Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke en ladbar hybrid - de 50 gjerrigste bilene

Startet av havardhm, tirsdag 12. april 2016, klokken 20:15

« forrige - neste »

havardhm

Hei!

Jeg skal i begynnelsen av mars ta meg en tur nedover europa, nærmere bestemt til Bad Gastein (Alpene, Østerrike).

Jeg har mer eller mindre lagt opp løpet på hvor jeg ønsker å kjøre, og det ser ut som SC er godt representert langs motorveiene jeg ser for meg å kjøre. Ser for meg ferge fra Larvik til Hirtshals, så videre nedover hele Danmark, Hamburg, Berlin, Leipzig, Nürnberg, München og så til slutt frem til endelig destinasjon.

Er det noen av dere som har kjørt mer eller mindre denne ruten selv? Alle SC nedover europa fungerer slik som jeg er vant med det fra Norge?

Noen som vet om jeg må forvente vesentlig kortere avstand mellom SC pga økt motorveihastighet? Ser for meg at jeg prøver å ligge i ca 130 km/t kanskje, men det er jo anledning til å ligge litt høyere enn det enkelte steder.

Hva slags snitthastighet bør jeg se for meg? Avstanden jeg totalt sett skal kjøre er ca 1600 km, ser for meg en overnatting på veien ned i Berlin, noe som vil resultere i ca 800 km per dag. Klarer jeg snitthastighet på 100 km/t inkl lading er det gjort på 8 timer hver dag, men syns dere dette er et høyt eller lavt anslag for snitthastighet medregnet lading?

Hører gjerne på tips og erfaringer fra andre som har kjørt lengre turer nedover kontinentet!
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Tesla65

Jeg kjørte den ruten for ca 1 år siden. Tok også båt til Hirtshals. Kjørte fra Hirtshals ca 1130 en lørdag og var fremme i Bad Gastein kl 1700 på søndagen med en overnatting.
Superladere står veldig tett gjennom tyskland, så ikke noe problem. Jeg hadde siste stopp ved superlader i Salzburg. Laderne er ved et hotell, så her kan du få en matbit mens du lader. Hotell eieren kjører selv Tesla
Hvit P85 Solgt

LA-Thing

#2
Sitat fra: havardhm på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:46
Er det noen av dere som har kjørt mer eller mindre denne ruten selv? Alle SC nedover europa fungerer slik som jeg er vant med det fra Norge?
Ja. Noen kan være litt vanskelige å finne, skjult bak en bensinstasjon el.l.

Sitat fra: havardhm på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:46
Noen som vet om jeg må forvente vesentlig kortere avstand mellom SC pga økt motorveihastighet? Ser for meg at jeg prøver å ligge i ca 130 km/t kanskje, men det er jo anledning til å ligge litt høyere enn det enkelte steder.
Opp til 130 km/t blir det ikke noe spesielt høyt forbruk, det er fin asfalt og flat vei på mesteparten av ruten din. Der det er tettere mellom SC'ene kan du gi på litt ekstra.

Sitat fra: havardhm på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:46
Hva slags snitthastighet bør jeg se for meg? Avstanden jeg totalt sett skal kjøre er ca 1600 km, ser for meg en overnatting på veien ned i Berlin, noe som vil resultere i ca 800 km per dag. Klarer jeg snitthastighet på 100 km/t inkl lading er det gjort på 8 timer hver dag, men syns dere dette er et høyt eller lavt anslag for snitthastighet medregnet lading?
Tror du kan klare det med 8 timer kjøretid pr. dag, mye kø, veiarbeid etc. trekker ned snittet. Men du bør legge til 3-4 timer lade/stoppe/spise/nr1./nr.2 tid.

Er i Mönchengladbach nå, brukte ca. 14 timer fra Hirtshals med pen kjøring og nødvendige pauser. Dette er ca. 940km, antagelig hadde jeg ca. 10 timer kjøretid og ca. 4 timer stoppetid.
Drammen, Tesla Model S #2510

moso

Dro Hirtshals - Saalbach og er her nede nå. Problemfritt med superladere med ca halvannen times mellomrom. Noen tips:

1. Ankom SC med lav kapasitet på batteriet og lad til det du trenger til neste (eller den etter der igjen). Legg på litt buffer og kjør på.
2. Beregn god tid - det er ikke alltid du er alene på et laderpar og da tar det jo litt ekstra tid. Eller du kan oppleve det samme som oss - motvind og regnvær HELE veien :-)
3. Husk oblat for østerriksk motorvei - kjøpes på bensinstasjon før grensen. De har på bensinstasjonen ved Irschenberg SC.
4. Østerrike er u-land for elbiler foreløpig - ikke mye schuko å lade over natten på her omkring. Topp batteriet på siste superlader før du er fremme om du ikke er sikker på lading på destinasjonen.
5. Og bruk bremsene innimellom i regnvær - hadde noen litt ubehagelige opplevelser med våte bremser (og litt fartsblindhet) på autobahn.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

havardhm

Somo, hvor lang tid brukte dere omtrent? Sov dere over noe sted?

Hva slags fart kjørte dere omtrent på autobahn?
Hvor mange ladinger hadde dere eksempelvis gjennom Danmark?

Beklager for mye graving her, er bare nysjerrig!
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

fonberg

Umulig å planlegge hvilken fart man skal ligge på på Autobahn. Farten må avpasses forholdene: trafikk, føre, sikt osv. For ikke å snakke om veiarbeid, da logger man som regel i 80-90 i to smale filer.
Kjører man med nordiske vinterdekk bør man legge inn ekstra margin - de blir enda mer deigete i høy fart.

Når det er sagt så funker TMS fint i venstre fil, man kan ligge i 180+ i mil etter mil når forholdene tillater det
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

moso

Vi tok kveldsferga til Hirtshals og sov der. Så overnattet vi på litt sør for Kassel. Brukte faktisk 11 timer fra Hirtshals og ned dit - med høljregn og motvind og dermed ganske lange ladestopp. I Danmark var det ganske fullt på SC'ene også. Første strekket i Danmark gikk i 90 for å komme frem til neste lader - regnværet og vinden sugde mer enn jeg hadde trodd. Etter det ladet vi med litt buffer og var vel oppe i 180 innimellom på dag 2. Lå for det meste rundt 140. Bortsett fra i veiarbeidsområdene (og de er det en del av). Fra sør for Kassel til Kitzbuhel brukte vi vel ca 6-7 timer med ladestopp. Husker ikke antall ladninger dessverre.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

aguro

Vi kjørte Hirtshals - Fusch (litt utenfor Zell am See) i Østerrike i uke 7. Startet fra Hirtshals kl. 20:15 fredag og var i Fusch kl. 14:15 dagen etter. Dvs vi kjørte hele natten. La inn ankomst sted på navigasjonen i Teslaen og fulgte anvisningene med lading og lade tid. Lå for det meste i 140 på motorveien i Danmark og Tyskeland med unntak av der det var lavere farts grenser. Forbruk ca. 260 wh/km med min P85D. Fantastisk bil.  Har kjørt i flere år om natten fordi en slipper mye av køen da og en får mulighet til å kvile når en lader så det går fint med en sjåfør.


tonl

Har kjørt strekning danmark -Berlin et par ganger. Det jeg kan si er hastighet ved 130-140km/t er kanskje den mest behageligen farten å ligge på med tanken på støy og forbruk.

Brede

Var i Bad Gastein for en måneds tid siden og da stod det to TMS og ladet på skjøteledning ved Stubnerkogelbahn-heisen.
Mulig det går an å spørre om strøm der om en skulle havne i en knipe.  :)

havardhm

Takk for alle svar folkens!

Da har jeg et par spørsmål til.

Hvilke lademuligheter har dere med dere?

Jeg regner med de fleste har med seg UMC med schuko, blått og rødt. Type 2 til type 2 kabel også kanskje? Andre kabler? Overganger? Isåfall hvilke?
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

GOS

Sitat fra: havardhm på torsdag 25. februar 2016, klokken 20:11
Takk for alle svar folkens!

Da har jeg et par spørsmål til.

Hvilke lademuligheter har dere med dere?

Jeg regner med de fleste har med seg UMC med schuko, blått og rødt. Type 2 til type 2 kabel også kanskje? Andre kabler? Overganger? Isåfall hvilke?

Rødt adapter fra 32A til 16A
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

dosmont

ladet kun på superladere jeg ;D
Hadde med UMC med shuko, blå og rød samt type 2. Men det tok bare unødig plass.
god tur og kos deg, fin tur du har valgt :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

kvkleppe

Skal gjøre det samme i påsken, men blir fra Oslo til Nice i Frankrike. Planen er å kun bruke superladerene og ved leiligheten i Fréjus er det en superlader rett ved. Blir en spennende tur og gleder meg helt vilt. Turen starter i oslo og går gjennom hele sverige, danmark, tyskland,sveits og frankrike.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA