Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er inkludert i Nissan sine leveringsomkostninger?

Startet av Flyvern, søndag 17. april 2016, klokken 18:54

« forrige - neste »

Flyvern

Jeg måtte nylig skifte venstre hovedlyspære (nærlys). Jeg ble presentert for en regning på 3080 kr inkl. mva.
Spurte om ikke dette gikk på garanti, men fikk svar at det er forbruksvare. Greit nok det, men prisen da!?
Har måttet skifte på høyre side for et års tid siden også, uten at det kostet noe. Det var en feil fikk jeg vite, for det skulle egentlig også kostet.
Om dette forsetter en gang i året, så koster jo pæreskifte like mye som årsavgift på en bensinbil!

EDIT: Bilen min har halogenpære i motsetning til de fleste som har Xenon.
Multi-Rød Model S 85

o.b.lix

Bensinbiler har like dyre pærer, dette er medaljens bakside med HID.

Kan nok kjøpe uoriginalt rimeligere vil jeg tro, man da må du nok bytte selv.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jan Henrik

Sitat fra: Flyvern på mandag 29. februar 2016, klokken 19:12
Jeg måtte nylig skifte venstre hovedlyspære (nærlys). Jeg ble presentert for en regning på 3080 kr inkl. mva.
Spurte om ikke dette gikk på garanti, men fikk svar at det er forbruksvare. Greit nok det, men prisen da!?
Har måttet skifte på høyre side for et års tid siden også, uten at det kostet noe. Det var en feil fikk jeg vite, for det skulle egentlig også kostet.
Om dette forsetter en gang i året, så koster jo pæreskifte like mye som årsavgift på en bensinbil!
Xenon- og LED pærer ER garanti (5år/100.000km på Tesla)!!! Nybilgaranti!

TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Flyvern

Ja, nå glemte jeg å nevne at jeg har halogenlys da. Ikke Tech pakke.
Multi-Rød Model S 85

Jan Henrik

Sitat fra: Flyvern på mandag 29. februar 2016, klokken 19:29
Ja, nå glemte jeg å nevne at jeg har halogenlys da. Ikke Tech pakke.
Ja, da sliter du!  :P  ;D

Gikk det ikke an å bytte sjøl? Må man ut med løkta?
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

petersv

Er nok best å bytte halogenpærer selv. Du må av med hjul og innesljerm, men enkel jobb, iallfall andre gangen. Du kan jo også bytte til xenonlykter hvis du vil, vil iom. at det ikke er spylere på Tesla uansett. Finner mange på eBay og sikkert finn.no innimellom.

Cookie Monster

#6
Koster vel 100 kr for en slik vanlig halogenpære, så nesten 3000 for 15 min jobb var dyrt ja.
2015 P85D

timingbeltkiller

Det er bare å vente at storbilen S har samme store utgifter som storbiler flest.
Det er et EU direktiv som sier på alle nye biler skal pæreskiftet være like enkelt
som å skifte lyspærer hjemme.

Fins det noen bilfabrikk som ikke har gitt blanke faen  i dette direktivet?

Egentlig kreves ikke all verden av tette pakninger som muliggjør å skrue av glasset
fra utsiden uten å skade noe slik det stort sett var i gamle dager?

Eller en kan som Toyota ha pærer som stort sett varer så lenge du eier bilen.
Er vel et spørsmål om riktig spenning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Sitat fra: Flyvern på mandag 29. februar 2016, klokken 19:12
Jeg ble presentert for en regning på 3080 kr inkl. mva.
Det skulle tilsvare 1,5 timers arbeid til full pris pluss en overpriset halogenpære. Vel....


Øyvind.h

Var på langtur med en kamerats Toyota Corolla en gang (dvs egentlig morens). Når mørket falt på viste det seg at begge nærlyspærene hadde gått.

Så da ble det stopp på bensinstasjon for å konstatere at en pære lot seg bytte med mye innsats. Den andre var ikke mulig å bytte uten å demontere batteri om ikke jeg husker feil. Men da snakker vi bil fra slutten av 90-tallet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jejl

Serviceavtale ser ut til å bli mer og mer verd.

Forøvrig brukte TO bilmekanikere 90 minutter på å skifte lyspære på merkeverkstedet på forrige bil. Heldigvis var det fastpris på 300 kr.

Muffinman

Ei slik pære er jeg sikker på går an å bytte under en halvtime. Brukte ikke en time engang på å jekke opp, ta av hjul og innerskjerm, bytte ballaster, tilpasse ny xenonpære og montere alt sammen igjen på en side. Og jeg er ganske overbevist om at pæra lar seg bytte ovenfra på mye enklere vis.

pwb

Sitat fra: petersv på mandag 29. februar 2016, klokken 19:46
Er nok best å bytte halogenpærer selv. Du må av med hjul og innesljerm, men enkel jobb, iallfall andre gangen. Du kan jo også bytte til xenonlykter hvis du vil, vil iom. at det ikke er spylere på Tesla uansett. Finner mange på eBay og sikkert finn.no innimellom.

hm, hadde en MB Vaneo en gang, der måtte det også byttes fra innerskjermen, men tror dere ikke at de jaggu hadde lagd ei luke der. Bare å vri på rattet så man kom til luka og ta den av, enkelt og greit.

lunitiks

#13
Sitat fra: Muffinman på mandag 29. februar 2016, klokken 22:18
Og jeg er ganske overbevist om at pæra lar seg bytte ovenfra på mye enklere vis.

Eneste alternativet jeg vet om er demontere fascia for å komme til bak lyktene. Ikke så mye enklere akkurat. Dødfødt egentlig, ettersom man gjerne må av med hjulene uansett. Men kakemonster har vel en oppskrift regner jeg med :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. mars 2016, klokken 07:34
Sitat fra: Muffinman på mandag 29. februar 2016, klokken 22:18
Og jeg er ganske overbevist om at pæra lar seg bytte ovenfra på mye enklere vis.

Eneste alternativet jeg vet om er demontere fascia for å komme til bak lyktene. Ikke så mye enklere akkurat. Dødfødt egentlig, ettersom man gjerne må av med hjulene uansett. Men kakemonster har vel en oppskrift regner jeg med :)

Han tenker nok på gjennom frunk. Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten. Så for kun pæreskift tror jeg også det er mulig. Er jo utrolig enkelt å prøve i det miste iom. at det bare er et par skruer for å få balja ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA