Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Politikere og Veivesenet helt på trynet, tipper M3 aldri kommer til Norge

Startet av Mippen, søndag 17. april 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Den enkleste måten til å skaffe raskest mulig overgang til elbil er helt enkelt å forby
salg av nye fossilbiler. Da vil det alt vesentlige av overgangen ta 10-15 år.

Og gjerne kombinert med 100 tusen i skrotavgift for alle som skroter sin fossilbil
og kjøper en fabrikkny elbil.

Da vil du få de aller minste elbilene tilnærmet gratis.

MEN
elbilene vil nok da temmelig raskt gå over fra økonomiske og ikke økonomiske særfordeler
til den melkekua for fiskale kjøpsavgifter bilen alltid har vært.

For denne særbehandlingen er omvendt proporsjonal med antallet elbiler.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Nå er det blitt mange nok som kjører elbil - få stoppet denne utviklingen eller aller best fortelle at elbilen forurenser så mye at den nå må avgiftsbelastes i verste klasse - for norske politikere og siv spesielt er det jakttid på nye avgifter for å slippe skatt på konservative penger. - De grønne leker politikk og venstre sitte igjen med noen debatter om hasj som forteller mer om deres ståsted en hva politikken sier. AP er ikke noe bedre og vil ganske snart bytte miljø ut med arbeid og høyre ser sitt snitt til å verne 0 skatteyterne etter beste evne, så om det ganger de som best så blir forslaget som originalest. - KRF ser sitt snitt til å snu hele politikken til en eller annen avholdspolitikk og SP er for alle avgifter bare ikke på jordbruk og jordbruks beskatning - så kan man forurense så mye man vil. Så sitter vi igjen med RV som stort sett er for alle forslag bare man ikke tjener penger på det. SV stakker er ramlet mellom alle stoler og har mer enn nok med å finne ut av seg selv og miljøet skal vist tilbake etter feilskjæret med lærerne. Men foreløpig helt uten noen politiske mål.

tutti


evole

Salgssvikten i Danmark er faktisk verre enn notisen hos NRK indikerer. Biler bestilt senest 8. oktober kan leveres avgiftsfritt frem til 30. juni. Den fulle effekten vil derfor gradvis inntreffe i løpet av første halvår.
http://www.bilimp.dk/press/content.asp?bilag=227

Elbilen er død i Danmark.

kavorland

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 21:07
Nå er det blitt mange nok som kjører elbil - få stoppet denne utviklingen eller aller best fortelle at elbilen forurenser så mye at den nå må avgiftsbelastes i verste klasse - for norske politikere og siv spesielt er det jakttid på nye avgifter for å slippe skatt på konservative penger. - De grønne leker politikk og venstre sitte igjen med noen debatter om hasj som forteller mer om deres ståsted en hva politikken sier. AP er ikke noe bedre og vil ganske snart bytte miljø ut med arbeid og høyre ser sitt snitt til å verne 0 skatteyterne etter beste evne, så om det ganger de som best så blir forslaget som originalest. - KRF ser sitt snitt til å snu hele politikken til en eller annen avholdspolitikk og SP er for alle avgifter bare ikke på jordbruk og jordbruks beskatning - så kan man forurense så mye man vil. Så sitter vi igjen med RV som stort sett er for alle forslag bare man ikke tjener penger på det. SV stakker er ramlet mellom alle stoler og har mer enn nok med å finne ut av seg selv og miljøet skal vist tilbake etter feilskjæret med lærerne. Men foreløpig helt uten noen politiske mål.

For ei mengde vrøvl  :o
Har du ikkje fått med deg noko av grunnlaget for at faktisk du sit å les og kommenterar på dette forumet ?

Klimaforliket av 2012, støtta av alle bortsett frå Framstegpartiet vedtok ma:
".....at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000....."

No står det at å sjå kve dei vil gjere i neste runde.
Vil dei fylgje tilrådinga frå "interesseorganisasjonane" som har greid ut dette framlegget til NTP, eller vil dei nytte politiske verkemedel, til å vri dette inn i eit betre miljøperspektiv, slik at ein ikkje går i "Danskefella".

Dette er det dei lova ved valet:
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3026-dette-vil-partiene-gjore-for-elbilen

Oppsummert:

Høgre:
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres, og avgiftssystemet for kjøretøy må i større grad stimulere til lave utslipp.

AP:
CO2-utslippene fra nye personbiler har falt med over 2 prosent de siste årene. Norge har den høyeste andelen elbiler og hybridbiler i verden. I årene framover må likevel den nasjonale klimapolitikken skjerpes ytterligere.

SV:
Aktiv miljøpolitikk har gjort Norge til et av de beste markedene for elbiler i Europa. SV mener det er svært viktig å opprettholde gunstige avgiftsordninger for utslippsfrie biler for å fremme omlegging fra fossile forbrenningsmotorer.»

KRF:
Opprettholde de unike norske rammevilkårene for elbiler til 2020 eller til det tidspunktet der det er 10 prosent ladbare motorvogner på norske veier.

Venstre:
Venstre vil også spille en viktig rolle i elbilsaken, og legger opp til ambisiøse mål i partiprogrammet for 2013-2017. Venstre ønsker primært å:
Stimulere til videre elektrifisering av veitransporten ved å beholde dagens avgifts-, moms- og bompengefritak for el- og hydrogenbiler.

SP:
Fase inn ny og miljøvennlig kjøretøyteknologi og gjøre det lettere å velge kollektivtransport.

Og sist men ikkje minst
FRP:
Men hva med elbilen i Frps langsiktige politikk? Partiet har delt opp sine budskap i ett prinsipp- og ett handlingsprogram. I det første - og kortere - prinsipprogrammet, står det ikke ett eneste ord om elbil. Heller ikke i handlingsprogrammet for de neste fire årene.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Bellefield

Klimautslippene skal halveres frem til 2030. Folk skal gå over fra fossilbiler til nullutslipp- og lavutslippsbiler.

Og en av metodene for å gjennomføre dette er å gjøre det dyrere å kjøre elbil.....

Er det jeg som er mindre intelligent, eller er ikke dette en logisk brist???...

Mippen

Sitat fra: Bellefield på mandag 29. februar 2016, klokken 22:29
Klimautslippene skal halveres frem til 2030. Folk skal gå over fra fossilbiler til nullutslipp- og lavutslippsbiler.

Og en av metodene for å gjennomføre dette er å gjøre det dyrere å kjøre elbil.....

Er det jeg som er mindre intelligent, eller er ikke dette en logisk brist???...

Det er vel en logisk brist hos de som lager forslagene ;) Helt enig med deg at det er tull fra ende til annen. Hvis det skal bli dyrere å kjøre vanlig bil, hvorfor kan ikke de bruke pengene staten tjener på fossilene på elbiler i stedet for? Hva skal de med penger fra elbilene siden de vil håve inn penger fra de som forurenser mest?
Fremtiden er elektrisk.

kos

Sitat fra: kavorland på mandag 29. februar 2016, klokken 22:06
Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 21:07
Nå er det blitt mange nok som kjører elbil - få stoppet denne utviklingen eller aller best fortelle at elbilen forurenser så mye at den nå må avgiftsbelastes i verste klasse - for norske politikere og siv spesielt er det jakttid på nye avgifter for å slippe skatt på konservative penger. - De grønne leker politikk og venstre sitte igjen med noen debatter om hasj som forteller mer om deres ståsted en hva politikken sier. AP er ikke noe bedre og vil ganske snart bytte miljø ut med arbeid og høyre ser sitt snitt til å verne 0 skatteyterne etter beste evne, så om det ganger de som best så blir forslaget som originalest. - KRF ser sitt snitt til å snu hele politikken til en eller annen avholdspolitikk og SP er for alle avgifter bare ikke på jordbruk og jordbruks beskatning - så kan man forurense så mye man vil. Så sitter vi igjen med RV som stort sett er for alle forslag bare man ikke tjener penger på det. SV stakker er ramlet mellom alle stoler og har mer enn nok med å finne ut av seg selv og miljøet skal vist tilbake etter feilskjæret med lærerne. Men foreløpig helt uten noen politiske mål.

For ei mengde vrøvl  :o
Har du ikkje fått med deg noko av grunnlaget for at faktisk du sit å les og kommenterar på dette forumet ?

Klimaforliket av 2012, støtta av alle bortsett frå Framstegpartiet vedtok ma:
".....at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000....."

No står det at å sjå kve dei vil gjere i neste runde.
Vil dei fylgje tilrådinga frå "interesseorganisasjonane" som har greid ut dette framlegget til NTP, eller vil dei nytte politiske verkemedel, til å vri dette inn i eit betre miljøperspektiv, slik at ein ikkje går i "Danskefella".

Dette er det dei lova ved valet:
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3026-dette-vil-partiene-gjore-for-elbilen

Oppsummert:

Høgre:
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres, og avgiftssystemet for kjøretøy må i større grad stimulere til lave utslipp.

AP:
CO2-utslippene fra nye personbiler har falt med over 2 prosent de siste årene. Norge har den høyeste andelen elbiler og hybridbiler i verden. I årene framover må likevel den nasjonale klimapolitikken skjerpes ytterligere.

SV:
Aktiv miljøpolitikk har gjort Norge til et av de beste markedene for elbiler i Europa. SV mener det er svært viktig å opprettholde gunstige avgiftsordninger for utslippsfrie biler for å fremme omlegging fra fossile forbrenningsmotorer.»

KRF:
Opprettholde de unike norske rammevilkårene for elbiler til 2020 eller til det tidspunktet der det er 10 prosent ladbare motorvogner på norske veier.

Venstre:
Venstre vil også spille en viktig rolle i elbilsaken, og legger opp til ambisiøse mål i partiprogrammet for 2013-2017. Venstre ønsker primært å:
Stimulere til videre elektrifisering av veitransporten ved å beholde dagens avgifts-, moms- og bompengefritak for el- og hydrogenbiler.

SP:
Fase inn ny og miljøvennlig kjøretøyteknologi og gjøre det lettere å velge kollektivtransport.

Og sist men ikkje minst
FRP:
Men hva med elbilen i Frps langsiktige politikk? Partiet har delt opp sine budskap i ett prinsipp- og ett handlingsprogram. I det første - og kortere - prinsipprogrammet, står det ikke ett eneste ord om elbil. Heller ikke i handlingsprogrammet for de neste fire årene.

For noe vrøvl - nå var det ikke fakta jeg ville vise til men heller hvor man ender når man mikser norsk politikk og hva vi sitter igjen med når praksis skal leve sitt liv i norsk politikk. Man trenger selvsagt ikke å være enig - men er en bra subjektiv enkel påstand. Får ikke håpe at du mistet troen på politikere - men min erfaring er at de tenker mest på egen karriere.

kos

Sitat fra: Bellefield på mandag 29. februar 2016, klokken 22:29
Klimautslippene skal halveres frem til 2030. Folk skal gå over fra fossilbiler til nullutslipp- og lavutslippsbiler.

Og en av metodene for å gjennomføre dette er å gjøre det dyrere å kjøre elbil.....

Er det jeg som er mindre intelligent, eller er ikke dette en logisk brist???...

Du har oppfattet situasjonen korrekt - og ta det helt med ro - det er ikke deg det feiler noe

kavorland

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 23:31

KOS

For noe vrøvl - nå var det ikke fakta jeg ville vise til men heller hvor man ender når man mikser norsk politikk og hva vi sitter igjen med når praksis skal leve sitt liv i norsk politikk. Man trenger selvsagt ikke å være enig - men er en bra subjektiv enkel påstand. Får ikke håpe at du mistet troen på politikere - men min erfaring er at de tenker mest på egen karriere.
[/quote]

Vel, den miksen av norsk politikk, er ma dei godene som me som elbilistar nyter godt av idag, og som er mellom verdas beste med omsyn til vilkår for elbilisme.
Noko som gjev meg stor tru på våre politikarar.
Men da er sjølvsagt særs enkelt å berre sjå halvtomme glas, og driva politikarforakt og harselering.


[/quote]
Sitat fra: Mippen på mandag 29. februar 2016, klokken 23:31
Sitat fra: Bellefield på mandag 29. februar 2016, klokken 22:29
Klimautslippene skal halveres frem til 2030. Folk skal gå over fra fossilbiler til nullutslipp- og lavutslippsbiler.

Og en av metodene for å gjennomføre dette er å gjøre det dyrere å kjøre elbil.....

Er det jeg som er mindre intelligent, eller er ikke dette en logisk brist???...

Det er vel en logisk brist hos de som lager forslagene ;) Helt enig med deg at det er tull fra ende til annen. Hvis det skal bli dyrere å kjøre vanlig bil, hvorfor kan ikke de bruke pengene staten tjener på fossilene på elbiler i stedet for? Hva skal de med penger fra elbilene siden de vil håve inn penger fra de som forurenser mest?

Statens vegvesen, Avinor, Jernbaneverket og Kystverket innstiller sjølvsagt til eigen trong, og i eit økonomisk regime som gjer at rekninga vert mindre for Staten i eigne kostnadar, og meir brukarbetaling.

Eit meir nyansert blikk på NTP her:
http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3739-nasjonal-transportplan-elbil-er-klimalosningen
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

jkirkebo

Sitat fra: evole på mandag 29. februar 2016, klokken 21:58
Elbilen er død i Danmark.

Med danske strømpriser er elbil ikke veldig gunstig uansett. En Prius (ikke plug-in) er billigere i drivstoff pr. kilometer enn en Tesla i Danmark. Når drivstoffbesparelsen uteblir er det vanskelig å forsvare kjøp av elbil på andre grunner enn de miljømessige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

For en politikker så er klima og miljø et verktøy som brukes for og få inn penger fra landets innbyggere. Det handler selvsagt ikke om klima og miljø men penger. Dette dokumenters godt når man ønsker og skattlegge elbiler mer.

Hvis agendaen var klima og miljø så hadde man fortsatt godene for elbil og innført gratis busser. Dette koster men det virker på miljøet men så var det dette med store inntekter som man da går glipp av..

bno

Sitat fra: evole på mandag 29. februar 2016, klokken 21:58
Salgssvikten i Danmark er faktisk verre enn notisen hos NRK indikerer. Biler bestilt senest 8. oktober kan leveres avgiftsfritt frem til 30. juni. Den fulle effekten vil derfor gradvis inntreffe i løpet av første halvår.
http://www.bilimp.dk/press/content.asp?bilag=227

Elbilen er død i Danmark.

Ikke helt. De har da opprettholdt fordelen for FC biler og det er da storveis  ;) Ingen tvil om hvorfor dette er gjort.

Hvorfor har ikke den Danske versjonen av tomsekkene gjort noe med disse subsidiene først på tross av lovnader:

"Despite the fact that six years ago G20 nations pledged to end fossil fuel subsidies they are still collectively providing in the G20 more than $US450 billion dollars for fossil fuel production, for the production of coal, oil and gas, each year," ....

"It is tantamount to G20 governments allowing fossil fuel producers to undermine national climate commitments, while paying them for the privilege," the report said.

"G20 countries paying $633 billion in subsidies to oil, gas and coal companies"

"The report said the amount spent by G20 governments on fossil fuel subsidies was more than three times the amount spent by the world on subsidies to the renewable energy industry."

"The evidence points to a publicly financed bailout for some of the world's largest, most carbon-intensive and polluting companies," the report said."

Tenkt Toyota et øyeblikk.....;
"Japan had the largest level of public finance for fossil fuel companies with US$26 billion in funding annually."

"Steve Kretzmann, executive director of Oil Change International, said the payments called into question the commitment of governments to tackle global warming at the United Nation's Climate Change conference in Paris later this month."
Kilde: http://www.abc.net.au/news/2015-11-12/g20-countries-paying-billions-to-fossil-fuel-producers/6936474
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: Sele på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:03
For en politikker så er klima og miljø et verktøy som brukes for og få inn penger fra landets innbyggere. Det handler selvsagt ikke om klima og miljø men penger. Dette dokumenters godt når man ønsker og skattlegge elbiler mer.

Hvis agendaen var klima og miljø så hadde man fortsatt godene for elbil og innført gratis busser. Dette koster men det virker på miljøet men så var det dette med store inntekter som man da går glipp av..

Det du sier her er jeg enig i. Men bildet er også svært mye mer sammensatt så her et eksempel: Skattesystemet i de skandinaviske landene er designet for å konservere og å sikre makt. Dette gjøres ved bl.a. å skattelegge middelklassen så mye som mulig det holder denne maktfaktoren i samfunnet sånn noenlunde i sjakk.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. februar 2016, klokken 23:55
Sitat fra: evole på mandag 29. februar 2016, klokken 21:58
Elbilen er død i Danmark.

Med danske strømpriser er elbil ikke veldig gunstig uansett. En Prius (ikke plug-in) er billigere i drivstoff pr. kilometer enn en Tesla i Danmark. Når drivstoffbesparelsen uteblir er det vanskelig å forsvare kjøp av elbil på andre grunner enn de miljømessige.
Dette skjønner jeg ikke. Det jeg kan lese meg fram til er en kostnad i dette område:

Dyreste priser alt spidslast til 74,7 ør kWh og dyreste markedspris på strøm 34.71 øre kWh skulle bli kr 1,1 pr kWh.
Median verdier kraftpris 44,8 øre kWh og fastpris 3 år til 24 øre kWh gir 68,8 øre pr kWh i Danmark.
Mulig jeg tar helt feil her, men dette er strømprisene jeg kan finne pr 1. mars 2016

http://trefor.dk/Privat/Energi/Priser/Priser-paa-el
http://energinet.dk/EN/El/Engrosmarked/Tariffer-og-priser/Sider/Treledstariffen.aspx
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA