Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: System fault, service required...☹️

Startet av Ramgad, torsdag 14. april 2016, klokken 20:06

« forrige - neste »

Ramgad

Hei!
Nå har jeg på alvor tenkt å bli en fullverdig elbilforum-medlem!

Jeg har tenkt å kjøpe min første bil - en elbil. Med sparing, litt spons - og en deltidsjobb ved siden av studiene har jeg regnet meg fram til et budsjett på 260.000kr.

Forhåndsfavoritten er uten tvil e-Golf, og man finner OK utstyrte biler til rundt 250-270 på finn. Men, men finner jo topp utstyrte leafer til den prisen?

Burde jeg valgt en e-Golf til 250k eller en Leaf til 250k? Hva er mest for pengene? :-\ :-X

Jeg kommer nok til å kjøre 60-80km daglig, uten mulighet til å lade.

Mag

Leaf har lengre rekkevidde men begge bilene skulle klare å kjøre 80 km daglig.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Ingeniøren

Smak og behag og hva du liker.

Husk dog at du nesten får en ny bil for den prisen - prisene på Finn er ofte fantasipriser. 2-3 år gamle biler skal ikke koste det samme som ny. Når jeg kjøpte min nye BMW i3 i høst fant jeg "ingen" på Finn som var billigere.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jensjacob

Jeg har 41 km til arbejde - det meste på motorvej - og kan ikke lade på arbejdet. De ialt 82 km klarer eGolfen fint. Både sommer og vinter.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

elektrolux

Høres ut som du presser økonomien på dette bilkjøpet. 

Ikke gjør det, kjøp en brukt Leaf til 130-140 000 og hopp over dyr service som følger med nye biler.

Pengene du sparer kan du senere bruke på enda kulere biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Golf har enkelte fordeler over Leaf:
-Utseende
-Mer presis og sportslig oppsett
-Materialkvalitet
-Utstyr (førerassistent systemer osv)

Leaf er mer komfortabel, kjedeligere og sannsynligvis mer feilfri (hvis man ser bort fra Carwings/Nissan Connect som fremstår mer og mer amatørmessig).

Som elbil nr 1 hadde jeg tatt Golf av de to. Som bil nr 2 for min del er jeg mer opptatt av et komfortabelt arbeidsjern.

Hvis du kan klare deg med en ett år gammel bil, er utvalget av brukte Leaf stort og prisene lave. Det samme er ikke tilfelle med Golf.
Du kan barbere budsjettet ditt med 100' og få en pent brukt Leaf  :P

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Kjenner ikke til e-remote, men med mindre det er basert på to pappkrus med en hyssing mellom, så er jeg tilbøyelig til å si at CARWINGS er kneppet dårligere...   :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

timingbeltkiller

Det var en Leaf-eier som omdøpte appen til disconnect.
En annen Leaf-eier skrev "Leaf er verre" når jeg beskrev manglende
driftsikkerhet hos appen til eGolf.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jj44nn

Sitat fra: Mag på lørdag 27. februar 2016, klokken 00:32
Leaf har lengre rekkevidde men begge bilene skulle klare å kjøre 80 km daglig.

30kWh har nok lengere rekkevidde, men ikke 24kWh.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

elektrolux

Til Golf får en boosterbatteri som gir enda lengre rekkevidde enn 30 kW Leaf ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Spennende. Mer enn 24kWh til 6.500USD slik man får til Leaf (som da gir 30kWh totalt 54kWh pakke?
http://cleantechnica.com/2016/01/19/3rd-party-nissan-leaf-battery-pack-upgrades-doubling-to-48-kwh/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. februar 2016, klokken 21:35
Ikke gjør det, kjøp en brukt Leaf til 130-140 000 og hopp over dyr service som følger med nye biler.

Pengene du sparer kan du senere bruke på enda kulere biler.
+1

Akkurat det vi gjorde. Men det er nybilfølelse med i bildet for førstegangskjøpere, samt angst for å kjøpe katta i sekken, spesielt når det gjelder ukjent teknologi. En ødelagt girkasse vet man hva er, det risikerer man mer enn gjerne når man kjøper brukt fossilbil. Men et ødelagt batteri? (Som omtrent aldri går i stykker viser det seg).

Helt klart mye bedre og kulere biler som kommer samt at det er press på elbilfordelene, bedre å kjøpe brukt nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eliten

Dere som vurderer e-Golf, kan melde dere inn på Facebook , VW e-Golf Norge sin side, og se hvordan Golf eierene opplever sine biler. Har selv en Leaf Tekna 30kw, og er kjempefornøyd.

e-curious

golfie

Sitat fra: eliten på fredag 04. mars 2016, klokken 17:48
Dere som vurderer e-Golf, kan melde dere inn på Facebook , VW e-Golf Norge sin side, og se hvordan Golf eierene opplever sine biler. Har selv en Leaf Tekna 30kw, og er kjempefornøyd.

Jeg er e-golf eier, er medlem på den nevnte Facebook-side, og er i likhet med 95% av alle medlemmer svært fornøyd med min kjære E.Golf! Tror nok antall problemer er rmelig likt fordelt mellom de ulike bilmerkene i markedet, og det er klart at når man selger over 9.000 e-golfer bare i løpet av 2015 (tre ganger så mange som nissan leaf) så vil det dukke opp noen problemer. Og det er alltid slik at de som er fornøyde, ja de ser du ikke så mye av på FB :-)

Og jeg har ikke et vondt ord å se om Leafen, men pussig hvor mange som har meninger om E-Golfen! Spesielt de som ikke har prøvd den :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA