Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte dekk med garasje-jekk, løftepunkt?

Startet av Deadparrot, fredag 15. april 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

Deadparrot

Har endelig fått mannen på gli og vi vurderer en elbil som bil nummer 2. Han har 2 mil t/r til jobb og kjører ca like mye rundt ellers om dagen så maks 4 mil. Jeg tar for det meste toget og kjører kun rundt i nærområdet, type 10-15 min unna.

Vi har sett på en BMW i3, men vet at det kommer større batteri (dog gjør dette at de nå kjører kampanjepris på denne). Noen andre modeller vi burde se på? Har en del bilforhandlere i nærheten.

Føler at jeg ikke har peil på noe av det her.

Ssseee

Det beste tipset må være å bruke 3-4 ettermiddager til test av de relativt få elbilene som er å kjøpe :) Da får dere sett hvilken bil DERE liker
2015 Kia Soul

Carl Anton Stenling

Stort sett alle elbilene vil nok dekke det skisserte behovet rekkeviddemessig. Andre momenter vil dermed avgjøre kjøpet, f.eks. kjøreegenskaper, bykjøringsegnethet, pålitelighet, klimaanleggets effektivitet og fjernstyrbarhet/programmering av klima.

i3 bør være et godt valg dersom mesteparten av kjøringen skjer i bynære områder. Hvis kjøringen skal skje i høy hastighet på motorvei så ville jeg sett på andre modeller, men her vet jeg at flere er uenige med meg i den vurderingen. i3 har visstnok mer pålitelig fjernstyringsapp enn Leaf og eGolf. Leaf 24 kWh er nok en av de mest velutprøvde modellene (lite feil) på markedet i dag. Trillingene (iMieV etc.) har litt svakt klimaanlegg, men vil rekkeviddemessig være tilstrekkelig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 28. februar 2016, klokken 17:10
Stort sett alle elbilene vil nok dekke det skisserte behovet rekkeviddemessig. Andre momenter vil dermed avgjøre kjøpet, f.eks. kjøreegenskaper, bykjøringsegnethet, pålitelighet, klimaanleggets effektivitet og fjernstyrbarhet/programmering av klima.

i3 bør være et godt valg dersom mesteparten av kjøringen skjer i bynære områder. Hvis kjøringen skal skje i høy hastighet på motorvei så ville jeg sett på andre modeller, men her vet jeg at flere er uenige med meg i den vurderingen. i3 har visstnok mer pålitelig fjernstyringsapp enn Leaf og eGolf. Leaf 24 kWh er nok en av de mest velutprøvde modellene (lite feil) på markedet i dag. Trillingene (iMieV etc.) har litt svakt klimaanlegg, men vil rekkeviddemessig være tilstrekkelig.

Hva er galt med i3 og motorvei ? Kjører det daglig til jobb og ser ikke noe problem. Klar det er en lett/høy bil som kan påvirkes av vind, men så drar du til gjengjeld rundt på mindre dødvekt.  Kjempefornøyd etter et halvt år med bilen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Deadparrot

Vi bor i 3050, så ville vel ikke helt kalle det bykjøring ;) Skal man noe sted må man ut i en 80-sone. Vi har forresten ikke garasje enda. 

Carl Anton Stenling

#5
Ikke direkte bykjøring og ikke motorveikjøring i høy hastighet gjør at du nok kan velge ganske fritt. Personlig preferanse rundt utseende m.v, pålitelighet og klimaanlegg skiller derfor kanskje mest mellom modellene.

Viktig å avklare lademulighet, men garasje er ikke noe must.

Forresten: Husk at elbil som bil nummer to fort blir bil nummer en. Derfor kan det være smart å tenke på om bilen er egnet for noen lengre turer selv om det ikke er hovedbruken.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Deadparrot

#6
En elbil til langtur blir nok uaktuelt da vi har en 60 kg hund som tar en del plass. At det blir elbilen som blir mest brukt er det nok fare for, men vi er helt avhengig av å ha en bil med tilhengerfeste når hagestellet skal taes og tror ingen elbil har det :P

Får ta en prøvekjøringsrunde. Både Nissan, Kia og BMW er i kort avstand fra hverandre så burde klare å overtale mannen til en testdag.

Rottert

Go for it, dere blir garantert fornøyde! Om ikke, er det lett og selge videre uten stort tap.

Jeg vil også anbefale og se litt på de ulike utstyrpakkene. Mye forskjellig luksus for enhver smak, som er gull verdt uten at det koster all verden.
Om dere ikke velger den billigste pakken, vil jeg tru det også er lettere og selge videre om den dag kommer.


Lykke til og hold oss oppdatert :)
2014 Nissan Leaf Tekna

tutti

Sitat fra: nime01 på søndag 28. februar 2016, klokken 18:55
60kg hund er det kanskje verre med i alle elbilene, da er det kanskje Leaf som har mest plass.
60kg hund høres voldsomt ut.

Spørs om Leaf holder.

Da trenger man kanskje en elektrisk varebil?

timingbeltkiller

Sitat fra: Rottert på søndag 28. februar 2016, klokken 18:26
Go for it, dere blir garantert fornøyde! Om ikke, er det lett og selge videre uten stort tap.
Forsiktig her!
Trillingene ramla styggelig i pris da Leaf kom.
Det samme kan lett skje med dagens kortrekke elbiler
når de nye småbilene med 300km EPA/reell rekkevidde kommer fra og med 2017.

Rask teknologisk utvikling med ditto foreldelse er største trusselen mot bruktprisene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Deadparrot

Da har vi prøvekjørt i3 og soul (mannen nekta å prøve leaf). Snakk om to helt forskjellige biler. Soul er den praktiske, trauste og minner mest om en standard bil. I3 er ikke like så praktisk, men mye morsommere å kjøre.

Rottert

Tipper dere velger en av de to og blir superfornøyde :)
2014 Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA