Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er Tesla 3 et historisk skille

Startet av fonberg, torsdag 14. april 2016, klokken 11:09

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:19
Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:24
Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:21
Oppdatering: bilen fikset, årsak til feil(melding)ene var kortslutning i TPMS ECU (styreenhet), så denne er byttet.

Kan tenke meg det blir en del problemer der fremover. Den ligger utsatt til i bakfangeren, med det drittværet vi til tider har her på berget.....

Den er like værbeskyttet som UMC, eller?

Ja like bra som UMC, panotak, tåkekys, hovedlys og baklys :P

Mine dekktrykk sensorer har også sluttet å fungere og den "lampa" blinker gult. Men har heldigvis ikke slått ut noe annet.
2015 P85D

Stig O

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:49
Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:19
Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:24
Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. mars 2016, klokken 10:21
Oppdatering: bilen fikset, årsak til feil(melding)ene var kortslutning i TPMS ECU (styreenhet), så denne er byttet.

Kan tenke meg det blir en del problemer der fremover. Den ligger utsatt til i bakfangeren, med det drittværet vi til tider har her på berget.....

Den er like værbeskyttet som UMC, eller?

Ja like bra som UMC, panotak, tåkekys, hovedlys og baklys :P

Mine dekktrykk sensorer har også sluttet å fungere og den "lampa" blinker gult. Men har heldigvis ikke slått ut noe annet.


TPMS styreenheten her også. Hvis den ligger i bakfangeren, kan det kanskje være ekstremt med pakking av snø i hjulbuene dagen før det skjedde? Var ute to ganger og fjærnet snø på den turen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Cookie Monster

#17
Er nå en service bulletin på at alle biler i Norge produsert før 17 september 2014 med gamle Baolong TPMS skal bytte til Continetal TPMS og ledningsnett siden de ikke tåler Norsk klima.

Er nok det som er årsaken til alle de som har fått total shutdown av bilen sitt canbus system pga fuktighet i TPMS ledningsnett/ecu

Ganske lang liste med ting de må fikse på spesielt pre september 2014 bilene nå som nok er mye av grunnen til så lang ventetid.
2015 P85D

TRM

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 02. mars 2016, klokken 13:32
Er nå en service bulletin på at alle biler i Norge produsert før 17 september 2014 med gamle Baolong TPMS skal bytte til Continetal TPMS og ledningsnett siden de ikke tåler Norsk klima.

Er nok det som er årsaken til alle de som har fått total shutdown av bilen sitt canbus system pga fuktighet i TPMS ledningsnett/ecu

Ganske lang liste med ting de må fikse på spesielt pre september 2014 bilene nå som nok er mye av grunnen til så lang ventetid.
Betyr det at pre-sept-14 får samme TPMS som i nye Model S?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cookie Monster

#19
Ja ser sånn ut, får vel da også mulighet for å vise dekktrykk på skjermen ;) Men kan ikke bekrefte det 100% for det ser ut som det brukes noe adapter greie for retrofit.

Er først biler bygget etter Juli 2015 som har TPMS som er feilsikkert som ikke kan ta ned hele Canbus systemet i bilen som den eldre typen gjør. Bilen kan da ikke kjøres hvis det blir feil på dekktrykk ECU/ledningsnett og støy på canbus.


2015 P85D

moso

Jeg har en januar 2015 produsert bil som får disse symptomene etter vask i (børsteløs selvsagt) maskin. Tesla har den inne nå.

Kunne vært morsomt å se VIN listen på den service bulletin'en
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Sjøhyene

Mener jeg har lest flere ganger oppigjennom om folk som har fått diverse feilmeldinger rett etter bilvask. Da er kanskje dette en sannsynlig forklaring det da.
Kanskje et poeng å være litt forsiktig med underspylingen inntil man har fått dette utbedret?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

moso

Jeg kan selvsagt være en av dem du har lest om - har pågått en stund :-) og aldri brukt underspyling.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Cookie Monster

#23
Store deler av ledningsnettet er forbedret på biler produsert fra 16 september 2015. Er ny bedre diagnoseplugg og mange andre forskjeller på hele ledningsnettet i følge koblingskjema og plugger som er forseglet. Selv setene har da fått nye plugger som er forseglet for å hindre vann.

Først i september 2015 fant Tesla ut at bilen selges andre plasser enn California, hvor det er mye regn/snø og salting av veier. Som gjør at kontaktene rundt om på bilen faktisk må være forseglet ;D

Ser for meg en del problemer årene framover med ledningsnettet. For når man har sett utsatte områder i feks frunk som har kontakter som er helt ubeskyttet på eldre biler blir man litt bekymret hvordan det klarer seg ved fuktighet/salt irring over lengre tid.
Problemene med TPMS systemet er allerede i stor skala.
2015 P85D

ctr46

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 02. mars 2016, klokken 14:58
Store deler av ledningsnettet er forbedret på biler produsert fra 16 september 2015. Er ny bedre diagnoseplugg og mange andre forskjeller på hele ledningsnettet i følge koblingskjema og plugger som er forseglet. Selv setene har da fått nye plugger som er forseglet for å hindre vann.

Først i september 2015 fant Tesla ut at bilen selges andre plasser enn California, hvor det er mye regn/snø og salting av veier. Som gjør at kontaktene rundt om på bilen faktisk må være forseglet ;D

Ser for meg en del problemer årene framover med ledningsnettet. For når man har sett utsatte områder i feks frunk som har kontakter som er helt ubeskyttet på eldre biler blir man litt bekymret hvordan det klarer seg ved fuktighet/salt irring over lengre tid.
Problemene med TPMS systemet er allerede i stor skala.

Betyr det at alle biler (i Norge) som er bygd pre sep 2015 skal bytte de aktuelle ledningene/kontaktene?
85D

Cookie Monster

#25
Nei alle bygget før 17 september 2014, som enda er en god del. De som har autopilot hw har allerede den nyere type Continental systemet som er av forbedret type som er det som det byttes til for de eldre.

Den ekstra forbedringen som er fra etter september 2015 er på de hvor de igjen har gjort større endringer på hele ledningsnettet. Så da vil en feil på TPMS ikke lengre kan ta ned hele can bus uansett hvis det skulle skje en feil.

Nesten 2 timer ekstra jobb på alle Model S før 17 september 2014 er uansett dårlig nytt for ventetiden på service center :(
2015 P85D

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 02. mars 2016, klokken 19:48
Nei alle bygget før 17 september 2014, som enda er en god del. De som har autopilot hw har allerede den nyere type Continental systemet som er av forbedret type som er det som det byttes til for de eldre.

Den ekstra forbedringen som er fra etter september 2015 er på de hvor de igjen har gjort større endringer på hele ledningsnettet. Så da vil en feil på TPMS ikke lengre kan ta ned hele can bus uansett hvis det skulle skje en feil.

Nesten 2 timer ekstra jobb på alle Model S før 17 september 2014 er uansett dårlig nytt for ventetiden på service center :(

Hmm, 16.000km igjen til 80.000km service nå, og min er fra sept. 2013. Tror jeg sender en mail til Drammen i morgen og booker time etter sommeren alt nå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 02. mars 2016, klokken 19:48
Nei alle bygget før 17 september 2014, som enda er en god del. De som har autopilot hw har allerede den nyere type Continental systemet som er av forbedret type som er det som det byttes til for de eldre.

Den ekstra forbedringen som er fra etter september 2015 er på de hvor de igjen har gjort større endringer på hele ledningsnettet. Så da vil en feil på TPMS ikke lengre kan ta ned hele can bus uansett hvis det skulle skje en feil.

Nesten 2 timer ekstra jobb på alle Model S før 17 september 2014 er uansett dårlig nytt for ventetiden på service center :(

Ahh takk for svar :)

Jepp er vel bare å booke service asap! ;D :o
85D

SunSeeker

#28
Finnes det en mulighet å finne ut om min bil har det nyeste ledningsnettet? Via VIN nr?
Bil utlevert oktober 2015, så er skeptisk.
Noen?

amund

ECU'en ligger vel ikke i bakfangern, det som ligger i bakfangern tipper jeg er en antenne. Det er en avlang plastkloss, men den har bare 2 ledninger cirka.

Jeg har også TPMS-feilmeldinga, men ikke giddet å gjøre noe med den. Blir den oppgradert til ny type så jeg kan lese ut dekktrykket er det straks mer interessant! Kult om noen kunne bekreftet dette. Gir Tesla meg 4 ekstra sensorer da tro, så jeg har til vinterdekka også (kjøpt uoriginalt) ?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA