Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Haahov, fredag 15. april 2016, klokken 06:48

« forrige - neste »

Haahov

Skulle starte min EliOn i går morges etter en natt med noen få kuldegrader. Får lett startet bilen med grønt lys og plinget kommer. Skal sette bilen i D og girspaken er ikke til å rikke nedover ... Jeg får fint flyttet den fra side til side, men er låst nedover. I løpet av dagen prøver jeg igjen og har ingen problemer med å få den i gir og kjører lykkelig videre (varmegrader i luften, har det noe å si?). Igjen i dag morges rikker den seg ikke nedover og jeg kommer ikke av flekken. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen ideer til problemløsning?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

psyfoon

Har opplevd liknende når fruen parkerer uten å trekke til håndbremsen før hun slipper bremsen etter å ha satt den i P. Da står bilen på P-giret og det blir vanskelig å få den utav gir, men usikker på om dette er samme problemstilling?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

SUNPWRD

Har ikke hørt om dette før, men sett litt på en sånn girspak. Prøv å bly deg ned med øre nær fremkanten på girspaken. Prøv nå å betjen bremsepedalen. Du skal høre at det klikker inne i konsollen for girspaken når bremsepedalen betjenes.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Haahov

Takk. Skal prøve å lytte. Har en teori om at bremsewaieren er blitt slakkere og at jeg må ha foten kraftigere på bremsen enn før, foreløpig har ikke problemet meldt seg igjen.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

TB

Sitat fra: Haahov på lørdag 27. februar 2016, klokken 19:05
Takk. Skal prøve å lytte. Har en teori om at bremsewaieren er blitt slakkere og at jeg må ha foten kraftigere på bremsen enn før, foreløpig har ikke problemet meldt seg igjen.
Om det er bremsepedalen som er årsaken finn du lett ut av. Sperren for bremsen gjer at girspaken ikkje går til venstre. Går girspaken til venstre, men ikkje bakover er årsaken som psyfoon skriv er årsaken at bilen heng på P-sperren.

Som du skriv kan det vere håndbremsen er litt slakk. Det kan du teste med å sette bilen i N - dra til håndbremsen og sjå om bilen rullar. Om håndbremsen ikkje kan halde bilen er løysinga å få justert håndbremsen. Håndbremsen skal halde bilen i ro.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Haahov

Det samme skjedde igjen i dag, kaldt vær over natten (-5). Kan ikke få girspaken forbi låsen i P. Prøvde å trykke bremsen hardt inn, forsøkte også å pumpe på bremsen. Hører da en pumpe (dynamo?) dure fra bak i bilen som vanlig.

Får til å sette i gir igjen utpå dagen når bilen er blitt varmere i sola (varmegrader). Er det noe som kan fryse i bremsesystemet??? Tester da, og hører en veldig svak høyfrekventpipelyd (som når strøm kommer på) når bremsen er langt nok inne til at giret går forbi sperren i P. Tror ikke jeg hørte denne elektroniske lyden i dagmorges når bilen ikke ville ut av P-giret). Blir nok verksted i morgen ...
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Haahov

Fant ut av problemet på verkstedet. Det er en vaier fra girspaken til bremsepedalen. Inni strømpa til vaieren hadde det dannet seg kondens som så frøys til is når det var kaldt nok. De mente det var fordi jeg brukte varmeapparatet for lite, det kan nok stemme noe, men jeg tror det også er pga mange korte turer hvor kupeen ikke blir varm nok uansett. Mente derfor at det kunne være flere kabler i kupeen hvor dette kunne evt. bli et problem. De ville nok selge meg en kupevarmer  ::) Fikk ny vaier på garantien, så god service.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA