Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefalt verksted i oslo?

Startet av RSR911, søndag 17. april 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

RSR911

Hvert år blir 500 til 1000 elg blir påkjørt og drept på norske veier.  Elgen har en farlig uvane med å fyke delvis gjennom frontruta og sprelle inne i bilen.  Øker risikoen med størrelsen på ruta?

Balrog

Nei. Det er størrelsen på elgen som øker risikoen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Siggen

Nå er ikke rutene til Model X noen ny oppfinnelse. Det gikk hvertfall greit med passasjerene i vår Citroen C4 Grand Picasso som har tilsvarende rute. Opel Zafira har også samme størrelse på ruta som model X som tilvalg, og har hatt det siden 2011 ca

Kvark

Elg søker heller ikke biler med store ruter.
S85D

Wenche

I følge en med erfaring fra møte med hjort på TMC, har Tesla "katapult" panser som skyfler dyret vekk, ved at panseret skytes opp via en mekanisme ved festet av panseret (nær vinduet). Finner ikke linken i farta, men mener å huske at det også er lagt ut på Youtube.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

satheesh.net

Sitat fra: Wenche på onsdag 02. mars 2016, klokken 01:05
I følge en med erfaring fra møte med hjort på TMC, har Tesla "katapult" panser som skyfler dyret vekk, ved at panseret skytes opp via en mekanisme ved festet av panseret (nær vinduet). Finner ikke linken i farta, men mener å huske at det også er lagt ut på Youtube.

Model S har samme egenskap. :)

petersv

Active hood som det heter fungerer ikke helt sånn. Den utløses med en gang noe treffer fronten, sånn at den er ferdig "deployed" når mennesket treffer panseret. Det er en fotgjengersikkerhetsmekanisme som gjør det mykere å slå hodet i panseret ved påkjøørsel, ikke noe katapult (som ville vært det motsatte.)

Havebigfun

Sitat fra: petersv på onsdag 02. mars 2016, klokken 07:50
Active hood som det heter fungerer ikke helt sånn. Den utløses med en gang noe treffer fronten, sånn at den er ferdig "deployed" når mennesket treffer panseret. Det er en fotgjengersikkerhetsmekanisme som gjør det mykere å slå hodet i panseret ved påkjøørsel, ikke noe katapult (som ville vært det motsatte.)
Det er sikkert riktig, poenget er også at personen løftes litt slik at hodet ikke går gjennom frontruten- på veien over bilen reduseres skaderisken fordi bakken bak bilen ikke har samme høye relative hastighet i forhold til fotgjengeren slik at møtet med asfalten bak bileen blir vesentlig mindre ublid enn møtet med frontruten som har 50-100km/h.
Denne mekanismen gjelder sikkkert også for lettere dyr, eks rådyr eller rein- om det gjelder for en 500 kg elg med lange ben er jeg usikker på.

pwb

Aktivt panser (panser som løfter seg ved kollisjon) er for at man ikke skal treffe harde motordeler. Siden panseret er mykt så når det løftes så blir det mer luft mellom motoren og panseret slik at man ikke slår nedi motoren eller andre harde deler.
http://www.dinside.no/499133/video-citro-ns-geniale-panser

epsilone6

På 1:17 ser en hvor høyt panseret løfter seg i en påkjørsel


Tviler på at dette skyfler noe som helst over bilen som ellers ikke ville gått over bilen, det er kun for å unngå at fotgjengeren treffer noe hardt under det forholdsvis bløte panseret samt at selve panseret også fjærer noen centimeter for å minske kreftene på stakkaren som blir påkjørt av 2,3 tonn.

Muffinman

Sitat fra: Wenche på onsdag 02. mars 2016, klokken 01:05
I følge en med erfaring fra møte med hjort på TMC, har Tesla "katapult" panser som skyfler dyret vekk, ved at panseret skytes opp via en mekanisme ved festet av panseret (nær vinduet). Finner ikke linken i farta, men mener å huske at det også er lagt ut på Youtube.
Haha. Kreftene som er i sving når et dyr på 500kg treffer i 80km/t er så store er at panseret krøller seg som alufolie. En slik katapult måtte ha enorme krefter i tillegg til et vesentlig sterkere panser.

sigurdi

Dette har vært oppe før.
Spørsmålet mitt tilbake er følgende:
Hva er sterkest av en aluminiums profil (crossbar på Model S) og en herdet glass rute?

Kommer det en fot fra en elg mot ruta eller cross baren så bør man ikke sitte rett bak.

Men den skrå vinkelen på både Model X og S gjør nok at man skal være ekstremt uheldig om ikke dyre glir over da innslags vinkelen blir svært skrå og mesteparten av kretene vil virke i lengderetning.   

Det som ofte har et betydning er størrelsen på bilen, er bedre å kjøre på Elg med en lastebil eller en polo. ;-)

Så er man svært bekymret for elg påkjørsel bør man kjøpe en stor Amerikaner med en skikkelig kufanger, men er jo fare for at den bare tar føttene go dyre havner gjennom ruta der også. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA