Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt 40+ kWh batteri?

Startet av Linda Olsen, mandag 18. april 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Linda Olsen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13
Utrolig at slike bokser eksisterer. I forsvar til elektrikeren virker det som henn faktisk har forsøkt å spare deg utgifter ved å velge en rimelig løsning. Dessverre med manglende kunnskap ført til at det ble en lite hensiktsmessig løsning.

Dersom du hadde et stikk i garasjen fra før kunne du faktisk fullt lovlig og like trygt ladet fra den uten at det hadde kostet deg et øre.

Vi selger ordentlige ladestasjoner med kabel for 5500 kr. Hvor mye måtte du betale for denne som kun er et stikk?

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Legg merke til at alle slike ladestasjoner og ladekabler kun er et intelligent rele. Selve laderen sitter i bilen. Dette i motsetning til f.eks mobiltelefonen der ladekabelen faktisk er en lader.

Betalte 5000 tror jeg, sånn ca. Det var ikke stikk i garasjen fra før, og trikkeren er svært oppsatt på at jeg nå har fått et sikkert stikk som inneholder både jordfeilbryter og brannvern. Tror han i utgangspunktet trodde at den lader også, men det vet jeg jo ikke sikkert... :-X vi skal/skulle snakkes i løpet av dagen, og jeg tror han kommer meg i møte med noe, men jeg tror også at jeg må belage meg på å ut med mere penger  :-[
Rød iOn

Espen Hugaas Andersen

#16
Jeg ville bedt om at han tar tilbake boksen til det du betalte for den, og at du får installert en ladestasjon som du spesifiserer. Og at ekstra-arbeidet tar han på egen kappe.

En ladestasjon blir nok litt dyrere, men ikke nødvendigvis veldig mye dyrere.

Den løsningen jeg personlig ville gått for er å få satt opp en Type 2 ladestasjon uten kabel, og så kjøpt en Type 2 til Type 1 kabel selv. Type 2 er mer fremtidsrettet og gjør at ladestasjonen vil trolig leve videre i titalls år. Type 1 er trolig borte fra markedet på nybiler innen 10 år. Og skal du på en litt lengre tur der du er usikker på ladeforholdene, så kan du pakke med deg Type 2 til Type 1 kabelen slik at du kan være sikker på at du vil kunne bruke de offentlige ladestasjonene som du finner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nofuelno

Sitat fra: Magster på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:31
Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner


Fått bekreftet pris på disse? Er veldig intressert i 16a/400v utgaven, med fast kabel. Disse har kanskje ikke jordfeilbryter tybe B? Kan man regne med en lavere pris enn feks Salto? (ca 10 lapper)
I forhold til hvordan disse er priset i utlandet, vil 16A/1 fas ligge på 6.500,- mens 16A/3 fas m/kabel vil ligge på 8.900,- . Altså ikke så ulikt hva som finnes ellers.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Takker No-fuel for tips om prismodel, men vi kjører vårt eget løp som betyr betydelig hyggeligere prising enn som så.

Med store innkjøp, gode innkjøps avtaler og lave driftsutgifter er vi i stand til å holde prisene lave som en ser på resten av utvalget vårt.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#19
Sitat fra: Linda Olsen på torsdag 03. mars 2016, klokken 15:06
Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. mars 2016, klokken 07:13
Utrolig at slike bokser eksisterer. I forsvar til elektrikeren virker det som henn faktisk har forsøkt å spare deg utgifter ved å velge en rimelig løsning. Dessverre med manglende kunnskap ført til at det ble en lite hensiktsmessig løsning.

Dersom du hadde et stikk i garasjen fra før kunne du faktisk fullt lovlig og like trygt ladet fra den uten at det hadde kostet deg et øre.

Vi selger ordentlige ladestasjoner med kabel for 5500 kr. Hvor mye måtte du betale for denne som kun er et stikk?

I løpet av måneden får vi inn en ny serie ladestasjoner med eller uten kabel til enda hyggeligere priser. Disse er enten plug & play i et Cee stikk, eller for fast montering med kabel direkte inn i ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Legg merke til at alle slike ladestasjoner og ladekabler kun er et intelligent rele. Selve laderen sitter i bilen. Dette i motsetning til f.eks mobiltelefonen der ladekabelen faktisk er en lader.

Betalte 5000 tror jeg, sånn ca. Det var ikke stikk i garasjen fra før, og trikkeren er svært oppsatt på at jeg nå har fått et sikkert stikk som inneholder både jordfeilbryter og brannvern. Tror han i utgangspunktet trodde at den lader også, men det vet jeg jo ikke sikkert... :-X vi skal/skulle snakkes i løpet av dagen, og jeg tror han kommer meg i møte med noe, men jeg tror også at jeg må belage meg på å ut med mere penger  :-[

Det du har betalt høres ikke galt ut iom at han har lagt opp en ny kontakt med vern, der vernet er satt i garasjen og ikke i sikringsskapet, og er vel et krav i dag ved nyinnstallasjon. En kollega av med fikk montert en Salto ladeboks i garasjen med ny kabel og betale drøyt 10 000 uten moms da den ble bestilt sammen med ny elbil.

Du har ikke fått det du trodde du bestilte, men tror du må doble det du allerede har betalt, minst.., for å få en ny lade boks, selv om elektrikkeren ikke tar betalt for jobben. Mao har du fått noe som var mulig til en pris dere var enige om, men han burde hatt kunskap til å fortelle deg at dette ikke var en lader kun en sikker kontakt for lading av elbil med den laderen du hadde.

Som nevnt over i tråden finnes det flere løsninger på å nå ditt mål. Det enkleste er nok å ta bort boksen, sette opp en blå CEE kontakt og flytte vernet til sikringsskapet. Så kjøper du en ladeboks som du setter på veggen og plugger i den blå kontakten, eller du får ham til å sette opp en ladeboks til en ekstra kostnad.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Ble det noen løsning på ladeboks problemet ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Linda Olsen

Elektrikeren tilbyr å ta halvparten av regningen på å kjøpe en ladekabel (6000 har han fått pris på), eller å slette en tilleggsregning  (for jordspyd) på 3500. Føler det er en fair deal, og tror jeg takker ja til å slette regningen.

Var det en her inne som solgte ladeboks (m/kabel) til 4200???
Alternativt "skylder" bilforhandleren meg en god deal fordi bilen ble 4 måneder forsinket, så han kan kanskje gi meg kabel til under 6000. ::)
Elektrikeren er iallefall imøtekommende og har veldig lyst på en fornøyd kunde... Hvilket han også er iferd med å få ;)
Rød iOn

Louise

Nå er jeg skikkelig forvirret her .... Er den ladeboksen som Linda Olson har fått innstallert den samme som nevnes i denne artikkelen http://www.sinusmagasinet.no/artikler/2015/november/konflikt_i_fellesgarasjen_/1401 ? Så vidt jeg forstår artikkelen er denne fullverdig hvis man ønsker en rimelig løsning, og samtidig godtar at ladingen tar tid. Hadde faktisk selv tenkt å innhente pris på slik, men så fant jeg denne tråden, og ble veldig usikker......

Johnny

Det er samme boksen ja, og et blindspor i denne sammenhengen!
TMS og eGolf.

Louise

Sitat fra: Johnny på søndag 03. juli 2016, klokken 16:11
Det er samme boksen ja, og et blindspor i denne sammenhengen!

Men hvis vi ser bort ifra begrepet "hjemmelader" , så er det fullt mulig å bruke denne boksen for å lade elbilen ? Går motforestillingen på at den rett og slett er en dyr schuko kontakt ?

Rav4_EV

Du får ikke ladet bilen med den boksen uten å ha en kabel med ladeklump.

Her er et alternativ som er billig:
http://www.nofuel.no/stasjonaer-elbillader/nofuel
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Johnny

Sitat fra: Louise på søndag 03. juli 2016, klokken 19:00
Sitat fra: Johnny på søndag 03. juli 2016, klokken 16:11
Det er samme boksen ja, og et blindspor i denne sammenhengen!

Men hvis vi ser bort ifra begrepet "hjemmelader" , så er det fullt mulig å bruke denne boksen for å lade elbilen ? Går motforestillingen på at den rett og slett er en dyr schuko kontakt ?

Det er en stikkontakt med jordfeilbryter og strømmåler, men du må fortsatt lade med kladden du fikk med bilen. Jeg ville heller valgt et av alternativene som er foreslått tidligere her i tråden.
TMS og eGolf.

Øystein16

Sitat fra: Louise på søndag 03. juli 2016, klokken 19:00
Sitat fra: Johnny på søndag 03. juli 2016, klokken 16:11
Det er samme boksen ja, og et blindspor i denne sammenhengen!

Men hvis vi ser bort ifra begrepet "hjemmelader" , så er det fullt mulig å bruke denne boksen for å lade elbilen ? Går motforestillingen på at den rett og slett er en dyr schuko kontakt ?

Det handler vel om kor du skal plassera ekstravernet/jordfeilbryter Type B. Eg er ikkje elektrikar, men dei 3 elektrikarane som var med då me la inn kurs i vår garasje installerte vel i prinsippet - sikring pluss ekstravern type B i sikringskapet, 15 meter 3x4mm kabel, som enda i ein blå industrikontakt (CEE) i staden for schuko i garasjen. Vi har Golf og brukar kabelen med ladekladd og ladar med med 10 A. Ladekladden har vi plassert i eit praktisk veggfeste til 20 kr frå Biltema. Elektrikar kan byte schuckostøpsel til industristøpsel (CEE), som gir betre kontakt.

Det er type B vernet i sikringsskapet som var dyrt - me betalte 3000 for det Kabel og øvrige deler for monteringa til ca kr 1000.

Ein av grunnane til at veggboks er dyr, er vel at det er type 2 vern i den og, som etter det eg forstår ikkje er nødvending når alt er i sikringsskapet. I og med at me har låsbar garasje, er vår løsning i prinsippet permanent. Med Golf er det og med kabel for lading på offentleg plass eller veggboks, den ligg i bilen i staden for bruk i garasjen.



Louise

Sitat fra: Øystein16 på søndag 03. juli 2016, klokken 20:26
Sitat fra: Louise på søndag 03. juli 2016, klokken 19:00
Sitat fra: Johnny på søndag 03. juli 2016, klokken 16:11
Det er samme boksen ja, og et blindspor i denne sammenhengen!

Men hvis vi ser bort ifra begrepet "hjemmelader" , så er det fullt mulig å bruke denne boksen for å lade elbilen ? Går motforestillingen på at den rett og slett er en dyr schuko kontakt ?

Det handler vel om kor du skal plassera ekstravernet/jordfeilbryter Type B. Eg er ikkje elektrikar, men dei 3 elektrikarane som var med då me la inn kurs i vår garasje installerte vel i prinsippet - sikring pluss ekstravern type B i sikringskapet, 15 meter 3x4mm kabel, som enda i ein blå industrikontakt (CEE) i staden for schuko i garasjen. Vi har Golf og brukar kabelen med ladekladd og ladar med med 10 A. Ladekladden har vi plassert i eit praktisk veggfeste til 20 kr frå Biltema. Elektrikar kan byte schukostøpsel til industristøpsel (CEE), som gir betre kontakt.

Det er type B vernet i sikringsskapet som var dyrt - me betalte 3000 for det Kabel og øvrige deler for monteringa til ca kr 1000.

Ein av grunnane til at veggboks er dyr, er vel at det er type 2 vern i den og, som etter det eg forstår ikkje er nødvending når alt er i sikringsskapet. I og med at me har låsbar garasje, er vår løsning i prinsippet permanent. Med Golf er det og med kabel for lading på offentleg plass eller veggboks, den ligg i bilen i staden for bruk i garasjen.

Ja, det var vel i utgangspunktet noe slikt jeg hadde tenkt meg, ettersom jeg fint klarer meg med lading som krever noen timer. Har også forstått det slik at slike industristøpsler kan leveres med et støpsel for flyttbar ladeboks, i tilfelle mine eller fremtidige eiers behov skulle tilsi det. Å investere i en ladeboks til ca kr 6000 når jeg ikke helt vet hvor lenge jeg blir boende her, virker unødvendig.

Er det dette jeg er ute etter http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html ? Eller http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 ?  Da bruker jeg den rød til evnt å selv plugge inn en flyttbar ladeboks ? Det er den røde delen jeg ikke helt forstår meg på.

Rav4_EV

SitatEin av grunnane til at veggboks er dyr, er vel at det er type 2 vern i den og, som etter det eg forstår ikkje er nødvending når alt er i sikringsskapet.

SitatÅ investere i en ladeboks til ca kr 6000 når jeg ikke helt vet hvor lenge jeg blir boende her, virker unødvendig.

Regnestykket er enkelt. Etter et par års bruk er ladeklumpen som følger med bilen ødelagt etter mange gangers sammenkveiling. Da må denne erstattes til 4-8000 kroner.
Dessuten er det fort å glemme å legge klumpen tilbake i bilen før hver tur.

Å bytte til CEE kontakt er ikke å anbefale. Har snakket med mange elektrikere som må kaste ladeboksen etter å ha oppdaget at det fantes temperatursensor i det avklippede støpselet.

Du får et flott ladepunkt til rett under 4000 kroner som nevnt i lenka over.



Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA