Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Politikere og Veivesenet helt på trynet, tipper M3 aldri kommer til Norge

Startet av Mippen, søndag 17. april 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Blouberg på mandag 29. februar 2016, klokken 12:26
Denne gjenspeiler vel menigmanns instilling til Elbilgoder:

Jeg pleier å bruke slike meningsmåler som argument for at bilister er veldig for å betale alskens avgifter, gjerne i generelle diskusjoner om ulike kostnader ved bilhold med folk som tidligere har uttalt at elbiler må betale. Det alle egentlig vil er jo å slippe å betale avgiftene, men om de ikke slipper skal ikke andre slippe heller. De vil ikke omstille seg (kjøpe elbil) for å slippe unna selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. februar 2016, klokken 23:55
Sitat fra: evole på mandag 29. februar 2016, klokken 21:58
Elbilen er død i Danmark.

Med danske strømpriser er elbil ikke veldig gunstig uansett. En Prius (ikke plug-in) er billigere i drivstoff pr. kilometer enn en Tesla i Danmark. Når drivstoffbesparelsen uteblir er det vanskelig å forsvare kjøp av elbil på andre grunner enn de miljømessige.
Dette skjønner jeg ikke. Det jeg kan lese meg fram til er en kostnad i dette område:

Dyreste priser alt spidslast til 74,7 ør kWh og dyreste markedspris på strøm 34.71 øre kWh skulle bli kr 1,1 pr kWh.
Median verdier kraftpris 44,8 øre kWh og fastpris 3 år til 24 øre kWh gir 68,8 øre pr kWh i Danmark.
Mulig jeg tar helt feil her, men dette er strømprisene jeg kan finne pr 1. mars 2016

http://trefor.dk/Privat/Energi/Priser/Priser-paa-el
http://energinet.dk/EN/El/Engrosmarked/Tariffer-og-priser/Sider/Treledstariffen.aspx

De prisene er sikkert eks. avgifter. Her er en sak fra 2013, da var snittprisen i Danmark 2,22 pr. kWh:

http://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article5634510.ece

Jeg har hørt den lå på ca. 2,40 i 2015.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Verdensøkonomien har stort sett alltid vært fordel industrinasjonene og ulempe råvarenasjonene.
Dels pga økonomiske realiteter og dels pga militære maktforhold.

Bak oss ligger noen få tiår med motsatt bytteforhold.
Det er hovedgrunnen til rask velstandsøkning i Norge
og relativ svekkelse i Sverige med svensk krone nede på 80 norske øre.

Nå er bytteforholdet tilbake til "normalen".
Derfor er svenskekrona nå oppe i 102 norske øre.

Lite tyder på vi får noen endring til det bedre for råvarenasjonen Norge
med det første. Tvertom tyder mye på riktig ille tider framover.

Det betyr statskassa raskt må seg om etter nye inntekter.
Og da blir det nærmest en dyd av nødvendighet å innkludere
det voksende antallet elbiler i grunnlaget for fiskale avgifter.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

stefse

Pengene må inn. Vi går mot lavkonjunktur og utgiftene galopperer.
Men hold elbil incentamentet stabilt. Legg på et kronebeløp på all bilskatt, så starter elbiler på 0 og resten starter på det de var på fra før.
Og værsåsnill, spar for oss for å kall avgiftene miljø_ett eller annet. Kall en spade for en spade og kall det skatt.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

NegativeElectrode

Til og med Solvik-Olsen er mer edruelig enn klikkåte journalister.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/elbilforeningen-om-bomavgift-det-er-for-tidlig/a/23628344/

Har de fag på journalisthøyskolen som omfatter kildekritikk og dybdejournalistikk lengre? Eller er SEO og hvordan få flest mulig treff på en misvisende overskrift de sentrale fagene?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

TorC

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 02. mars 2016, klokken 12:23
Til og med Solvik-Olsen er mer edruelig enn klikkåte journalister.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/elbilforeningen-om-bomavgift-det-er-for-tidlig/a/23628344/

Har de fag på journalisthøyskolen som omfatter kildekritikk og dybdejournalistikk lengre? Eller er SEO og hvordan få flest mulig treff på en misvisende overskrift de sentrale fagene?

Begge deler er døde for lenge lenge siden. Før i tiden så man opp til journalister, nå rynker man på nesen når man treffer dem. Det skremmende er at de ekte journalistene nå bare finnes i Kina, men da stort sett i fengsel.

Ifølge en jeg møtte på gjensynsfest som hadde gått journalistlinjen læres nå visstnok at objektivitet ikke er noe poeng lenger. Hun kunne stolt belære meg om at det ikke var noen hensikt i å forsøke å være objektiv siden vi alle er subjektive. Vinklingen i sakene ville uansett være basert på egne holdninger. Da jeg spurte om hun syntes dette også var greit innen mitt yrke som lærer på mellomtrinnet hyllet hun dette så lenge det var "riktige" meninger. Folk som Hermansen (han gærningen i Podagra) hadde ingen plass verken i skoleverket eller avisene.

Så nei. Det vi normale folk kaller kildekritikk og dybdejournalistikk inngår nok ikke lenger i pensum... Vi normale folk må nok både lese på "vi som hater elbil" og "vi som elsker elbil" gruppene på facebook for å få et høvelig nyansert bilde og ikke ende i vårt eget ekkokammer.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

janmb

Sitat fra: Blouberg på mandag 29. februar 2016, klokken 12:26
Denne gjenspeiler vel menigmanns instilling til Elbilgoder:

At de fleste mener elbilgodene er feil kommer jo beviselig av at de opplever det som "urettferdig". Vel, nå er dette en bevisst politikk der elbiler gis fordeler for å oppfordre flere til å velge nettopp det - og da ligger det jo i sakens natur at politikken SKAL være "urettferdig". Det er meningen. Dersom den ikke opplevdes som urimelig av de som forfordeles ville den jo ikke ha den ønskede effekten heller...

Noe de fleste som stemmer i slike polls ikke fatter i det hele tatt. De fokuserer på hvor urimelig det er at jeg må betale og de fandens elbilistsnylterne slipper.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mippen

Folk opplever elbil fordeler som urettferdig fordi man er vant til at rettferdig betyr det same som likt. Er det en ting jeg har lært meg er at man er urettferdig hvis man behandler alle likt. Noen ting krever tilrettelegging for at det skal fungere. Hvis ikke vil noe falle utenfor. Man har mange systemer som hjelper ekstra. Nav skal hjelpe  folk ut i arbeid for eksempel når de har det vanskelig. De kan også gi stønad til de som trenger det. Skulle man bare ha overlatt folk til seg selv hvis de mistet jobben eller havnet i uføret? I Norge har man ostetoll på utenlandsk ost for å sikre norske bønder inntekt på sine produkter og mindre konkurranse fra billige utenlandske produkter. De får også tilskudd for å kunne drive jordbruk slik at det går rundt. Dette er bare noen eksempler på hjelp ikke alle får. Det er bare de som trenger det som får denne hjelpen. På lik linje trenger elbiler hjelp til å kunne stå på egne bein. De må selges flere av for at miljø gevinsten skal bli stor nok. Antallet solgte biler er med å påvirke hvor billig de blir. Flere biler solgt gir lavere salgspris ut fra butikken. Incentivene skal stimulere til høyere salg, og gjøre at elbiler blir billigere å kjøpe og eie enn vanlige biler. Etter hvert vil det bli naturlig å fase ut deler av incentivene, men det bør ikke gjøres nå som andelen elbiler ikke er større enn 2-3 %.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA