Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 325 000+ bestillinger!

Startet av Mars2016, søndag 17. april 2016, klokken 20:49

« forrige - neste »

Mars2016

Hei
Lyst på nye Leaf 30 kwh, men er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bor i Oslo sentrum. Her er det noen ladeplasser, men de er veldig ofte opptatt. De gangene man bare trenger en vanlig plass er det ofte en utfordring å finne parkeringsplasser i gatene her. Veldig mange er regulert og da er det maks 2 timer frem til 20.
Jobber også i sentrum så det er ikke aktuelt å kjøre til jobb daglig. Trenger innimellom bil i jobb, men det er svært skjelden. Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei), litt kjøring hit og dit, stort sett ikke veldig langt. Hadde e-up, men solgte den fordi jeg var litt lei av og alltid måtte planlegge så nøye og følge med på rekkevidden hele tiden. Den tiden jeg hadde e-Up kunne jeg lade på jobb, men det kan jeg altså ikke lenger.
Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?

Electrix

Jeg ser på bil som et nødvendig onde, den krever både tid og penger enten man bruker den eller ei. Hvis du kan klare deg i hverdagen uten bil så kommer du veldig langt med tog/buss/taxi/fly for de samme pengene. Eventuelt kan du også leie en bil ganske rimelig på tjenester som nabobil.no de gangene du trenger den.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mars2016

Ja. Kommer nesten ikke under 4.000-5.000 i måneden. Kan ta mye annen transport for de pengene. Det er bare noe med den friheten det er å ha egen bil. Pluss at man ofte ender opp med å sitte på med andre og det føles ikke helt bra.

automat

http://www.bilkollektivet.no/
Rimelig bilhold hvis man ikke trenger bil hver dag, og man slipper parkeringsproblematikken. De har elbiler også.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. februar 2016, klokken 20:23
Hei
Lyst på nye Leaf 30 kwh, men er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bor i Oslo sentrum. Her er det noen ladeplasser, men de er veldig ofte opptatt. De gangene man bare trenger en vanlig plass er det ofte en utfordring å finne parkeringsplasser i gatene her. Veldig mange er regulert og da er det maks 2 timer frem til 20.
Jobber også i sentrum så det er ikke aktuelt å kjøre til jobb daglig. Trenger innimellom bil i jobb, men det er svært skjelden. Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei), litt kjøring hit og dit, stort sett ikke veldig langt. Hadde e-up, men solgte den fordi jeg var litt lei av og alltid måtte planlegge så nøye og følge med på rekkevidden hele tiden. Den tiden jeg hadde e-Up kunne jeg lade på jobb, men det kan jeg altså ikke lenger.
Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?

Jeg har vært i din situasjon, og det jeg gjorde var å flytte ut av sentrum.
Min erfaring er at det er håpløst å ha bil sentralt i Oslo, og verre skal det nok bli. Det er jo ingen menneskerett å ha bil som miljøbyråden sier.
Hvis du blir boende ville jeg heller prøvd bildeling e.l
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mars2016

Ser den. Helt enig. Tror nesten konklusjonen må bli at det foreløpig ikke blir noe bilkjøp.
Synes bilkollektivet er litt høyt priset. Kjører man 15 mil på en dag så blir det fort nesten 700 NOK.

automat

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. februar 2016, klokken 22:52
Ser den. Helt enig. Tror nesten konklusjonen må bli at det foreløpig ikke blir noe bilkjøp.
Synes bilkollektivet er litt høyt priset. Kjører man 15 mil på en dag så blir det fort nesten 700 NOK.

De 250 tusen kronene du har tenkt å bruke på en Leaf holder til ganske mange 15-milsturer med bilkollektivet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AmocoCadiz

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. februar 2016, klokken 20:23

Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?
Vill ikke anbefale Toyota Hybrid, de averterer at de har laget slike hybrider i 18 år (plug free....), noe som stemmer, det er samme teknologi frem til nå som er temmelig utdatert i 2016, de er et altfor lite effektive miljøvennlig kjøretoy, med systemprogrammering for prioritering av bruk av fossilmotoren, sammen med små tullebatterier som ikke kan lades. Gå da heller for ren elbil.

elektrolux

Høres ut som ideell kandidat som https://nabobil.no/ bruker. Da betaler du kun når du ønsker det, og får sikkert en favoritt lånebil etterhvert.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mars2016

Takk for gode innspill! Flott forum det her altså. Fortsatt i tenkeboksen, men merker at det frister å klinke til på nye Leaf og bare satse på at det ordner seg med lading i byen. Om man innimellom må gå seg en tur til/fra ladested, eller ta trikk/buss så får det bare gå.
Kan også kjøpe en up igjen for den vil dekke de fleste behov, men det er litt for ofte irritererende med såpass begrenset med rekkevidde.

Mars2016

nabobil er bra, men får heller bli de gangene en elbil ikke strekker til.

Mismatch

De faste kostnadene ved bilhold + ladesituasjonen din + MdG = ta taxi når du må og flytt fra byen så snart transportbehovet ditt stiger.

1000kwh

Som andre er inne på: dropp bil hvis du ikke trenger den! det er et pengesluk og man kan ta mye taxi for alt man betaler for å ha bil (det er langt mer enn de fleste tror).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA