Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ElSmarten nærmer seg

Startet av Goggen240, søndag 22. august 2010, klokken 08:35

« forrige - neste »

Goggen240

Howdy, folkens.
Har nettopp registrert meg her, som steg 1 i min lumske plan for å få min arvegods-elbil på veien. I Norge, iallefall.

Så jeg tenkte at jeg skulle begynne historien:
Jeg arvet en nokså interessant tidligere tysk elektrobil, kjøpt på eBay for en slikk og ingenting.
Bilen er en Tavria, der mange forskjellige produsenter har vært involvert.
Originalt var det en ZAZ-1102 Tavria, en ukrainsk skranglekasse produsert av AvtoZAZ, en levning fra gode gamle Sovjetunionen. Det er en billig kopi av Lada Samara, som sier litt. AvtoZAZ ble kjøpt av Daewoo etter at muren falt, og etter at Daewoo falt så fortsatte de på egenhånd. Og bare prøv å lese hjemmesiden deres uten intern Borat-stemme.
http://en.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Tavria
http://www.avtozaz.com/en/

I 1991 omtrent så kjøpte et sveitsisk firma, Fridez Solar, et par hundre av disse på billigsalg, som ble ombygd til elektrisk av et tysk firma. I noen versjoner av Tavria-sagaen, ble dette arbeidet gjort i Ungarn, kanskje.
Sluttresultatet ble iallefall "Pinguin Tavria", en elektrobil for det sveitsiske bymarkedet.
Cirka 1994 gikk Fridez Solar dundrende konkurs, og de eneste etterlevningene er nyhetsutklipp om konkursboet. Men Tavria-eventyret fortsatte!
Bruno Fridez, som jeg rimelig antar hadde noen tilknytning til Fridez Solar, startet opp ny produksjon av elektrisk Tavria i 1996. Annet enn en annen produsent på motoren, så er bilen helt lik, og like skranglete, som før. Denne serien ble produsert i Tyskland, for Tyskland, og min Tavrtastiske Tavria er én av disse.
Om Bruno, så er alt historiebøkene vet om ham, at han fikk fengselstraff for underslag.

Etterhvert endte dette impulskjøpet fra eBay i Norge, (€3710!? Du taper penger hvis du ikke kjøper!) og etterhvert i mine hender, der den har stått i garasje og modnet seg.
Og nå litt om selve bilen:

Det er en todørs Golf-klon med 70-talls stil, slik man lagde biler i øst-Europa på 90-tallet. Alt som ikke er bytttet ut fra den forlot Ukraina, er skranglete som fy. Men det som er nytt, er tysk, og kvalitet. Motoren er på ~14kW, med imponerende tidlig regenerativ bremsing, koblet til den originale ukrainske girkassa, som har fått låst vekk 1. og 5. gir.
batterikapasitet er 14 store blybatterier á ~1kWh hver, som matematisk gir toppfart i én time. Totalvekt på batteriene er 580kg. De var visst et par år gamle, med lett bruk, og nå nesten et år i garasje.
Toppfart på autobahn er rapportert til 95km/h, og rekkevidde til 70-80 km. Medfølgende ladeapparat er 2kW, og jeg har tilogmed reserve av det. Full ladning skal visst ta 7-8 timer, så det blir snakk om over-natten. Etter egne prøver, så er én times lading nok til 200 meter nedoverbakke, og 190 meter oppover igjen.

For mer nøyaktige tekniske detaljer, så har jeg funnet noen andre med samme bil:
http://www.evalbum.com/1226
Jeg har ikke fått tatt noen bilder av den ennå, men det kommer nok etter hvert som jeg får tid (og gidda).

Og hvis dere har lyst å se akkurat denne bilen i aksjon, så hadde eBay-selgeren lagt ut noen videoer på nett. Advarsel: På veldig tysk!






Hvis/når jeg har tid kan jeg oversette sånn halvveis, hvis noen har lyst å forstå. Men "Schnubbnaffe" (?) er litt utenfor mine tysk-kunnskaper.

Jeg kan forøvrig tilføye at i tillegg til innregistreringsforbannelsene som hviler over denne bilen, så er det også en del rare tekniske små-forbannelser. En tidlig eier har byttet varmeapparatet til gass (for miljøet) og har klippet og herjet med batterilokkene for å få plass. I tillegg så er det installert diverse brytere og displayer i dashbordet, inklusive et panel med spenningsindikator for hvert eneste batteri, som tatt rett ut av en viss DeLorean i Tilbake Til Fremtiden. Videre, så har den tydeligvis ikke hatt godt av å stå i garasje, siden diverse ting ikke helt funker lengre: Batteri-indikatoren funket i begynnelsen og ga opp nylig, halvparten av LCD-displayene til hvert batteri er gåene, varmeapparatet som ikke funket begynte å funke igjen samtidig som viftene sluttet. Så det er nok noen av de utallige bilkyndige i familien som må ta en kikk på sikringer og sånt.

Prosjektet fremover med denne bilen, blir å få den godkjent til bruk på norsk vei. Ettersom såpass mange av firmaene har gått konkurs, gått konkurs med underslag og gått konkurs med kollaps av hele det omkringliggende økonomiske systemet, så har det ikke vært noen enkel sak å finne ut om noen noensted som har papirer på noe som helst med denne bilen. Men hvem liker ikke en utfordring...?
Og med en gjeng snille, snille norske elektrobilentusiaster med egenerfaringer på import av ymse elektrondrevne farkoster, så er det sikkert noen som er snille, snille nok å gi meg noen tips...
Jeg har lagt inn en tråd om å prøve å få den innregistrert under tekniske spørsmål, og jeg er takknemlig for innspill.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2686.0

Signing off
-Goggen240-
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

El rayo

Sitat fra: Goggen240 på torsdag 08. juli 2010, klokken 23:49
"Schnubbnaffe" (?) er litt utenfor mine tysk-kunnskaper.

-Goggen240-
Det er jo lett å forstå hva han mener når man ser videoen! Schnubbnaffe er dekselet/lokket som han setter på ladekontakten i bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Goggen240

Jeg regnet med at det var det han mente ut fra sammenhengen, men et rart ord er det iallefall.
Uansett så er det ikke et ord jeg trenger å lære, siden fyren hadde mistet dekselet før han solgte bilen.
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

El rayo

http://www.evalbum.com/type/ZAZ
Her er det 3 stykker. Kanskje en av dem har dokumentasjon?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Goggen240

Jeg hadde link til han ene av de, som var han jeg tydeligvis har fått de sveitsiske papirene fra. Når det gjelder de andre to, så tror jeg ikke vi fikk svar fra han tyske, og den ukrainske er ikke samme bil; det er noe hjemme-bygd.
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA