Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har fire venstrefelger...

Startet av gamleboyen, onsdag 13. april 2016, klokken 09:28

« forrige - neste »

gamleboyen

Jeg ser at det er enkelte tråder som tar opp noen problemer med 4-hjulsdriften, men lurer på om dette er problemer som også ville inntreffe med de fleste andre "by-SUVer" og vanlige biler med 4WD. Eller er denne 4WDen fra to elektromotorer litt underlegent det andre som finnes der ute til vanlig.

Grunenn jeg spør er ikke fordi jeg trenger så veldig fra 4WD, men fordi jeg lurer på om jeg trenger 4WD i det hele tatt, og hvis Outlander PHEV er litt så som så, så er det kanskje like greit med en 2WD.

PhevVest

#1
Gode dekk er uansett viktigere enn 4WD - husk alle har 4WB (4 wheel break).
Argumentene deres er vel ekstrem 4WD kjøring. Til vanlig bruk fungerer det helt fint - men 2WD biler tok seg også fint frem i vinterferien, bortsett fra en og annen på dårlige dekk.
Sikkert bedre fremkommelighet på dårlige dekk med 4WD.

Har ikke kjetting med - måtte bruke det opp en bakke på forrige bil med 2WD, men det var med dårlige dekk. Med nye (piggfrie forøvrig) dekk tok også den seg fint frem.

aaa3

Vi har stor glede av 4WD. Veldig bratt bakke opp til hytta, vet fra tidligere erfaring at den er umulig med 2WD uten kjettinger. Nå går det strålende med piggfrie vinterdekk.
Bruker alltid 4WD-LOCK når det er bratt og glatt, og slår av AWC i tillegg hvis det er veldig bratt og glatt.
Forrige bil var en Suzuki Grand Vitara, med manuell 4WD, lavgirserie og differensialbrems. En skikkelig, gammeldags og super bil for glatte og vanskelige forhold. Jeg syns ikke PHEV'en har dårligere fremkommelighet på glatta enn Vitaraen!

gamleboyen

Det var jo en god tilbakemelding, og jeg kan vel ikke betvile at 4WDen på Outlanderen da er mer enn god nok for mitt behov.

PhevVest

En annen ting er jo at med elektro motorer er det mye lettere å styre kraften - helt jevn fra start til mye kraft.

erik e

Er du i tvil om du trenger 4WD, da trenger du det IKKE.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

turfsurf

Trenger er jo ett vidt begrep. Men at 4WD gir fordeler i hverdagen og ekstremtilfellene om vinteren er utvilsomt. Vi hadde en 2wd og 4wd outlander utenfor hytta her, lett motbakke med noen cm snø. 2wden kom seg ikke opp før 4wden hadde lagd spor. Samme bakken kjøre vi opp med 85Den vår med 20cm snø tidligere.

Mange hadde nok og blitt tryggere i trafikken ved innpåkjørsel til hovedveier. Er møkk lei av 2wd biler som hiver seg inn på veien foran deg som om det skulle være sommerføre, for så å bli stående å spinne.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gamleboyen

Tilfeldigvis var visst i dag den ene dagen jeg trengte 4WD. Tett våt snø opp en allerede glatt, bratt bakke opp til huset. Den er bare 5-6 meter lang, men Passaten måtte gi seg ved vanlig kjøring. Kom meg opp til slutt, men ikke før jeg hadde prøvd 3-4 ganger og sett ut som en sopp i en VW. Nesten så jeg håper forholdene holder seg dårlige så jeg får testet bakken med PHEV når jeg skal låne den på tirsdag.

Finstad

Hei
Uten 4WD Lock aktivert har opplevd på glatt føre/snø at den ved oppstart spinner på framhjulene uten at noe kraft har blitt overført til bakhjulene, litt forundret over dette da jeg trodde den var 4WD auto uten lock aktivert. Noe  erfaringer/kunnskap her på forumet. Med Lock aktivert gir den kraft også til bakhjulene.

gamleboyen

Kan jo legge inn at PHEven var bilen som klarte seg best av de jeg kjørte opp bakken forrige uke (PHEV, Passat GTE, gammel Passat, ny Mazda 3).
Likevel opplevde jeg som Finstad over at det er mye forhjulsdrift uten Twin Lock på.

aaa3

Sitat fra: aaa3 på torsdag 25. februar 2016, klokken 12:06
....
Bruker alltid 4WD-LOCK når det er bratt og glatt, og slår av AWC i tillegg hvis det er veldig bratt og glatt.
Forrige bil var en Suzuki Grand Vitara, med manuell 4WD, lavgirserie og differensialbrems. En skikkelig, gammeldags og super bil for glatte og vanskelige forhold. Jeg syns ikke PHEV'en har dårligere fremkommelighet på glatta enn Vitaraen!

bob64

Jeg måtte dra en bil ut av "snøen" på søndag. Satte på tau, og forsøkte med standard instillinger og 4w lock. Rødt antispinn lys i displayet, og null drag. Slo av antispinn og dro bilen ut. Den spant på alle 4 hjul, og sklei sidelengs siden dette var i en bakke, men når den fikk tak dro den fint oppover med bilen på slep. Litt klein følelse med gassen, siden en ikke kan bruke clutch...
2014 Outlander PHEV Instyle+

kaiat

Vi Bilägare har hatt visse utfordringer med firehjulstrekket på Outlander PHEV og måtte kople inn importøren for å få svar. Det viser seg at antispinnsystemet må slåes av for å få maks effekt på den bakre elmotoren.

http://www.vibilagare.se/test/biltester/fyrhjulsdriven-med-forbehall

gamleboyen

Det var jo en snedig/merkelig variant, og man skulle vel tro at anti-spinn skulle hjelpe til med framkommelighet istedet for å hindre den. Men det er tydeligvis et hjelpemiddel for stabilitet og ikke framkommelighet da.
Til bilens forsvar hadde den mye bedre framkommelighet opp en bratt isete bakke ved huset mitt enn de to andre (framhjulsdrevne) bilene mine da jeg prøvekjørte den i vinter. Ikke det jeg ville kalle uovervinnelig, men den greide å komme seg opp relativt greit fra bakkestart midt i isbakken, og det uten å skru av antispinn. Som sagt før, det virket som om det var mer FWD enn 4WD, men jeg var alene så jeg fikk ikke sett dette selv.

Taffelman

Som de aller fleste familie SUV'ene så er Outlander en "soft-roader" og ingen "off-roader".

At en bilreporter ikke vet at man må skru av antispinn for å få full effekt til hjulene, forteller mer om reporteren enn bilen! Når de i tillegg vrir dette til en "ulempe" de kan lage to artikler på kun for å henge ut bilen, så er dette ren "klikk journalistikk".
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA