Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dyrt lyspæreskifte

Startet av Flyvern, mandag 29. februar 2016, klokken 19:12

« forrige - neste »

Muffinman

Ballasten styrer effekten i pæra, slik at om du bruker en 25w ballast vil du ikke få mer lys med en 35w pære. Den gir et høyspenningsstøt for å tenne, og leverer 85v til pæra i drift.

Cookie Monster

En xenon ballast er en slags trafo. Bilen har 12v system men en xenon pære krever ca 20 000v for å tennes og når den er tent ligger det på rundt 80-100v som ballasten styrer.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cowboystrekk

Ok. Jeg som har halogenpærer trenger ikke tenke så mye på ballast eller bytte denne da? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kvkleppe

Mitt høyre xenonlys flimrer / slår seg av. Tok kontakt med tesla rud og de sa at dette er noe jeg må dekke selv. Pris ca 2000-3000kr, men hun kunne ikke si nøyaktig. Jeg spurte om ikke dette ble dekket på garanti, men det gjorde det ei.

Innspill ? Det er en 2013 modell P85+

pwb

Sitat fra: kvkleppe på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:48
Mitt høyre xenonlys flimrer / slår seg av. Tok kontakt med tesla rud og de sa at dette er noe jeg må dekke selv. Pris ca 2000-3000kr, men hun kunne ikke si nøyaktig. Jeg spurte om ikke dette ble dekket på garanti, men det gjorde det ei.

5 års reklamasjonsfrist og sikkert 5 års garanti også hvis det ikke som hos Suzuki står noe sted at det ikke er det.

"Suzuki gir kun «standardgarantien» på 5 år/100.000
km. Importøren er den eneste som forlanger at
serviceprogrammet skal følges for at garantien skal
være gyldig. Suzuki er sammen med Subaru
alene om ikke å tilby gratis veiassistanse. Merket
er også alene om et særskilt forbehold knyttet til
xenon-pærer (3 år/75.000 km). "

kvkleppe

Stemmer. Tok kontakt med tesla skøyen siden jeg synes det var litt rart, de konkluderte med at det var garantisak, men skulle dobbeltsjekke.

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:56
Ok. Jeg som har halogenpærer trenger ikke tenke så mye på ballast eller bytte denne da? :)
Du har ingen ballaster.

SitatMitt høyre xenonlys flimrer / slår seg av. Tok kontakt med tesla rud og de sa at dette er noe jeg må dekke selv. Pris ca 2000-3000kr, men hun kunne ikke si nøyaktig. Jeg spurte om ikke dette ble dekket på garanti, men det gjorde det ei.
Veldig mange merker har spesifikk garanti på xenonpærene. Har selv fått byttet på Saab, og en bekjent fikk på VW. Sistnevnte hadde begrensning på 80.000km. Bilen var kjørt litt over, men de dekte det uansett.

For øvrig har Biltema gode pærer. Jeg har kjøpt 2 D2S av disse tidligere og de holdt alle årene inntil bilen ble solgt. Det var heller ikke mulig å se forskjell på lysstyrke eller fargetemperatur når det stod Biltema på ene siden, og Osram på andre.

D3S koster 600kr, og det er ikke en stor sak å bytte selv. Ihvertfall bedre enn å betale tusenvis av kroner for å få det gjort hos Tesla etter at de har avslått å ta det på garanti når en rekke andre merker vittelig gjør det.

EDIT: Tesla har jo D8S standard. Blandet med D3S som står i P85`en min :)  Biltema har ikke D8S, men man får garantert kjøpt kvalitetspærer til fornuftig pris et eller annet sted - lokalt eller f.eks. ebay.

Dag A.

Sitat fra: kvkleppe på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:48

Varer solgt til forbruker (ikke fra privatperson) i Norge som er ment å vare mere enn 2 år skal vare i 5 år.
Så uten at jeg har sett gjennom leveringsvilkårene fra Tesla om at lyspærer regnes som slitedeler så skal disse vare 5 år (ofte satt 100.000 km begrensning i tillegg).
Hvis ikke så må Tesla mene at vi som eiere kan påregne utskiftning av 2 stk lyspærer til NOK 3000,- hvert 2. år.

Hadde tidliger Audi med Xenon, og der måtte 2 pærer skiftes.  Ble gjennomført helt uten diskusjon.

Så jeg ville gått tilbake til en eller annen serviceleder og henvist til Forbrukerkjøpsloven, og bedt om dokumentasjon hvor vedkommende kan vise til at dette skal være unntatt.

http://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Muffinman

Sitat fra: Dag A. på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:18
Varer solgt til forbruker (ikke fra privatperson) i Norge som er ment å vare mere enn 2 år skal vare i 5 år.
Tillater meg litt pirkemodus.

Hvis varen er ment å vare lenger enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Varen må ikke vare i 5 år, men man kan reklamere og hvis mangelen forelå på kjøpstidspunktet - og ikke skyldes feil bruk - vil man nå fram med reklamasjonen. Bevisbyrden går dermimot over fra selger til kjøper etter 6 måneder.

Det betyr også at man har 2 års reklamasjonsrett på alle varer kjøpt som privatperson fra profesjonell part. Men varen må ikke holde i 2 år. For eksempel har du rett til å reklamere på at et eple råtner etter et halvannet år, men du vil naturligvis ikke nå fram med dette :)

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:25
Sitat fra: Dag A. på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:18
Tillater meg litt pirkemodus.

Hvis varen er ment å vare lenger enn 2 år har man 5 års reklamasjonsrett. Varen må ikke vare i 5 år, men man kan reklamere og hvis mangelen forelå på kjøpstidspunktet - og ikke skyldes feil bruk - vil man nå fram med reklamasjonen. Bevisbyrden går dermimot over fra selger til kjøper etter 6 måneder.

Det betyr også at man har 2 års reklamasjonsrett på alle varer kjøpt som privatperson fra profesjonell part. Men varen må ikke holde i 2 år. For eksempel har du rett til å reklamere på at et eple råtner etter et halvannet år, men du vil naturligvis ikke nå fram med dette :)

... så må man ikke glemme at det gjelder en 3 års foreldelsesfrist i henhold til foreldelsesloven. Foreldelsesfristen løper parallelt med og uavhengig av reklamasjonsfristene i fornbrukerkjøpsloven.

Selv om man har 5 års reklamasjonsfrist på ting som er ment å vare lengre enn 2 år, har man likevel 3 års foreldelsesfrist. Foreldelsesfristen kan imidlertid utvides med 1 år regnet fra det tidspunkt man ble eller burde blitt kjent med mangelen.

Følgelig, for å kunne ha et krav i behold etter f.eks. 3 eller 4 år, må man ikke ha kjent til mangelen før 2 år etter overtakelse. (Treårsfristen går ut ved utløpet av det 3dje året etter overtakelsen.)

Kjempelett!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

cra

Sitat fra: Flyvern på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:44
Jeg spurte Service Conciergen om det var mulig å bytte pæra selv, men fikk selvfølgelig standardsvaret Nei i neste sekund.

Var det ikke noen skriverier i media for noe tid siden om at hvis en bil er laget slik at forbruker selv ikke kan skifte slike forbruksdeler som f.eks. lyspære så må selger skifte det uten kostnad? Det burde i alle fall være slik at man ikek trenger å ha bilen på verksted for slike enkle ting som lyspæreskift og fylling av spylervæske.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kvkleppe

Har vært i kontakt med 3 tesla servicesenter og alle sier forskjellige. Det ene sier 500timer på xenon, det andre sier at det ikke er dekket og det siste sier 5år eller 100.000 på xenon...............

Muffinman

Med andre ord business as usual  :)

F_P

Noen innspill  8)

Levetid:

• En xenonballast er ment å vare i ca. 3000t
  • Forventet levetid på en xenonpære er ca. 2000t

Montering av 35W pærer og ballast:

• Standard 35W pærer gir ikke all verden forskjell fra 25W, og f.eks Osram sine standard D3S pærer har lavere fargetemp = gulere lys. Anbefaler derfor Philips X-treme 4800K eller lignende. De gir lys mer som de originale i fargetemperatur, og de lyser merkbart bedre
  • Bytte av ballast uten å fjerne innerskjermen går på alle biler om du har gummiarmer. Bare å ta vekk dekslene ved siden av frunken, men det er så trangt at jeg tar av hjulet og innerskjermen siden det er lettere å komme til
  • Å kun bytte pære går også uten å ta av hjul og innerskjerm, men vær obs på at gummilokket som sitter bak pæren er vanskelig å få 100% på igjen. Innerskjermen er akkurat litt i veien

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Jeg valgte Phillips 35W med 4300K på ene bilen. Dette var helt bevisst da lavere verdi gir høyere lysutbytte, og varmere lys fungerer bedre på våt vei i stupmørket enn hvitere lys. Når det er sagt, forskjellen mellom 4300 og 4800 er neppe særlig stor. Men jeg tror nok at å velge en kvalitetspære som lyser godt er viktigere enn en liten forskjell i fargetemperatur.

Vet du forresten verdi for originalpærene? Jeg tippet 5-6000K tidligere. Her ser man forskjellen i praksis. Den kaldeste er original, den varmeste 35W.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA