Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Buddy ladeprogram

Startet av ErlendB, mandag 23. august 2010, klokken 08:23

« forrige - neste »

ErlendB

Det begynner å nærme seg en avgjørelse om jeg skal kjøpe en ny Think eller ikke (20.juli vet jeg det).
Og målet er ren økonomi, der det gjelder å få ned kostnader til et minimum for reise til og fra studiested. I tillegg er det teknologien som facinerer meg, men jeg kjøper ikke bil ut ifra et miljøspørsmål.

Ettersom jeg har denne fokusen, så er det noen spørsmål jeg setter meg ved kjøp av en ny Think:
1*Jeg kan ikke lese noe sted at den har LED lys i noen av "armaturene" på bilen. Hvorfor ikke? Skulle jo tro at målet er minst mulig strømforbruk?
2*Er det noen som vet om hva slags restverdi man kan ha på et billån med Think? Fossile biler ligger på ca. 50% etter 36 mndr/60k km. (her gjelder det å ha minst mulig månedlig utgifter)
3*Hva med alle andre el-biler som kommer fremover, vil Think bli utklassert av de "store" produsentene, og tape seg ekstra mye i verdi i løpet av de neste 2 årene? (se f.eks på Nissan Leaf, som kommer med skinn, navi, 4 seter, A/C m.m til sannsyneligvis bare 40-50 k mer i pris)
4* Lithium eller Zebra? (9-10 mil kjøring hver dag, mye motorvei, sommer og vinter, lading hver natt)

Når jeg ser på dette, så kan noen av svarene være:
1*Montere LED-lys selv i baklys, park-lys og LED-kjørelys, istedenfor å bruke hovedlys som kjørelys. Jeg vet ikke hva man kan spare på dette i energi, men noen kilometer kanskje?
2*Restverdi-bør kanskje spikre en avtale med gjenkjøp, evt. privatleasing med bilfirma for å sikre at man ikke sitter med skjegget i postkassa/støpselet når man skal selge bilen igjen.
3*Ingen peiling...?
4* ?

Noen som har en vinkling på disse spørsmålene? :)

El rayo

Hovedlys finnes så vidt jeg vet ikke som LED (enda). Det blir bare noen få 100 meter ekstra rekkevidde med LED baklys og nummerskiltlys. Jeg har likevel byttet til LED.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ErlendB

Sitat fra: El rayo på søndag 11. juli 2010, klokken 15:34
Hovedlys finnes så vidt jeg vet ikke som LED (enda). Det blir bare noen få 100 meter ekstra rekkevidde med LED baklys og nummerskiltlys. Jeg har likevel byttet til LED.
Nei, ikke LED som hovedlys, men istedenfor å bruke hovedlys på dagtid, ville det kanskje ha lønt seg med et sett LED kjørelys (ettersom dette er påbudt i Norge).
Eksempel: http://www.megalys.no/ds_product_info.php/products_id/98  (Går sikkert ann å få tak i mye rimeligere på Ebay, Amazon, etc.) Ser jo et forbruk på bare 1,5 watt, kontra 55 watt på H4 pærer. Bruker man bilen mye på dagtid, er det jo ikke vits i å bruke hovedlysene som kjørelys.
Og så lenge de er E-merket, så bør det kanskje en grei sak å montere?

:)

El rayo

Aha, nå skjønner jeg: montere ekstralys (kjørelys).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Jeg har montert LED kjørelys i min gamle Think. Fungerer helt utmerket, og bruker next to nothing med strøm
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

bosonic

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 13. juli 2010, klokken 13:57
Eksempel: http://www.megalys.no/ds_product_info.php/products_id/98  (Går sikkert ann å få tak i mye rimeligere på Ebay, Amazon, etc.) Ser jo et forbruk på bare 1,5 watt, kontra 55 watt på H4 pærer.

En liten justering: forbruket er 1,5 Watt pr LED. dvs 1,5 x 5 = 7,5Watt pr lampe ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

#6
For kjørelys bør en ha flere LED i serie, evnt. multichip. Sjekk f.eks. disse 7 og 13,5W LEDs som kan brukes til bl.a. kjørelys, de er rå: http://www.philipslumileds.com/products/luxeon-altilon


For hobbyprosjekt anbefaler jeg å kjøpe ferdig lys, det er styr å matche linser, holder, LED, PCB, kjøling og driver og det er vanskelig å få tak i deler som passer sammen.  Jeg har akkurat designet ferdig hovedlys til trøbilen så jeg vet hva jeg snakker om...

Dersom du har spenning mellom 15 og 100V tilgjengelig finnes ferdige høyeffektive lys fra www.ebikes.ca spesiallaget for elkjøretøy. De har nettopp lansert Lumenator, noen råe 1000 lumen lys til el-sykkel. De vil sikkert fungere som kjørelys på elbil. De finnes i enkel og dobbel utførelse:



8)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA