Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facelift - hva består den egentlig av?

Startet av acedynamite, lørdag 16. april 2016, klokken 18:15

« forrige - neste »

acedynamite

I dag tidlig prøvde jeg å starte leafen. Måtte trykke to ganger på bremsepedalen for jeg fikk trykket på "startknappen". Prøvde deretter å sette den i gir, men ingenting skjedde. Prøvde å slå av igjen tenning, men samme problem når tenninga var på igjen.
Etter gjentatte ganger ga jeg opp. Det var også litt tikkelyder i dashbordet siste gangen.
Bilen hadde 54% batteri. Den hadde stått ute i helga.

Er dette noe folk har vert borti før?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

acedynamite

Jeg startet også vifta før jeg gikk ut for å skrape rutene, men reagerte på at den ikke ble varm...
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

ThomasEL

Et tips kan være å først prøve å koble fra "startbatteriet" og koble det til igjen. Hvis noe har "låst seg" elektronisk, så kan det i seg selv løse problemet.

Eventuelt kontrollere om "startbatteriet" har strøm/lade det opp med en batterilader før du kobler det til igjen.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

acedynamite

Sitat fra: ThomasEL på mandag 29. februar 2016, klokken 09:40
Et tips kan være å først prøve å koble fra "startbatteriet" og koble det til igjen. Hvis noe har "låst seg" elektronisk, så kan det i seg selv løse problemet.

Eventuelt kontrollere om "startbatteriet" har strøm/lade det opp med en batterilader før du kobler det til igjen.

Når du sier startbatteriet -mener du da 12V batteriet?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Øyvind.h

Om man ikke holder bremsen inne når man trykker på startbatteriet så lar bilen seg tilsynelatende starte uten at man får sette bilen i gir.

Så mulig problem med registrering av at bremsepedalen er trykket skikkelig inn?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

acedynamite

Får prøve å koble fra 12V batteriet, og gjøre som vanlig. Håper på at det kan funke.
Kan det ha noe sammenheng med at det var veldig kaldt ute? (ca -12 i dag...)
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Sele

Det samme har skjedd for meg også og det var nok fordi jeg ikke trykket hardt nok på bremsepedalen. Derfor trykker jeg alltid bremsepedalen til bunns før jeg trykker på startknappen. Har aldri hatt disse problemene etter jeg startet med den prosedyren.

acedynamite

Sitat fra: Sele på mandag 29. februar 2016, klokken 12:27
Det samme har skjedd for meg også og det var nok fordi jeg ikke trykket hardt nok på bremsepedalen. Derfor trykker jeg alltid bremsepedalen til bunns før jeg trykker på startknappen. Har aldri hatt disse problemene etter jeg startet med den prosedyren.

Prøvde å gjøre det sammen, men uten hell. Alt ellers fungerte fint når tenninga var på. Rattvarme, vifteapparat (men da uten varme), lys etc. Får håpe det bare er en tullefeil, og ikke at jeg må inn på verksted å betale skjorta...
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

acedynamite

Da prøvde jeg å koble fra batteriet, samt å trykke bremsepedalen i bunn. Desverre hjalp ingenting. Må bilen leveres til reperasjon? Eller er det noen andre som har tips om hva jeg kan gjøre?
Dette er en USA modell jeg kjøpte hos Autonova. Har jeg noen som helst garantier vanligvis, så lenge bilen er importert?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

leafnor

Sitat fra: acedynamite på mandag 29. februar 2016, klokken 19:06
Da prøvde jeg å koble fra batteriet, samt å trykke bremsepedalen i bunn. Desverre hjalp ingenting. Må bilen leveres til reperasjon? Eller er det noen andre som har tips om hva jeg kan gjøre?
Dette er en USA modell jeg kjøpte hos Autonova. Har jeg noen som helst garantier vanligvis, så lenge bilen er importert?
Less her:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=12590

Batteri av i 10 minutter. Har du en batterilader så lad batteriet ekstra også.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Leif Leaf

Sitat fra: acedynamite på mandag 29. februar 2016, klokken 09:14
I dag tidlig prøvde jeg å starte leafen. Måtte trykke to ganger på bremsepedalen for jeg fikk trykket på "startknappen". Prøvde deretter å sette den i gir, men ingenting skjedde. Prøvde å slå av igjen tenning, men samme problem når tenninga var på igjen.
Etter gjentatte ganger ga jeg opp. Det var også litt tikkelyder i dashbordet siste gangen.
Bilen hadde 54% batteri. Den hadde stått ute i helga.

Er dette noe folk har vert borti før?

Jeg har opplevd det samme. I minus 30 grader og ikke veldig gøy. Jeg tror på "elektronisk hang-up" og at systemet ikke registrerer at foten er på bremsen (bilen vil starte, men går altså ikke i gir). Jeg sto tilfeldigvis ved et motorvarmeuttak som jeg da koblet bilen til og ladet i noen minutter - jeg tror dette var nok til å "varme" elektronikken litt og alt var ok når jeg prøve etter noen minutter. Hadde ikke det funka ville jeg ha koblet fra batteriet (minuspolen på 12V) i fem minutter for en reset. Ser at flere i denne tråden også har foreslått det.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Sverre_E

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

acedynamite

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:12
Synes dette dessverre likner på problemet med defekt varmeelement og DC/DC converter?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6749.msg71769/topicseen.html#msg71769

Ok, men jeg skrur alltid på varmeapparatet når bilen er i gang. Denne gangen så var vel kanskje ikke bilen helt i gang, siden det ikke kom varmluft?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

acedynamite

Det rare er at radio/displayet skrur seg på, men ingenting annet. Da må jeg trykke på "stand-by" knappen en gang til, så er den i vanlig modus. (Bortsett fra at jeg får satt den i Drive)
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA