Hjelp, får ikke Ion i gir!

Startet av Haahov, lørdag 27. februar 2016, klokken 10:51

« forrige - neste »

Haahov

Skulle starte min EliOn i går morges etter en natt med noen få kuldegrader. Får lett startet bilen med grønt lys og plinget kommer. Skal sette bilen i D og girspaken er ikke til å rikke nedover ... Jeg får fint flyttet den fra side til side, men er låst nedover. I løpet av dagen prøver jeg igjen og har ingen problemer med å få den i gir og kjører lykkelig videre (varmegrader i luften, har det noe å si?). Igjen i dag morges rikker den seg ikke nedover og jeg kommer ikke av flekken. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen ideer til problemløsning?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

psyfoon

Har opplevd liknende når fruen parkerer uten å trekke til håndbremsen før hun slipper bremsen etter å ha satt den i P. Da står bilen på P-giret og det blir vanskelig å få den utav gir, men usikker på om dette er samme problemstilling?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

SUNPWRD

Har ikke hørt om dette før, men sett litt på en sånn girspak. Prøv å bly deg ned med øre nær fremkanten på girspaken. Prøv nå å betjen bremsepedalen. Du skal høre at det klikker inne i konsollen for girspaken når bremsepedalen betjenes.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Haahov

Takk. Skal prøve å lytte. Har en teori om at bremsewaieren er blitt slakkere og at jeg må ha foten kraftigere på bremsen enn før, foreløpig har ikke problemet meldt seg igjen.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

TB

Sitat fra: Haahov på lørdag 27. februar 2016, klokken 19:05
Takk. Skal prøve å lytte. Har en teori om at bremsewaieren er blitt slakkere og at jeg må ha foten kraftigere på bremsen enn før, foreløpig har ikke problemet meldt seg igjen.
Om det er bremsepedalen som er årsaken finn du lett ut av. Sperren for bremsen gjer at girspaken ikkje går til venstre. Går girspaken til venstre, men ikkje bakover er årsaken som psyfoon skriv er årsaken at bilen heng på P-sperren.

Som du skriv kan det vere håndbremsen er litt slakk. Det kan du teste med å sette bilen i N - dra til håndbremsen og sjå om bilen rullar. Om håndbremsen ikkje kan halde bilen er løysinga å få justert håndbremsen. Håndbremsen skal halde bilen i ro.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Haahov

Det samme skjedde igjen i dag, kaldt vær over natten (-5). Kan ikke få girspaken forbi låsen i P. Prøvde å trykke bremsen hardt inn, forsøkte også å pumpe på bremsen. Hører da en pumpe (dynamo?) dure fra bak i bilen som vanlig.

Får til å sette i gir igjen utpå dagen når bilen er blitt varmere i sola (varmegrader). Er det noe som kan fryse i bremsesystemet??? Tester da, og hører en veldig svak høyfrekventpipelyd (som når strøm kommer på) når bremsen er langt nok inne til at giret går forbi sperren i P. Tror ikke jeg hørte denne elektroniske lyden i dagmorges når bilen ikke ville ut av P-giret). Blir nok verksted i morgen ...
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Haahov

Fant ut av problemet på verkstedet. Det er en vaier fra girspaken til bremsepedalen. Inni strømpa til vaieren hadde det dannet seg kondens som så frøys til is når det var kaldt nok. De mente det var fordi jeg brukte varmeapparatet for lite, det kan nok stemme noe, men jeg tror det også er pga mange korte turer hvor kupeen ikke blir varm nok uansett. Mente derfor at det kunne være flere kabler i kupeen hvor dette kunne evt. bli et problem. De ville nok selge meg en kupevarmer  ::) Fikk ny vaier på garantien, så god service.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

JensC

Hei! :) Har samme problemet på min bil. Er det noen som har kjennskap til prisen for å bytte denne vaieren, eventuelt hvordan man kommer til for å tørke den selv?

TB

Har ikkje selv opplevd gir fryser, men gjerne at det går tregt. Ved å smøre der girvaier kommer ut under bilen, inn på motor har eg forstått har hjulpet mange.

Om det er kondens i kupeen regner eg med det gjelder å tørke bilen best mulig opp. Kupévarmer vil også være et godt alternativ.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Slå opp i kap. 22A-TRANSMISSION i verkstedmanualen (WM) for oppskrift på fiks. (mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm)

Her kommer forklaring av virkemåte fra TechInfoManual (TIM): (mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M2.htm)

Kort versjon:
22 -TRANSMISSION
TRANSMISSION
TRANSMISSION CONTROL
GENERAL

Skisse 1. Her vises de ulike vaierne som kan fryse, ruste og/eller komme ut av stilling. Smør opp med egnet middel, f.eks. teflon. Husk at som med tråkkesykler, blir strømpe og vaier slitt og skaper friksjon.




*** TL;DR warning! ***
22 -TRANSMISSION
TRANSMISSION
TRANSMISSION CONTROL
GENERAL
SHIFT POSITION
MIS-OPERATION PREVENTION MECHANISM

MIS-OPERATION PREVENTION MECHANISM


SHIFT LOCK MECHANISM


Only when the following two conditions are satisfied, the selector lever can be shifted from the P position to another position:


       
  • When the electric motor switch is in other than LOCK (OFF) position
  • When the brake pedal is depressed


WHEN THE BRAKE PEDAL IS NOT DEPRESSED


When the selector lever is in the P position, while the brake pedal is not being depressed, the plunger is being pushed by the brake pedal lever section, so the shift lock cam cannot operate. Because the stopper of shift lock cam is inhibiting the movement of selector lever, the selector lever cannot be shifted from the P position to any other positions.


WHEN THE BRAKE PEDAL IS DEPRESSED


When the brake pedal is depressed, the brake pedal lever section is also actuated, so the plunger becomes released. The shift lock cable is pulled by the plunger return spring, and then the shift lock cam is actuated. As a result, the shift lock cam stopper is also actuated, and the selector lever becomes available for shifting. The selector lever can now be shifted from the P position to other positions.
noteEven while the brake pedal is being depressed, when the electric motor switch is in the LOCK (OFF) position, the selector lever cannot be shifted from the P position to any other positions.


WHEN THE ELECTRIC MOTOR SWITCH IS IN LOCK (OFF) POSITION (SELECTOR LEVER IS IN P POSITION)


In the lock cylinder assembly, a slider is engaged into the key interlock cable groove, and the slider is being restrained by the rotor projection, so the key interlock cable is kept immobile, and the key lock cam cannot be actuated. As a result, the key lock cam control lever cannot be actuated also, which is interlocked with the key lock cam. If the shifting of selector lever to other than P position is attempted under this status, a protective function will be activated to prevent any excess force from being applied to the key interlock cable. The protective function is activated by the link cam and link spring that connect the selector lever with the key lock cam. When any further moving is attempted, the movement will be inhibited by the shift lock cam, prohibiting the selector lever from being shifted from the P position to any other positions. If the brake pedal is depressed under this status, the shift lock cam actuation is inhibited by the key lock cam and key interlock cable, so the selector lever cannot be shifted from the P position to any other positions.


WHEN THE ELECTRIC MOTOR SWITCH IS IN ACC OR START POSITION (SELECTOR LEVER IS IN P POSITION)


The rotor in the lock cylinder assembly is interlocked with the movement of electric motor switch. Because the notch of the rotor exists in range between ACC and START positions, the slider is unlocked in this range. When the key interlock cable is pulled, the slider moves to the direction A shown in the figure. As a result, the actuation of key lock cam and link cam becomes possible. When the brake pedal is depressed, the shift lock cam becomes actuated, enabling the selector lever to be shifted from the P position to other positions.
noteEven when the electric motor switch is in the range between ACC and START, the selector lever cannot be shifted from the P position to any other positions unless the brake pedal is being depressed.


KEY INTERLOCK MECHANISM



A construction is adopted with which the key cannot be removed because the turning of electric motor switch to the LOCK (OFF) is prohibited unless the selector lever is operated to the direction of arrow to the P position.


WHEN THE EMERGENCY KEY REMOVAL IS ATTEMPTED WHILE THE SELECTOR LEVER IS IN OTHER THAN P POSITION


While the selector lever is in other than the P position, the key interlock cable is being pulled to the direction A shown in the figure by the link cam. Also, the slider in the engine starting switch assembly is locked with the slider moved to the direction B shown in the figure. The rotor inside the engine starting switch assembly is interlocked with the emergency key movement, and the slider inhibits the rotor rotation even when the turning of emergency key is attempted to the LOCK (OFF) position. As a result, the emergency key can only be turned to the ACC position, making impossible to remove the key.


WHEN THE EMERGENCY KEY REMOVAL IS ATTEMPTED AFTER THE SELECTOR LEVER IS SHIFTED TO P POSITION


When the selector lever is operated to the direction of arrow to the P position, the key lock cam is actuated, and then the key interlock cable is also moved by the key lock cam to the direction A shown in the figure. By this, the slider in the lock cylinder assembly becomes unlocked, and the rotor rotation becomes possible. So, the emergency key can be turned to the LOCK (OFF) position, and be removed.



God lesning!  :police: :+1:
'13 Mjau

JensC

TUSEN takk for mæget god veiledning :) MMC-manuals er herved bokmerket  :police:

JensC

Til informasjon så skulle BOS Minde ha 12000 for jobben :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA