Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er inkludert i Nissan sine leveringsomkostninger?

Startet av Flyvern, søndag 17. april 2016, klokken 18:54

« forrige - neste »

shb

Jeg har tåkelys. Bruker disse sammen med DRL til og fra jobb nå i vår til høst. Da er det lyst om dsgen. Sparer da Xenon lysene for 18 til 20 tenninger pr dag. Det er jo ikke bare timer tennt som teller. Men også tenninger. Noen som vet om hva Bergen sier om pære bytte?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Roma

Sitat fra: Megleren på tirsdag 28. juni 2016, klokken 08:40
Sitat fra: TW838 på tirsdag 28. juni 2016, klokken 08:32
Sitat fra: Megleren på tirsdag 28. juni 2016, klokken 00:18
Hvordan har det samlet seg så mye skitt der? Er dette vanlig?

Vanskelig å si om dette er vanlig. I min bil er hele området under frunk-baljen dekket til med sand og støv, til dels noen små steiner. Jeg kjører en god del på grusveier, men var sjøl overrasket hvor skittent det var under baljen.

Er det mulig å bare spyle med høytrykkspyler? Kan ikke være bra det der.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har hatt min "balje" av også (S85 2014, 45 000km). Det er på langt nær så drittent som bildene til TW838 viser. Men det lå en del sand og sikkert salt også etter vinteren. Jeg gikk over med lunket vann og vaskefille. Litt hjelp her og der fra en hageslange uten særlig trykk. Ville ikke brukt høytrykkspyler nedi her. Det blir jo som en motorvask av en tradisjonell bil, men uten olje komponenten  ::)

TW838: Hvordan så innerste del av tannstag ut hos deg? Hos meg var det særdeles rustent. Jeg meldte fra til Tesla om det. Minner litt om galvanisk korrosjon. Alle deler rundt er aluminium (inkl rattsnekke) med unntak av den delen du ser på bilde. Tesla på sin side lovte de skulle ta en titt på det ved neste verkstedsbesøk.

Cowboystrekk

Da ble det min tur :( Må bytte ut halogenpærene. Noen som vet om det må være hb3 med 65w eller kan det være f.eks 55w? Aner ikke hva de har på bensinstasjonen her. Er det fysisk mulig å bytte via frunk på bakhjulsdrevet eller må jeg via hjulbue?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Jeg ville seriøst vurdert å sette i xenonpærer. God research på metodikk og produkter, og kjørt på. Da blir det lenge til neste pæreskifte, og lyset blir mye bedre. Og med projektorlamper blir det ikke mye strølys å plage medtrafikantene med heller.

Har dessverre aldri skrudd på Model S med halogen, så kan ikke hjelpe deg der :)

Cowboystrekk

Blir det godkjent i eu-kontroll, tesla service etc?  Er det mye styr med ballast etc? Tror jeg uansett må få i halogen som quickfix nå, men xenon høres interessant ut!

Muffinman

Det vil neppe bli godkjent om de får vite at det skal være halogen og at du har ettermontert xenon. Men sjansen for at de fanger det opp er mikroskopisk da det bil bli seende originalt ut. Nesten alle Model S har jo xenon :) De har jo heller ikke lov til å skru eller demontere noe under kontrollen.

petersv

En enkel løsning må jo være å plukke opp noen US-lykter på ebay som allerede har påmontert ballast (35W) og pærer. Så er alt originalt. De bruker å vøre svært gunstig priset hvis du følger med. Send til Norge med JetCarrier f.eks. :)

Edit: rettet opp wattstyrke ref. post under.

Muffinman

Sitat fra: petersv på mandag 07. november 2016, klokken 08:10
En enkel løsning må jo være å plukke opp noen US-lykter på ebay som allerede har påmontert ballast (55W) og pærer. Så er alt originalt. De bruker å vøre svært gunstig priset hvis du følger med. Send til Norge med JetCarrier f.eks. :)
Originalt er vel 35w. Håper ingen faller for fristelsen å montere 55w, da vil man blende alt man møter selv på nærlys. Men ellers et godt tips. Haken  er at man sannsynligvis må på verksted for å få justert de nye lyktene.

petersv

Takk for påminnelsen, blanda halogen og xneon-styrkene der ett sekund. Anbefaler forresten US-pærer i likhet med deg, gir et mye bedre lys enn de europeiske.

Cowboystrekk

Da er jeg ferdig med lyskift fra helvete. Tok 1.5 timer via hjulbue. Problemet var å få ekspansjonsskruene tilbake. 'Filtduken' lå ikke i ro så fikk ikke 4 av dem på plass. 2 brakk da jeg dro de ut. En brakk da jeg skjøv den inn og den siste fikk jeg ikke inn i noen av hullene. Tror dere det har noe å si med tanke på å få vann inn i 'motorrom'?

Cowboystrekk

Jeg satte forresten i halogenlys iblanda xenon med blå film. De ser akkurat ut som xenon. Ganske lik lysstyrke som phillips halogen. Håper de lever en stund :)

Muffinman

Det er stort sett åpen sirkulasjon bak der uansett, så det har neppe særlig å si. Men ville skaffet klips og fått det ordentlig uansett. Et tips for å få ting til å ligge på linje når man plugger i er å bruke et eller flere skrujern gjennom lagene og trekke dem på plass, og plugge andre hull når de er på plass. Ofte må man presse innover også, ikke bare sideveis for å få innerskjermen til å flushe greit.

Pærer med film for å etterligne fargetemperaturen til xenon har forresten dårligere lysstyrke enn uten da filmen fjerner en del av lyset. Osram Nightbreaker og Phillips X-treme Vision er blant de beste lovlige halogenpærene.

Cowboystrekk

Takk for svar! Hvor bor du forresten? Hadde vært fint å truffet deg og fått litt opplæring om du orker og du ikke bor så langt unna? Brukte skrujern for å tilpasse filten, men ville seg ikke. Har du tips til klips jeg kan bruke?

Trodde da lyset var lovlig å bruke. Hva er det som avgjør det? Testa begge lysene grundig mot en garasjevegg langt unna i går kveld og de så overraskende like ut styrkemessig, men den ene gulhvit og den andre nærmere ren hvit.

petersv

De du bruker er lovlige, muffin mener bare at hvis du vil ha noen bedre pærer, som også innenfor lovverket (finnes bedre som er ulovlige) anbefaler han de to.

Muffinman

Stemmer.

Holder til på nordvestlandet, men er fullstendig nedgravd i jobb, studier og barn så har nok ikke mulighet for å bidra. Alt jeg har gjort med bilene våre er for det meste gjort i ferier, det er bare da jeg har tid :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA