det vel slik - men sjekk med elektrikar kva kontakt som er lovleg og om slik dobbelkontakt er lovleg for elbil og i ditt anlegg. Me har blå kontakt for 1-fase og 16A. Elektrikar tok 125 kr for vår kontakt. Kjøp frå elektrikar bør vel og gje garanti for kvalitet.

Louise

Har hatt elektriker her i dag. Han mente at med mitt bruk, burde jeg gå for vanlig låsbar stikk, 10 amp. For å få dette til, men også for å åpne for fremtidige ønsker/behov fra meg eller ny eier, foreslo han kabel som er dimensjonert for 16 amp. 10 amp sikring, jordfeilbryter type B,kabel (står ikke spesifisert meter, men vil tro ca 20 meter), rør (må bore hull for kabelføring fra hovedsikring og ned to etasjer til garasjen), kabelfester, stikk med lokk og lås + arbeid er oppgitt til å koste 13 662,-.

Jeg vet mange her inne vil rynke på nesen og si "Du må ha ladeboks". Men jeg kjører ca 8000 km i året, og med fulladet batteri kjører jeg gjerne 3 dager før jeg må lade igjen. Jeg kommer nok til å fortsette som i dag og lade andre steder, så dette er mer for å fjerne en stressfaktor som særlig oppstår om vinteren.

Så spørsmålet mitt blir : er dette veldig dyrt ? Syns selv det ble mye penger ut av det. Spurte etter spesifisert tilbud for å få vite prisene for de ulike delene, men han ga kun totalpris. Skal innhente flere priser iløpet av sommeren.

elektrolux

Hørtes dyrt ut for en halvveis løsning.

Ville enten bedt om et helt vanlig stikk uten å nevne elbil, eller ladestasjon ferdig montert. Sistnevnte vil nok koste noenlunde dette, mens et stikk 20m fra skapet neppe kan koste mange tusenlappene.

Husk du har lov å lade fra ethvert stikk du måtte finne, og har du fått lagt opp et helt nytt stikk vil jo dette være i forskriftsmessig stand og uten problemer kunne takle original ladekladd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Louise

#38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. juli 2016, klokken 16:10
Hørtes dyrt ut for en halvveis løsning.

Ville enten bedt om et helt vanlig stikk uten å nevne elbil, eller ladestasjon ferdig montert. Sistnevnte vil nok koste noenlunde dette, mens et stikk 20m fra skapet neppe kan koste mange tusenlappene.

Husk du har lov å lade fra ethvert stikk du måtte finne, og har du fått lagt opp et helt nytt stikk vil jo dette være i forskriftsmessig stand og uten problemer kunne takle original ladekladd.

Er nok ikke så enkelt.... Bor i borettslag, og må søke styret om å få lagt opp eget stikk i forbindelse med lading. Alle vet at jeg har elbil, så det blir nok ikke helt godtatt å ta en slik snarvei.
Hovedsikringen er 2 etasjer over garasjen, så metrene inkluderer at det må bores kabelgang. Det koster vel kanskje litt ekstra. Men jeg hadde vel kanskje forventet mer mellom 6000 - 7000 på grunn av vern som visstnok er ganske dyrt.

Men jeg kunne jo selvsagt kjøpt inn låsbart stikk, sikring og vern selv, og få elektriker til å gjøre resten. Hva er jeg ute etter da ?
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/automatsikring-1-pol-n/001147618/Catalog.html?AttributeValue=2521,2519
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-40a-030ma-type-b-2pol/1643494/Product.html
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-enkel-paavegg-med-jord-og-laas-1054-u-pt-ph-elko/1530616/Product.html

Hvis det er dette, er det fortsatt et stykke vei til 13 662,-......

elektrolux

#39
Du kan få jordfeilautomat med 16A C sikring og jordfeilvern i 2 polt versjon fra Doepke fra oss for 2500 kr, så sparer du enda mer og bruker mindre plass i skapet.

Ellers selges tilsvarende dette vernet helt ned i 1100 kr inkl. mva. bl.a fra oss.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#40
Sitat fra: Louise på tirsdag 05. juli 2016, klokken 16:46
Er nok ikke så enkelt.... Bor i borettslag, og må søke styret om å få lagt opp eget stikk i forbindelse med lading.
Dersom dette er en fellesgarasje, bør det også undersøkes om forsikringsselskapet godtar annet en mode 3 lading.  (Lading fra annet enn fastmotert ladestasjon).
I en fellesgarasje burde styre ikke godta annet enne en ladestasjon
Vernet elektrolux anbfaler er forøvrig også for ladestasjon. (jeg finner ingen RCBO type B 2 pol på produsentens hjemmeside men om det finnes er jo det fordelaktig.)

I tillegg til vern og ladestasjon kommer selvfølgelig kabel og festemateriell, tversnitt avhengigvav stedlige forhold. Hvor mye ardeid det er heller ikke greit å svare på uten å kjenne anlegget.

Revidert 06.07 kl 10.:
Jeg har sett litt nøyere på Doepke's tyske hjemmeside. Den topolete kombivernet elektrolux tilbyr må være 1+N og ikke godkjent i Norge. Men de har en 3+N, som selv om den er litt større spare plass og arbeid i sikringsskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Kan det vera ein idé om du høyrer med ein bilforhandlar om dei har avtale med elektrikar/installatør?

Louise

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 05. juli 2016, klokken 19:24
Kan det vera ein idé om du høyrer med ein bilforhandlar om dei har avtale med elektrikar/installatør?

Spurte Møller, men der var forutsetningen at ladeboks ble bestilt inn ved bestilling av ny bil. Etter det, var det ingen muligheter. Bruker sommeren til å få inn noen elektrikere, så får jeg se hva jeg ender opp med. Men utrolig at en stikkontakt skal koste så mye.

Carl Anton Stenling

#43
Her er det nok først og fremst fremføringsveien som øker prisen.

Ved nytt anlegg så ville jeg foretrukket CEE-kontakt. Det øker ikke prisen, men gir en helt sikker tilkobling ved inntil 16 A.

Fastmontert ladeboks er selvfølgelig en god løsning, men vi skal passe oss for å bli helligere enn paven.

Det viktigste er faktisk at evt. ladekladd henges opp slik at man unngår belastning på kontakten.

Arbeider i et forsikringsselskap og der har vi installert 10 A schuko for lading i garasjen nylig. Det går greit så lenge man sikrer at ladekladd henges opp og det føres tilsyn.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Louise

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. juli 2016, klokken 20:27
Her er det nok først og fremst fremføringsveien som øker prisen.

Ved nytt anlegg så ville jeg foretrukket CEE-kontakt. Det øker ikke prisen, men gir en helt sikker tilkobling ved inntil 16 A.

Fastmontert ladeboks er selvfølgelig en god løsning, men vi skal passe oss for å bli helligere enn paven.

Det viktigste er faktisk at evt. ladekladd henges opp slik at man unngår belastning på kontakten.

Arbeider i et forsikringsselskap og der har vi installert 10 A schuko for lading i garasjen nylig. Det går greit så lenge man sikrer at ladekladd henges opp og det føres tilsyn.

Takk ! Slik tenke jeg og. Fornuften må også brukes, og det er klart kladden skal få en kurv eller en krok å henge i/på. Da tror jeg at jeg ender på noe slikt (CEE kontakt med overgang, eller vanlig 10A schuko). Til mitt bruk er det mer enn godt nok.
Overgang :https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/overgangsadapter-bla-cee-16a-til-schuko ?

Noen som vet om slik overgang med lås ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA