Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er Tesla 3 et historisk skille

Startet av fonberg, torsdag 14. april 2016, klokken 11:09

« forrige - neste »

fonberg

På vei til jobb i dag gikk det ene systemet etter det andre ned, ikke lenge før jeg skulle parkere: traction control, regen, steering assist osv. Jeg fikk parkert bilen (tung på rattet) og satt på lading, og satt i gang SW som det kom varsel om i morres. Appen sier at SW ble oppdatert, og bilen lader nå normalt.

Kan jeg forvente at bilen er OK igjen når jeg starter bilen i ettermiddag?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

o.b.lix

De gangene jeg har lest om at dette skjer, er det defekt tekktrykksensor som lager krøll på datasystemet, og etter dekktrykksensor er byttet, er problemet vekke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Sitat fra: o.b.lix på fredag 26. februar 2016, klokken 13:50
De gangene jeg har lest om at dette skjer, er det defekt tekktrykksensor som lager krøll på datasystemet, og etter dekktrykksensor er byttet, er problemet vekke.

Jepp, de tilfellene har jeg også lest om. Den feilkilden kan ses bort fra hos meg, siden jeg kjører uten dekktrykksensorer på vinterhjulene ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jensjacob

Ak ja... så kom dagen hvor bilerne blev indhentet af computerens fortræffeligheder.

http://www.wussu.com/humour/gm.htm

Så kan man jo selv vurdere hvor mange af punkterne der passer. ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på fredag 26. februar 2016, klokken 13:50
Sikker på at det ikke er antenne/mottaker? Eller er det sensoren i dekket som kan ta ned systemene i bilen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Samme feilmeldingsbonanza sener på dagen, så da ringte jeg Tesla som ville ha inn bilen med en gang. Så får jeg se hva Tesla finner ut over helga.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Det er ikke sensorene i hjulene som lager krøll, men enheten som står i bilen. Ihvertfall vært noen tilfeller av det.

Sårbart når noe så trivielt potensielt kan sette bilen helt ut av spill.

wasted1980

Hadde akkurat det samme problemet på min bil for noen uker siden.

Det hele sluttet med at jeg nå har loaner battery pack i bilen min, da hovedbatteriet er sendt til Nederland for reparasjon.
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Stig O

Sitat fra: fonberg på fredag 26. februar 2016, klokken 13:12
På vei til jobb i dag gikk det ene systemet etter det andre ned, ikke lenge før jeg skulle parkere: traction control, regen, steering assist osv. Jeg fikk parkert bilen (tung på rattet) og satt på lading, og satt i gang SW som det kom varsel om i morres. Appen sier at SW ble oppdatert, og bilen lader nå normalt.

Hadde akkurat de samme feilmeldingene på tirsdag, da jeg skulle til Flesland. De kom etter 15 min kjøring. Stoppet og resatte skjermen uten at det hjalp. Kjørte videre til ferja i Jondal og resatte en gang til mens jeg stod på ferjeleie. Glemte meldingene da jeg kjørte ombord, men da jeg kjørte av ferja var alt borte. Varte til jeg parkerte på Flesland. Tilbake to dager senere virket alt til jeg 10 min senere parkerte på et kjøpesenter. Da låste parkeringsbremsen seg også, så jeg kom ikke av flekken. Måtte ringe veihjelpen. Det tok to timer og i mellomtiden fikklet jeg med div, og systemet våknet igjen. Kjørte den sammen med NAF til SC på Kokstad og tok leiebil hjem.

Byttet til nye bremser 14 dager tidligere, og fikk ny SW dagen før!!!!???? Ingen dekktrykksensorer i vinterhjuene.
Hadde også en skummel og merkelig opplevelse på siste kjøretur før dette skjedde. Hadde en lang sklitur i den siste bakken ned til Odda fra sør. Følte at jeg ikke hadde bremser, og med tett snøvær og sikt på 5-10m var det nifst, da jeg ikke så hvor jeg var. Ble også stående i en lang bakke hjem, som jeg aldri har hatt problemer med uansett bil jeg har hatt. De gode vinteregenskapene var helt borte.Har en misstanke om at antispinn og ABS slilte meg et puss!?
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

fonberg

Sitat fra: Stig O på søndag 28. februar 2016, klokken 10:13
Sitat fra: fonberg på fredag 26. februar 2016, klokken 13:12

Hadde akkurat de samme feilmeldingene på tirsdag, da jeg skulle til Flesland. De kom etter 15 min kjøring. Stoppet og resatte skjermen uten at det hjalp. Kjørte videre til ferja i Jondal og resatte en gang til mens jeg stod på ferjeleie. Glemte meldingene da jeg kjørte ombord, men da jeg kjørte av ferja var alt borte. Varte til jeg parkerte på Flesland. Tilbake to dager senere virket alt til jeg 10 min senere parkerte på et kjøpesenter. Da låste parkeringsbremsen seg også, så jeg kom ikke av flekken. Måtte ringe veihjelpen. Det tok to timer og i mellomtiden fikklet jeg med div, og systemet våknet igjen. Kjørte den sammen med NAF til SC på Kokstad og tok leiebil hjem.

Byttet til nye bremser 14 dager tidligere, og fikk ny SW dagen før!!!!???? Ingen dekktrykksensorer i vinterhjuene.
Hadde også en skummel og merkelig opplevelse på siste kjøretur før dette skjedde. Hadde en lang sklitur i den siste bakken ned til Odda fra sør. Følte at jeg ikke hadde bremser, og med tett snøvær og sikt på 5-10m var det nifst, da jeg ikke så hvor jeg var. Ble også stående i en lang bakke hjem, som jeg aldri har hatt problemer med uansett bil jeg har hatt. De gode vinteregenskapene var helt borte.Har en misstanke om at antispinn og ABS slilte meg et puss!?

Slående likhet med mitt case. Min bil fikk også nye skiver/klosser sammen med service to uker før dette, og bilen fikk sw oppdatering til 2.12.126 samme dag som feilmeldingene rant på. Og jeg kjører (som nevnt) uten sensorer i vinterhjulene.
Pga. at forsvaret har støvsugd leiebilmarkedet i Trondheim for tida, har jeg humpet rundt i en Ford Fiesta diesel siden fredag.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fonberg

Oppdatering: bilen fikset, årsak til feil(melding)ene var kortslutning i TPMS ECU (styreenhet), så denne er byttet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

SunSeeker

Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:21
Oppdatering: bilen fikset, årsak til feil(melding)ene var kortslutning i TPMS ECU (styreenhet), så denne er byttet.

Kan tenke meg det blir en del problemer der fremover. Den ligger utsatt til i bakfangeren, med det drittværet vi til tider har her på berget.....

fonberg

Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:24

Kan tenke meg det blir en del problemer der fremover. Den ligger utsatt til i bakfangeren, med det drittværet vi til tider har her på berget.....

Den er like værbeskyttet som UMC, eller?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Så feil i styreenhet, ikke i en sensor i dekk altså.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:43
Så feil i styreenhet, ikke i en sensor i dekk altså.

Jepp. Og som nevnt lenger opp kjører jeg uten dekksensorer i vinterhjulene
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA