Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk 2016

Startet av jensjacob, fredag 15. april 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg er rigtig glad for eGolfen og den klarer det den skal i dagligdagen. Sommetider med lidt hjælp fra enten hurtigladning eller 8-16A hos vennerne eller familien.

Men, jeg har dog en drøm om en dag at kunne opgradere batteri og lader. Det behøver ikke være næste år eller om tre... Måske bare engang. Jeg er vant til at have mine biler længe og besparelserne på at have elbil ryger ind på en konto til opgradering/retrofit af elsystemet.

Det ultimative ville være 40-50 kWh batteri med 3x16A ladning (11 kW). Så tror jeg simpelthen ikke jeg behøvede mere - ever.

Iøvrigt, hvis en elbil kan lade med 11 kW, og nu snakker jeg 3 faser af 16A (ikke en vanvittig 1x50A konstellation - det lader jeg amerikanerene om) - hvordan er lader og 'laddeklad' så opbygget ? Jeg antager at kladden som altid blot lader strømmen passere når sikkerheden er ok og ikke begynder at omforme på strøm og faseantal.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

I farten har jeg ikke klart å finne det, men det er noen her som har åpnet den. Tror det var på eup forumet. Veldig enkle greier. Såvidt jeg forsto var det ingen omforming av noen art.
e-Golf | X75D

DavidS90D

Et større batteri vil hjælpe på e-Golf.
Men tror også du ønsker dig et batteri med aktiv temperaturregulering, altså med køle/varme funktion.

En lader på 11kW er "andre steder" set som 3x3.7kW sammenbygget i en kasse. Hver lader på 230Volt.
Ladekablet (kladden) er bare et relæ, tænd/sluk.
At lade på 1 fase med 50A er dumt, det er bedre med højere spænding.

jensjacob

Jeg har aldrig savnet aktiv temperaturregulering af batteriet, så det er helt med vilje at jeg ikke har nævnt det som et ønske for det er ikke strengt nødvendigt for mig.

Nej, større batteri og bare lidt kraftigere lader, stadig til max. 16 A dvs. med 3x16A når nu faserne er der. Det ville være helt perfekt.
Men de biler der har en lader indbygget der bruger 11 kW via. tre faser, kan de også køre med een fase og således blot lade med 3,7 kW ?
Det kunne jeg godt tænke mig at vide.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jkirkebo

Sitat fra: jensjacob på mandag 29. februar 2016, klokken 12:49
Jeg har aldrig savnet aktiv temperaturregulering af batteriet, så det er helt med vilje at jeg ikke har nævnt det som et ønske for det er ikke strengt nødvendigt for mig.

Nej, større batteri og bare lidt kraftigere lader, stadig til max. 16 A dvs. med 3x16A når nu faserne er der. Det ville være helt perfekt.
Men de biler der har en lader indbygget der bruger 11 kW via. tre faser, kan de også køre med een fase og således blot lade med 3,7 kW ?
Det kunne jeg godt tænke mig at vide.

De fleste elbiler med 3-fase 16A lader kan også lade 1-fase opptil 32A. Disse laderne er nemlig normalt bygget opp av 3 stk. 1-fase 16A ladere, og en 32A tilførsel kan derfor fordeles over 2 eller 3 "delladere".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alessandro Volta

Når Golf mk VII kommer med facelift til høsten/vinteren kommer det også lengere rekkevidde. Gjør ikke VW det kommer de til å seile akterut.. Ryktene går på 230-250 km. Oppgradering av batteripakken /elektronikk vil aldri bli realistisk. Det er simpel forrretningstrategi det. Da ville du aldri kjøpe den nye modellen hvis du enkelt og relativt billigt kunne oppgradere den gamle..

David Skov Hansen

Sitat fra: Alessandro Volta på tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:45
Når Golf mk VII kommer med facelift til høsten/vinteren kommer det også lengere rekkevidde. Gjør ikke VW det kommer de til å seile akterut.. Ryktene går på 230-250 km. Oppgradering av batteripakken /elektronikk vil aldri bli realistisk. Det er simpel forrretningstrategi det. Da ville du aldri kjøpe den nye modellen hvis du enkelt og relativt billigt kunne oppgradere den gamle..

Det håber og tror jeg ikke på. Hvis batteriet ikke kan skiftes bliver bilen 0 kr. Værd. Det vil simpelthen ikke give mening og jeg vil aldrig købe en elbil igen da jeg vil skyde mig selv i foden. Så håber at din tro ikke holder stik  ???

jensjacob

Sitat fra: Alessandro Volta på tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:45
Når Golf mk VII kommer med facelift til høsten/vinteren kommer det også lengere rekkevidde. Gjør ikke VW det kommer de til å seile akterut.. Ryktene går på 230-250 km. Oppgradering av batteripakken /elektronikk vil aldri bli realistisk. Det er simpel forrretningstrategi det. Da ville du aldri kjøpe den nye modellen hvis du enkelt og relativt billigt kunne oppgradere den gamle..

Jeg kan godt se din pointe, men jeg tror nu ikke helt på det. Der vil altid være kunder for hvem kun det nyeste nye er godt nok. Og hvis ikke VW selv vil, så dukker der garanteret uafhængige fabrikanter op med speciale i at retrofitte batteripakker til ældre elbiler. Jeg har allerede forhørt mig et sted men mangler dog svar.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Enig. Folk kjøper ikke det nyeste pga 10% lenger rekkevidde (eller med parallell til fossil: 177hk isteden for 170). De skifter pga en linje som går litt opp isteden for ned, en endret lykt og noe touch-tull. Vi er forgjengelige.

På den ene eller andre måten tror jeg også det blir mulig med retrofit.
e-Golf | X75D

gamer73

retrofit er nok ikek umulig i fremtiden, men jeg tror IKKE det komemr fra offisielt hold (dvs VW)..det blir nok tredjepart...og det koster nok den del og garantien ryker nok....så det er først nor å tenke på når garantitiden er ute og DET er det lenge til;)

David Skov Hansen

Endnu engang. Det ville undre mig at VW ikke vil retrofitte da Tesla som eget argument siger at at de anser at batterier om 6-8 år vil være så billige at det er muligt indenfor rimeligt prisområde er muligt at skifte batterierne i deres Teslaer. Skulle de andre producenter gå udenom den så vil flertallet da købe Tesla fremfor andre mærker

vitcho

Der er flere elementer i denne diskussion, som trækker i forskellige retninger.

For det første: Lad os blive enige om, så længe kemien i batterierne forbliver uændret og kapaciteten ikke forøges dramatisk er det sandsynligvis teknisk muligt for VW at opgradere batteriet alene. Når VW kommer med den lille opgradering (fra 24 til 30) er det i følge VW den samme teknologi, samme celletyper - bare i en senere generation, der kan holde mere energi på samme plads. I dette tilfælde er spørgsmålet ikke teknisk, men politisk - VIL man tilbyde retrofit fra VW? På den ene side er det god service, som I nævner, men det kan være, det bliver så dyrt eller besværligt, de vurderer folk ikke vil købe det alligevel, og så er det ikke besværet værd at sætte et retrofit-tilbud i søen. For at det skal give mening, skal de jo tage det gamle batteri retur. Det er sikkert ikke helt ukompliceret logistik bag sådan en operation. Dette hensyn kan meget vel veje tungere for VW en hensynet til de få af os, der faktisk ville købe det større batteri. Det er business, det her. Hvis ikke det kan betale sig at tilbyde et retrofit, sker det ikke.

Men når vi taler på den længere bane, kan vi ikke engang vide os sikre på, batterikemien er uændret. Der har jo længe været tale om kommende nye kemityper såsom lithium-luft og solid state, der skulle give den nuværende kemi baghjul. Her ved vi ikke en pind om, hvad de leverer af strøm og hvordan. Husk på, e-golfen er jo bygget til det specifikke batteri, vi har. Det bliver næppe mere muligt at sætte den nye teknologi i, end det ville være at skifte tilbage til den gamle bly-syre. Det er faktisk decideret usandsynligt, det kan lade sig gøre. Store dele af elektronikken skal nok skiftes for at understøtte en ny batteritype. Og så begynder vi at tale de helt store summer.

Men selv hvis de beholder den nuværende kemi, og man ville kunne nøjes med at opgradere batteriet alene som retrofit, kommer der jo en anden overvejelse ind, hvis de pludselig giver e-golfen 50 kwh - laderen er jo i forvejen i underkanten med bare 24kwh. I praksis vil det nok lyde så skidt for VW, at deres bil tager minum 16 timer om at lade op, at det alene kan afholde dem fra at tilbyde det. Så skal laderen også skiftes, og det er jo så spørgsmålet, hvor omfattende en ændring DET så er.

Alt i alt: Jeg håber på, vi får tilbudt den lille opgradering til 30kwh som billigt retrofit, men tvivler sgu lidt. Jeg er ydermere overbevist om, næste generations batterier ikke kommer til at kunne bruges i e-golfen. Når først den nye kemi rammer markedet i 18-19 stykker, så vil vores version af e-golfen være dybt forældet og nok meget svær at sælge, vil jeg tro.

vitcho

Jeg faldt lige over denne: https://transportevolved.com/2015/09/11/confirmed-30-kwh-nissan-leaf-battery-packs-incompatible-with-older-nissan-leafs/

Det virker ret usandsynligt, vi får lov at opgradere vores batteri. Hvis Nissan kan slippe afsted med ikke at gøre det, kan VW nok også...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA