Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sigrid har fått nye sommertøfler

Startet av Mars2016, søndag 17. april 2016, klokken 20:09

« forrige - neste »

Mars2016

Hei
Lyst på nye Leaf 30 kwh, men er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre. Bor i Oslo sentrum. Her er det noen ladeplasser, men de er veldig ofte opptatt. De gangene man bare trenger en vanlig plass er det ofte en utfordring å finne parkeringsplasser i gatene her. Veldig mange er regulert og da er det maks 2 timer frem til 20.
Jobber også i sentrum så det er ikke aktuelt å kjøre til jobb daglig. Trenger innimellom bil i jobb, men det er svært skjelden. Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei), litt kjøring hit og dit, stort sett ikke veldig langt. Hadde e-up, men solgte den fordi jeg var litt lei av og alltid måtte planlegge så nøye og følge med på rekkevidden hele tiden. Den tiden jeg hadde e-Up kunne jeg lade på jobb, men det kan jeg altså ikke lenger.
Alternativet til elbil nå er feks en Yaris hybrid som jeg bare bruker ved behov.
Hva ville dere gjort i min situasjon?

tutti

Høres ut som parkering er en like stor utfordring som rekkeviddeangsten.

Har du vurdert elsykkel + leiebil til resten. Oslo har vel flere slike ordninger.

Mars2016

Det er nok sant. Kult med elsykkel, men samlet sett er jeg nødt til å ha bil. Bare lurer på om elbil egentlig blir feil. For de som bor utenfor byen og skal inn til Oslo ofte er det soleklart at elbil lønner seg, men usikker hvordan det blir når jeg både bor og jobber i sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. februar 2016, klokken 20:22
Det er nok sant. Kult med elsykkel, men samlet sett er jeg nødt til å ha bil. Bare lurer på om elbil egentlig blir feil. For de som bor utenfor byen og skal inn til Oslo ofte er det soleklart at elbil lønner seg, men usikker hvordan det blir når jeg både bor og jobber i sentrum.

Spørs hvor langt fram du tenker. Det er jo varslet først lavutslippssone og etterhvert nullutslippssone innenfor Ring 2 og på sikt Ring 3, da kan det bli vanskelig å eie vanlig bil og bo eller jobbe i sentrum...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mars2016

Tenker mye på det der jeg også. Beste alternativet til elbil er sikkert å kjøpe en rimelig vanlig bil som man bruker veldig skjelden.

Balrog

Synes det høres helt riktig ut å gå for en elbil med lengst mulig rekkevidde grunnet begrensede lademuligheter. Det er en god del hurtigladere, og det kommer stadig flere. Jeg tror elbilene er de siste som forvises fra Oslo sentrum. Du får god deal på 30kWh Leaf, så du risikerer heller ikke all verden. Gå for 6kW lader.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

tutti

Dersom du belager deg på utelukkende hurtiglading ved bruk av elbil, så blir drivstoffkostnadene høyere enn å kjøre fossilbil.

nr1rayner

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. februar 2016, klokken 20:11
Bruker bil for å kjøre til utfartssteder til marka(Sognsvann, Frognerseteren, Maridalen etc), familiebesøk(maks 7-8 mil en vei)
Regner med du har mulighet for lading hjemme?
7-8 mil x 2 er kanskje såvidt innenfor i kulda med 30kwh, men med 24kwh måtte du belaget deg på å være temmelig lenge på besøk, eller bruke hurtiglader.

Du nevner Yaris, så regner med du ikke har det store behovet for bagasjeplass..
Du skriver lite om økonomisk situasjon, har jeg vært i din situasjon, slik jeg forstår den ville jeg:
Kjøp en bensin-trilling (Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo), Kia Picanto, Yaris etc. Rundt årgang 2007 +/- får du til rundt 30-50' kr. Event. legge i litt mer og kjøp en nyere Mitsubishi Space Star, Picanto, Up osv. Behold den i 1-2 år til det kommer helt ny Leaf, Opel Ampera-e, Model 3 +++ med antatt 50-60kwh batteri.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mars2016

Det med lading kommer helt an på. Avhenger helt av om det er ledige plasser her jeg bor i sentrum av Oslo. Fristende å gå for en Leaf og bare satse på at det ordner seg med lading. I verste fall får man heller lade et stykke hjemmefra innimellom. Godt innspill det med god brukt bensin trilling, men det frister bare så lite å kjøpe bensinbil med alt som følger med av verkstedbesøk og ellers alle andre utgifter. Vingler en del her nå, men det er ikke lett å velge for tiden, særlig ikke når man bor i sentrum :)

Ole Irgens

Hvis du ikke kan lade hjemme på egen (faste) parkeringsplass eller har sikker tilgang til lading på jobb, ville jeg ikke ha gått for en elbil. Det blir for mye stress, i tillegg til at hurtiglading (om du må basere deg på det) er alt for dyrt.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Mazzbot

Kan bekrefte at det er stressende å ikke kunne lade hjemme eller på jobb ! Jeg ladet offentlig i 2 mnd ☺ ladet 4 timer på kjøpesenter hver dag, bodde bare 200 m unna. Nå kan jeg lade hjemme og på jobb og jeg tenker ikke på rekkevidden i det daglige ^^

Kan du ikke lade hjemme , glem elbil .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Electrix

Dersom du uansett skal kjøpe ny bil så gå for en 30kWh Leaf. Da får du lengre rekkevidde og er ikke like avhengig av å lade så ofte. I tillegg får du hurtigere lading på hurtigladere. Du kan regne med rundt 45 kW snitteffekt i stedet for 30-35kW noe som ikke bare hjelper på tiden men også prisen siden det normalt er minuttprising. Med 2,50 kr pr minutt betaler du da ca 3,33 kr pr kWt som ikke er så galt. Med bruk av Grønn Kontakt og deres rabattordning (inntil 40% basert på forbruk) kan du komme ned i 1,50 kr pr minutt dvs ca 2 kr pr kWt. Etter en tur Kristiansand - Oslo - Kristiansand der halvparten av hurtigladingen ble gjort på GK har jeg nå kr 2 pr minutt i pris. Dermed blir en Leaf 30kWh ganske rimelig i drift selv om du må lade en del på hurtigladere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

begiljen

Veldig enig i det Mazzbot skriver her. Vi har Leaf som eneste bil i vår familie, bruker denne til alt, og er superfornøyd med det etter nesten 2 år uten fosilbil. Det er dog en ting som er alfa omega for at det skal gå rundt, og det er mulighet for lading hjemme. Jeg kan virkelig seg for meg hvor styrete det må være dersom man ikke har den muligheten, desverre.

-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

Burger

Hva med å låne en leaf fra forhandler i over to døgn og så prøve? Enten være ærlig eller si at begge må prøve å kjøre til jobb og se om det fungerer.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Mars2016

#14
Begynner man først å gruble ordentlig og veie alt frem og tilbake er det neimen ikke lett å ta en avgjørelse. Det hender jo det er en og annen ledig ladeplass, men man vet jo aldri. Har ingen sikker ladeplass hjemme og lading på jobb er uaktuelt. Trikken tar 10 min til jobb og eksterne møter foregår i sentrum så ikke noe poeng med bil i jobb. Må da ha bilen stående i gaten på dagtid og det kan bli et problem bare å finne plass til bilen.
Bunner nok ned til at i situasjoner som denne er det ikke lett å ha elbil..men det er bare å utrolig kjekt når det funker så mulig ikke klarer å la være. Kanskje safest å kjøpe en liten e-up igjen og bruke den til alle kortere turer. Liten bil som er enklere å finne plass til også.. Blir jo ned mot halve prisen av Nissan Leaf 30 kwh og da føles det ikke som like stor satsing på en måte, gitt situasjonen:) Bilkollektivet/nabobil/leiebil de gangene man skal kjøre langt. hmm..valgets kval

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA