Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Model S priset seg ut av markedet?

Startet av sjossang, søndag 17. april 2016, klokken 15:46

« forrige - neste »

sjossang

Sendte en e-post til ordførere i Ski og Oppegård, i tillegg til Østlandets Blad, Vegvesenet og Elbilforeningen, hvor jeg ba om at vi som bor sørøst for Oslo får samme rett til samkjøring i kollektivfeltet som de i Asker og Bærum.

Fikk vedlagte svar fra Christina Bu:
Sitat
Vi er helt enig med deg – og derfor har vi også jobbet mye med denne saken. Vi har tro på at SVV må snu i dette tilfellet.

SVV har dessverre hele tiden vist liten vilje til å teste ut samkjøring i praksis. De ble til slutt bedt om å gjøre dette på E18 i fjor, og det har vist seg å fungere veldig bra. Samkjøring fører til at flere kjører sammen, i de minst forurensende bilene. Det fører både til mindre trafikk, men også mindre utslipp. En vinn – vinn situasjon.

Statens Vegvesens begrunnelse for hvorfor de ikke gjør dette på Mosseveien er ikke veldig god. De mener at ettersom det bare er et felt i tillegg til kollektivfeltet vil det ikke fungere så bra. Vi tror at trafikken vil reduseres betydelig i kollektivfeltet om samkjøring for elbiler innføres (slik det er gjort på E18). Dette vil sikre fortsatt flyt for bussene, men vil i tillegg redusere den totale trafikkbelastningen. Dette vil også komme bussene til gode, ettersom flyten blir bedre før og etter kollektivfeltet (og ved eventuell på- og avkjøring). Om samkjøring mot formodning skulle føre til problemer, så får en heller avvikle ordningen.

Her er vår pressemelding som vi sendte ut den 4. feb og som oppsummerer vårt syn på saken: http://elbil.no/nyheter/elbiler/3722-statens-vegvesen-har-tunnelsyn-om-elbil I tillegg laget vi denne saken med SVVs tall som viser at antall elbiler på E18 vestfra har falt dramatisk etter samkjøring ble innført: http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3723-derfor-er-samkjoring-med-elbil-en-stor-suksess

Følg med på NRK Østlandssendingen i morgen tidlig. Da kommer en sentral Oslo-politiker til å ta til orde for samkjøring også på Mosseveien.

Her er VG og NRKs første omtale av saken, 3. februar 2016:
-   http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/elbiler-faar-ikke-kjoere-i-kollektivfelt-flere-steder-i-oslo/a/23608699/
-   http://www.nrk.no/ostlandssendingen/tunnelarbeid-kaster-elbilene-ut-av-kollektivfelt-1.12785878

Og link til noen av mediesakene fra forrige runde om E18 (mai 2015):

-   http://www.dagbladet.no/2015/05/21/nyheter/innenriks/elbil/kollektivfelt/kollektivtrafikk/39282459/
-   http://www.nrk.no/ostlandssendingen/full-forvirring-over-hvem-som-kan-bestemme-1.12371796
-   Og vår oppsummering den gang: http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3562-vegvesenet-har-snudd-i-elbilsaken

Vennlig hilsen

Christina Bu
Generalsekretær, Norsk elbilforening

Gleder meg til å følge med videre, spesielt med tanke på at jeg som regel kjører med 1 og 2 passasjerer på Europaveien inn til byen :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

phaugneland

Her er videre oppfølging av saken:

Krever samkjøringsregel for elbil

Leder i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg (H) krever nå at Statens vegvesen innfører samkjøringsregel for elbiler på Mosseveien inn til Oslo i rushtrafikken.

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3746-krever-samkjoringsregel-for-elbil
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

Lynvingen

Sitat fra: phaugneland på fredag 04. mars 2016, klokken 09:29
Her er videre oppfølging av saken:

Krever samkjøringsregel for elbil

Leder i samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg (H) krever nå at Statens vegvesen innfører samkjøringsregel for elbiler på Mosseveien inn til Oslo i rushtrafikken.

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3746-krever-samkjoringsregel-for-elbil

Tror vi må se langt etter dette, problemene med kø-dannelser på mosseveien har jo vært langt mindre enn antatt og med det forsvinner også fokus blant vanlige bilister og opinionen generelt.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Noe nytt fra Elbilforeningen eller oslopolitikerne...? Det hadde vært en sann glede om Mosseveien kunne sidestilles med Drammensveien...fort som f.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Carl Anton Stenling

#4
Ennå ikke gjennomslag, men Elbilforeningen jobber fortsatt med saken:

https://www.facebook.com/Oslo-og-Akershus-elbilforening-770136716380701/
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Autowinder

Det som er det merkelige her er også at hydrogenbiler (HY-skilt) har samme rett til bruk av generelle kollektivfelt som elbiler, mens underskiltene som begrenser elbiler i disse feltene både vest og sør for Oslo ikke omfatter hydrogenbiler. Vitner om tilfeldig og planløs saksbehandling av SVV.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

Sitat fra: Autowinder på mandag 09. mai 2016, klokken 12:19
. . .  underskiltene som begrenser elbiler i disse feltene både vest og sør for Oslo ikke omfatter hydrogenbiler. Vitner om tilfeldig og planløs saksbehandling av SVV.

Vel, ikke akkurat. Begrunnelsen for å kaste ut lebilene er jo at vi er så mange at vi forsinker bussen.  Skal mye til for at HY biler skal skape kø - på ganske mange år ;D ::)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

#7
Jeg laget første forslaget til samkjøringskiltene og må vel ta på meg skylden for at vi ikke brydde oss om hydrogenbilene. Grunnen til at det står "EL-kjøretøy" er at dette er et spesifikt etablert begrep. Man kunne selvfølgelig skrevet "nullutslippsbiler" eller "EL- og HY-kjøretøy", men underskiltene er allerede relativt omfattende. Foreløpig går derfor hydrogenbilene under radaren. Blir det mange av dem så justeres nok skiltene. Inntil videre ser jeg ikke for meg noen kø av hydrogenbiler andre steder enn ved fyllestasjonen :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

larsk

Det "rareste" med dette "felt-prosjektet" et at hvis miljø, forurensing og svevestøv FAKTISK er det viktigste;
Hvorfor ikke forby bensin/diesel/ved/etc-brenning innenfor bygrensene ??

Det blir mye hyling fra både her og der, men hva så? Hvis miljø og luftkvalitet er viktigst, så er det vel viktigst ??

Det er vanskelig å se at å fjerne EL-biler fra kollektivfelt er et skritt i riktig retning....
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Turist

Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

sjossang

I dag pakket jeg kona og naboen i bilen - og fikk utnyttet kollektivfeltet i hele dens lengde. Var mange elbiler i den vanlige køen, så det er tydelig at reglene blir respektert. Hadde en Tesla foran meg og tror han også hadde passasjerer med.

Måtte bare stoppe for rødt lys et par ganger, men ellers ingen hindringer :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Carl Anton Stenling

Observerte du at bussene ble hindret på noe vis, f.eks. ved innfletting?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sjossang

Jeg tok av ved Furubråtveien (kona skulle av der), men det var så få biler i kollektivfeltet at jeg ikke tror flettingen skulle være noe problem. Har nok blitt veldig mye bedre for bussene vil jeg tro.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA