Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Snodig vibrasjon i Bosch motor

Startet av Østfold, torsdag 14. april 2016, klokken 19:53

« forrige - neste »

Østfold

Med "penderbil" mener jeg folk som har litt rekkevidde på distansen de må tilbakelegge til og fra jobb. Vi har kanskje noe lengre distanse enn andre ettersom vi har drøye 8 mil hver vei, inklusive noe avstand i destinasjon i Oslo, og må koordinere og planlegge noe mer enn folk flest?

Har nå fått noen uker med ny 30 kWh Leaf og vi bruker den som pendlerbil for to fra Fredrikstad til Oslo.

Noen foreløpige konklusjoner:

- Ettersom vi jobber i litt "frie" yrker kan vi reise senere, så det å være i Oslo omkring 9 ser ut til å gi minst kø.

- Når det er kaldt må vi spare på strømmen (mest fordi tilgjengelige hurtigladere er for få)

- Siden vi bruker mye strøm nå som det er kaldt må vi mellomlade på vei hjem (10 til 20 minutter avhengig av nedbør, temperatur, hastighet, bruk av varmeapparat). Må variere forbruk, ladetid, varme, hastighet alt ettersom hver dag, for å nå hurtigladeren i Vestby. Funker greit å kjøre bil i minusgrader uten å ha varme på (!). Ok bruker varme i tunellene.

- Satser på at vi slipper å mellomlade på vei hjem når det blir litt varmere i været.

Min foreløpige konklusjon er at Leaf fungerer som pendlerbil og det er et rimelig alternativ til andre transportformer. Litt usikker på hvordan jeg skal regne ut faktisk pris, men tror at prisen på reisen til Oslo er omkring 10 kroner. Nå må vi dele på den kostnaden så det blir kr. 5 pr. person til Oslo. Noe dyrere blir det på veien hjem, kanskje dobbelt så dyrt! (forsikring og alt annet utelatt naturligvis, de pengene er i det store sluket).

Vet ikke om det er så mange som pendler så langt med Leaf?

Håper fler vil dele erfaringer.

Mazzbot

#1
Jeg pendler 85 km t/r jobb med lade mulighet hjemme og på jobb . ( fikk lading på jobb i februar ) før jeg fikk lade på jobb kom jeg ofte hjem under 20% å lade på 10a da tok laaaaang tid !!!

Dette er da med 24 kWh Leaf btw ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Østfold

Sitat fra: Mazzbot på fredag 26. februar 2016, klokken 21:58
Jeg pendler 85 km t/r jobb med lade mulighet hjemme og på jobb . ( fikk lading på jobb i februar ) før jeg fikk lade på jobb kom jeg ofte hjem under 20% å lade på 10a da tok laaaaang tid !!!

Føler meg som en pioner ettersom jeg pendler dobbelt så langt uten lading på jobb. Kommer stort sett hjem når det er bare streker på displayet uten at det stresser meg for mye :-)

Mazzbot

Har også 3 hurtigladere langs veien så noe stress er det ikke akkurat ;)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Østfold

#4
Æsj. Du har det for lett haha  :)

EDIT: Ikke så mye stress å få en 30kWh Leaf til å gå over 120 km i under null ute med varme på motorvei i 110 (gps, avstandsmålt)

leafnor

Han jeg kjøpte min Leaf av pendlet Trondheim/Selbu, 73km i to år med bilen. Kjørte noe over 60.000km slik.
Tok over hans Carwings i handelen, og ser i kjørehistorikk der at det på vinter gikk ca 25 kWt i døgnet.
En 30kWt Leaf skulle i teorien akkurat ha klart seg frem og tilbake.
https://goo.gl/maps/gMjyVC7MeXr
Simulering på http://www.jurassictest.ch/GR/ viser litt mer forbruk på kjøreruten enn hva han hadde.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Østfold

Sitat fra: leafnor på fredag 26. februar 2016, klokken 23:39
Han jeg kjøpte min Leaf av pendlet Trondheim/Selbu, 73km i to år med bilen. Kjørte noe over 60.000km slik.
Tok over hans Carwings i handelen, og ser i kjørehistorikk der at det på vinter gikk ca 25 kWt i døgnet.
En 30kWt Leaf skulle i teorien akkurat ha klart seg frem og tilbake.
https://goo.gl/maps/gMjyVC7MeXr
Simulering på http://www.jurassictest.ch/GR/ viser litt mer forbruk på kjøreruten enn hva han hadde.

Antar at hastigheten har temmelig mye å si for rekkevidden. Litt vanskelig for meg å kjøre i 60 på motorveien :-) drømmer om litt bedre temperatur og det spiller jo også inn - starter stort sett med varm bil rett fra garasje, men det er jo bare om morgenen - har ikke garasje på jobben hver dag :-)

Vel, måsetningen er å klare t/r altså 17-18 mil uten lading, og det har jeg et godt håp om å klare. snart. Alternativt at jeg får ladet i byen, og det kan det jo fort bli muligheter for, bare det får åpnet den garasjen i festningen, men der blir det sikkert trangt om plassen.

Carl Anton Stenling

Lufttrykk har også en del å si ved langkjøring. Har du forsøkt 2,7-3,0 bar for å se om det øker rekkevidden?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Østfold

Dukket plutselig opp en ny dott på hurtigladekartet på Shell Mortensrud - takk til Shell og Fortum. Den var så syyykt manglet - gjør pendling med elbil sørover fra Oslo til Østfold bare ekstremt mye enklere. Nå kan jeg lade her eller på Vestby - hele to alternativer, jada jeg kan ta noen avstikkere flere km fra motorveien, men de regner jeg ikke med.

Tror det er minst 24 alternativer for fossilbiler ut av Oslo sørover (sikkert fler enn 30 når jeg tenker meg om), så nå nærmer vi oss! Glad for hver dobling av hurtigladetilgjengelighet i praktisk avstand fra E6 sørover fra Oslo og håper det blir fler.

Satt i bilen her om dagen og lurte på hva besinstasjonene skulle holde på med i framtiden, når fler gikk over til elbil. Kanskje flere vil ta i mot oss elbiler.

Østfold

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 27. februar 2016, klokken 12:29
Lufttrykk har også en del å si ved langkjøring. Har du forsøkt 2,7-3,0 bar for å se om det øker rekkevidden?

Takk for tips :-)

Skal få sjekket ut det etterhvert når dekksensoren skriker iallefall, om ikke før.

Electrix

Sitat fra: Østfold på torsdag 10. mars 2016, klokken 23:51
Satt i bilen her om dagen og lurte på hva besinstasjonene skulle holde på med i framtiden, når fler gikk over til elbil. Kanskje flere vil ta i mot oss elbiler.
Både Statoil (CircleK) og Shell satser nå endelig på hurtiglading
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3754-na-blir-det-hurtiglading-pa-shell
Sitat– Vi ønsker å være det naturlige stoppestedet langs veien, og med et økende antall elbiler, tester vi nå om ladestasjoner bør være en del av energimiksen vi tilbyr på Shell-stasjonene. Tradisjonelle bensinstasjoner er på vei ut, sier retail-direktør i St1|Smart Fuel AS, Anita Sørlundsengen.

Hun håper kundene setter pris på tilbudet, for allerede nå de på mulighetene for videre utrulling.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Østfold på torsdag 10. mars 2016, klokken 23:51
Dukket plutselig opp en ny dott på hurtigladekartet på Shell Mortensrud - takk til Shell og Fortum. Den var så syyykt manglet - gjør pendling med elbil sørover fra Oslo til Østfold bare ekstremt mye enklere. Nå kan jeg lade her eller på Vestby - hele to alternativer, jada jeg kan ta noen avstikkere flere km fra motorveien, men de regner jeg ikke med.

Jeg er også godt fornøyd med denne. Godt plassert og med tre ladere av to forskjellige fabrikater. Kommer nok til å stoppe her fremfor på Vestby de gangene jeg må lade Teslaen på vei hjem fra hytta. Har uansett ikke så mye på McD å gjøre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: Østfold på torsdag 10. mars 2016, klokken 23:51
Dukket plutselig opp en ny dott på hurtigladekartet på Shell Mortensrud
Sannelig  ;D Og så 3 stk da...sweet :D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Powerflux

Mortensrud i dag. Laderen til høyre har jeg aldri sett før. Adskillig kewlere design!!

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tutti

Sitat fra: Powerflux på fredag 11. mars 2016, klokken 10:39
Mortensrud i dag. Laderen til høyre har jeg aldri sett før. Adskillig kewlere design!!

Du finner den flere steder på østlandet. Min ladebrikke pleier ikke å fungere på disse bingomaskinene.

Forøvrig stusser jeg over at dette er det første steder i Oslo med mer enn to bingomaskiner!?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA