Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av carpus, mandag 18. april 2016, klokken 11:48

« forrige - neste »

carpus

Hei!
Jeg er ganske fersk som elbil-eier, og lurer derfor på følgende; Er det skadelig for batteriet om laderen står koblet i etter at batteriet er fulladet? Og vil dette gå utover strømregningen i større grad, enn om man tar ut laderen med en gang bilen er fulladet?

Fallskjerm

Regner med at du snakker om ladekabel, laderen står fastmontert i bilen

Nei, det gjør ingen ting.

Bilen skrur av laderen når den er ferdig ladet.

Angående strøm regningen så er jeg ikke sikker, men det jeg er sikker på er at det er at kostnadene med å ha denne kabel stående tilkoplet både bil og veggen etter den er ferdig ladet er mye mindre enn å la en fosilbil stå på tomgang et minutt
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

nr1rayner

Jeg har EVI-ladekabel som har A-meter i display.
Når bilen er helt ferdig ladet går dette ned til 0,0A. Eneste unntaket er hvis det er temmelig kaldt, da holder nok bilen batterivarmeren noe på og bilen vil trekke ca 2A.
Det går altså ikke ut over strømregningen, TV'n i standbymodus trekker nok mer  ;)

Har du 24kwh batteriet bør du ikke la den stå fulladet over lengre tid, spesielt når det er varmt.
Har du 30kwh er det visstnok bygd inn en større buffer da de har fjernet muligheten til å lade til 80%, så der går det nok bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

carpus

Hvordan vet jeg om batteriet er 24 eller 30 kwh? Jeg har en 2013 modell.

bob-bob

Sitat fra: carpus på tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:02
Hvordan vet jeg om batteriet er 24 eller 30 kwh? Jeg har en 2013 modell.

Enkelt : 30 kwh kom først nå i 2016.  8)

carpus

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:04
Sitat fra: carpus på tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:02
Hvordan vet jeg om batteriet er 24 eller 30 kwh? Jeg har en 2013 modell.

Enkelt : 30 kwh kom først nå i 2016.  8)

Aha, takk for svar. Ikke så greit å være ny i El-bil gamet!  ::)

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:32
Har du 24kwh batteriet bør du ikke la den stå fulladet over lengre tid, spesielt når det er varmt.
Har du 30kwh er det visstnok bygd inn en større buffer da de har fjernet muligheten til å lade til 80%, så der går det nok bedre.
Det virker som om det er omvendt da 30kWh modellen skal ha 28kWh netto og 30kWh brutto.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nr1rayner

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 01. mars 2016, klokken 17:09
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:32
Har du 24kwh batteriet bør du ikke la den stå fulladet over lengre tid, spesielt når det er varmt.
Har du 30kwh er det visstnok bygd inn en større buffer da de har fjernet muligheten til å lade til 80%, så der går det nok bedre.
Det virker som om det er omvendt da 30kWh modellen skal ha 28kWh netto og 30kWh brutto.
Har lest at 80% er fjernet på de nye, usikker på om det gjelder 24 og 30kwh, men i hvert fall på 30.. Men uansett, det er nok en grunn til det, enten har de erfart at 100% ikke er så skadelig som antatt, laget større buffer i topp.
Men viktigst av alt, husk at 30kwh har annen kjemi, som da mest sannsynlig tåler topplading bedre.

Mulig det er kokt ned til bare en myte, men jeg lader sjelden til 100% sommers tid for sikkerhets skyld.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Har lest at det nye 30 kWh batteriet har annen batterikjemi slik at det tåler bedre både å være fulladet, å utsettes for varme og dermed også hurtiglading. Og at det derfor faktisk er mindre buffer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ohowl

Det er vel såvidt jeg vet ikke noen ny kjemisk sammensetning av 30kWh-batteriet ift 24kWh-batteriet i 2015 og 2016-modellene?
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

BobbyBrown

Nja, er du sikker på det? Når batteripakkene er fysisk like store, betyr jo det at de har klart å presse mer energi inn i cellene, og da må jo nesten den kjemiske sammensetningen være forandret?

tomrh

Sitat fra: ohowl på torsdag 03. mars 2016, klokken 19:25
Det er vel såvidt jeg vet ikke noen ny kjemisk sammensetning av 30kWh-batteriet ift 24kWh-batteriet i 2015 og 2016-modellene?
"Nissan opplyser at nøkkelen til bedre batteriytelse primært ligger i bedre innvendig design og batterikjemi. Det pekes særlig på bruk av karbon, nitrogen og magnesium øker energitettheten, og altså med kun et begrenset vekttillegg."
Se http://elbil.no/nyheter/elbiler/3624-nissan-bekrefter-endelig-30-kwh-batteri-i-leaf
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Dersom batteriet kommer under -20 grader celcius, kan det være et poeng at den får strøm til batterivarmeren uten at batteriet tappes over lengre tid.

Dersom det er fare for torden, vil jeg ikke ha noe kabel stående i.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA