Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Politikere og Veivesenet helt på trynet, tipper M3 aldri kommer til Norge

Startet av Mippen, søndag 17. april 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

Mippen

Nå kommer elbil-bakrusen står det som overskrift i dag på side3. Grunnen til dette er Nasjonal transportplan som legges fram i dag.

I grove trekk:

- Elbiler skal gå fra ingen, til lave avgifter
- Elbiler skal gå fra ingen, til lav takst i bomringene rundt byene
- Elbiler skal betale full takst på vanlige bompengeprosjekter og ferger
- Tilgangen til kollektivfelt skal i større grad vurderes ut fra om de er til hinder for kollektivtransporten
- Gratis parkering på kommunale plasser bør erstattes med «miljødifferensierte parkeringsavgifter basert på utslippsnivå».

Media er som vanlig ute etter å ta Elbilene. De fokuserer ikke så mye på framtiden til "vanlige biler". Saken er at det vil gå hardere ut over vanlige biler enn elbilene. De ska faktisk fases helt ut, og målet er at man innen noen år skal bare selge biler med 0 utslipp. Ville ikke satt med en dyr diesel eller bensinbil i dag for å si det slik...

Ellers er det trist at de velger å fase ut fordelene til elbiler så fort. Det er bare noen få prosent av alle biler som er 0-utslipp biler, og man burde i stedet ta penger fra de som forurenser til å finansiere miljøvennlig transport. Slik det er nå skal de både ha penger fra de miljøvennlige og de som forurenser, og da blir det penger som ligger bak - ikke bare miljøgevinsten.
Det blir spennende å se hvor fort fordelene til elbiler fases ut og i hvor stor grad vi vil merke overgangen. Elbiler er fortsatt dyrere å produsere enn vanlige biler, så med avgifter vil de kanskje bli for dyr for noen. Vi trenger høyere volum av elbiler for å få prisene ned.

http://www.side3.no/motor/ntp-na-kommer-elbil-bakrusen/3423197581.html

Bilde - resultat av undersøkelse i tilknytning til artikkel pr. 29.02 klokken 11:19
Fremtiden er elektrisk.

Blouberg


kavorland

Vel, no e detta eit framlegg frå Statens vegvesen, Avinor, Jernbaneverket og Kystverket.
Eit framlegg som regjeringa skal arbeida vidare med, og så legga fram for Stortinget for vedtak.
Her kan mykje endrast enno.
Dagens fordelar står ut 2017, og eg trur nok at om ein skal nå målet om ein kraftig reduksjon i utsleppa frå transportsektoren, lyt ein vidareføra fordelane enno ein periode slik at ein får ein større andel elbilar i bilparken.

Dirketøren for Jernbaneverket uttaler "  Null- og lavutslippskjøretøyer skal ha fordeler som er store nok til å sikre et raskt skifte. I klartekst betyr dette at de aller fleste som kjøper ny personbil om ti år, velger en nullutslippsbil, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. "

Skal ein nå dette målet, må ein halde fram med incentiver som får FLEIRE en knapt 20% av befolkninga til å skifte frå fossilt til el. Då er ikkje tida inne for å stramme inn på fordelane.

http://www.nettavisen.no/mener/behold-elbil-fordelene-til-alle-velger-miljvennlig/3423197635.html

Men no får me sjå kva eit breidt klimaforlik på stortinget inneber for elbilane....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

kodalse

Sitat fra: Blouberg på mandag 29. februar 2016, klokken 12:26
Denne gjenspeiler vel menigmanns instilling til Elbilgoder:

John Cleese hadde en fin sak på dette:



Forøvrig er det også foretatt analyser rundt inkompetanse og hvorfor personer som absolutt ikke har noen kunnskap om en sak likevel tror de har svart eksepsjonelt godt på tester:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Electrix

Noen burde lage en undersøkelse med tittelen: Hvis elbilfordelene tilgang til kollektivfelt, gratis bomring og gratis parkering fjernes, hvor høye må drivstoffprisene bli for at du skal bytte til elbil? 15 kr pr liter, 20 kr pr liter, 25 kr pr liter, 30 kr pr liter

Det vil gi en pekepinn på hva som er nødvendig, og hva prisene faktisk vil havne på dersom folk er ærlige i avstemmingen.

For øvrig kan det være verdt å merke seg at Magnus Blaker er en elbilhater som skriver en del negative artikler om elbiler i bl.a. Nettavisen, mens redaktøren i Nettavisen ofte har ledere som er balanserte og fornuftige og taler for fortsatt satsing på elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

tutti

Avgifter = penger ut av lomma

Dersom man sparer 20000 i året på å fryse i elbilen og bruke mange ekstra timer på lading før man ankommer målet, så må man spørre seg hvor aktuelt dette er i framtiden hvis man bare sparer noen tusen..

Den verste form for politikk er den som er som en jo-jo. Dieselfolket har allerede opplevd dette. Når er det vår tur.

Kanskje om noen år så lages det dokumentar om elbillandet Norge som forsvant i avgiftskåte frp regjeringer.

Electrix

Sitat fra: tutti på mandag 29. februar 2016, klokken 13:20
Dersom man sparer 20000 i året på å fryse i elbilen og bruke mange ekstra timer på lading før man ankommer målet, så må man spørre seg hvor aktuelt dette er i framtiden hvis man bare sparer noen tusen..
Hvorfor er det så mange som liker å fryse i elbiler?
Jeg fryser nesten bare i dieselbilen fordi den er så treg på å bli varm, og ved forvarming (tomgang) så støyer den, produserer mye eksos og forbruker dyrt drivstoff så det gjøres bare når det er helt nødvendig. Elbilen derimot er varm og god nesten med en gang. Selv på langtur på vinteren velger jeg å stå 5 minutter lengre på hurtigladeren for å ha grei komfort i bilen, eller det vil si jeg slipper å velge selv fordi kona har allerede valgt dette for meg...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olemann

Staten vil ha og den trenger penger, klart det kommer innstramminger når det er så mange som kjøper og bruker elbil.  Ref. f.eks. bompengeprosjekter på Vestlandet.

Den eneste måten å sikre alle fordelene består er å sørge for at bare entusiaster bruker elbil, da må vi tilbake til Reva og Buddy tiden.

I dag er elbilene så bra at man ikke trenger fryse, bilen ser ikke teit ut, man er ikke i livsfare om man kolliderer, man klarer over 30 km/t i motbakke og man klarer kjøre mer enn 4 mil før man må lade.
Dermed kjøper alt for mange elbil. Og fordelene må fjernes etterhvert.   Lett matte dette.

Alternativt er å la fordelene bare gjelde for Reva og Buddy type biler.  Da ville kun entusiastene blitt igjen.  Og tapet for staten ville være overkommelig.

elektrolux

Sitat fra: tutti på mandag 29. februar 2016, klokken 13:20
Avgifter = penger ut av lomma

Dersom man sparer 20000 i året på å fryse i elbilen og bruke mange ekstra timer på lading før man ankommer målet, så må man spørre seg hvor aktuelt dette er i framtiden hvis man bare sparer noen tusen..

Den verste form for politikk er den som er som en jo-jo. Dieselfolket har allerede opplevd dette. Når er det vår tur.

Kanskje om noen år så lages det dokumentar om elbillandet Norge som forsvant i avgiftskåte frp regjeringer.

Enda en gang enig med Tutti.

Selv solgte vi Diesel Audi A3 og gikk over til Elbil i 2005/2006 og har derfor dratt fordel av Elbilgodene i 10 år.

Er klar til neste bytte når det blir nødvendig. F.eks til 3 hjuls Elektrisk MC som ser ut til å gå klar det meste sammen med Hydrogenbilene. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Man skal ikke se bort fra at dette er et fornuftig tidspunkt å begynne å snakke om konkrete avgifter på elbil. Vi har lenge visst at dette ville komme, og ulempene med elbil er nå på langt når så store som tidligere. Som elbilister er vi kanskje for bortskjemte, men det kan jo ikke fortsette, og de avgiftene kommer jo ikke helt over natten. Hvis det kommer avgifter på bruken av elbil 2017 har de med de "gamle" elbilene hatt nytte av fordelene i flere år, og de nye elbilene som kjøpes i 2017 har for det meste langt bedre rekkevidde enn dagens.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: kavorland på mandag 29. februar 2016, klokken 12:44
Dirketøren for Jernbaneverket uttaler "  Null- og lavutslippskjøretøyer skal ha fordeler som er store nok til å sikre et raskt skifte. I klartekst betyr dette at de aller fleste som kjøper ny personbil om ti år, velger en nullutslippsbil, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. "

Skal ein nå dette målet, må ein halde fram med incentiver som får FLEIRE en knapt 20% av befolkninga til å skifte frå fossilt til el. Då er ikkje tida inne for å stramme inn på fordelane.

Tja. Det er jo to muligheter for å få folk over på elbiler. Enten å gi gulrot til elbilistene eller å piske fossilbilistene. Altså går det fint an å stramme inn på elbilfordelene og alikevel øke andelen elbiler. F.eks kan elbilene få dagens årsavgift mens bensinbilene betaler dobbel årsavgift og dieselbilene tredobbel. Elbilene kan få halvparten av dagens bompengesats og slippe rushtidsavgift mens dieselbilene betaler dobbel bompengesats + rushtidsavgift. Man kan sperre deler av veinettet for fossilbiler på permanent eller midlertidig basis. Engangsgavgiften kan økes for fossilbilene. Bensin- og dieselavgiften kan økes kraftig. Osv. Mulighetene for en politiker som trenger penger er mao. ganske mange ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Politikere trenger velgere også. Flertallet av dem er fossilbilister.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Einride

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. februar 2016, klokken 15:42
Mulighetene for en politiker som trenger penger er mao. ganske mange ;)

Men veldig få av dei er realistiske all den tid flesteparten fortsatt køyrer fossilt. Då er det mykje meir populært å endeleg la desse snyltarane av nokre elbilistar få betale litt òg!  ;)

Edit: Det stefse skreiv :) Til sjuande og sist er det ingen som bryr seg om miljøet uansett...

kos

Det er flott å se politikere i diesel biler fortelle at elbilene må være med på det store spleiselaget og samtidig så er det tydelig at de misliker godene som elbilen har. Samtidig driter de 100 % i forurensningen i byene og forteller fritt enten de er røde grønne eller blå at det er det lite å gjøre noe med. Svaret de har er kollektivt - slik at de selv kan forurense med sine SUV er. At det også gjelder de grønne partiene er for meg et stort paradoks - her er det faktisk bare deres egen lommebok som gjelder.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA