Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av egolfer, tirsdag 12. april 2016, klokken 13:47

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

Hadde tenkt å kjøpe en reservhjul som kunne da bare ligge i bakluke.
For at den skal ta så mindre plass så mulig tenkte jeg å kjøpe en hjul som er tynnere en de normale.
Hjulet brukes kun i en nødtsituasjon, kortest periode mulig og lav hastihet.

Jeg vet at bilen en litt tung og da må belastingsindeks være minst 91.

Finner ikke tynner hjul enn 195 med sånne egenskaper.

Noen som har reservhjul her?
VW eGolf 2016 med VP

gamer73

hmm har vi ikke nedsenking for reservehjul i baggasjerommet vårt? Da er det vel bare å spørre møller om hva reservehjul dem har i dem andre golfene sine:)

Råde

Til reservehjul er det vel strengt tatt ikke så nødvendig å bry seg om lastindeks? Faren når den er lavere enn anbefalt er jo økt slitasje over tid... Ikke relevant med et reservehjul.
e-Golf | X75D

egolfer

Takk!

Vet dere om det er mulig å ha en reservhiul som er mindre (i høyden) enn de andre?
VW eGolf 2016 med VP

gamer73

Vet ikke men jeg vil tro at det vil være strengt forbudt og ikke minst livsfarlig!

timingbeltkiller

Hva vil du med reservehjul?

Alle VW biler har gratis veihjelp inklusive punktering.
Den fornyes fra service til service i hele bilens levetid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

egolfer

Sitat fra: gamer73 på torsdag 25. februar 2016, klokken 14:20
Vet ikke men jeg vil tro at det vil være strengt forbudt og ikke minst livsfarlig!

Har alltid hat biler med sånne "mini reservhjul". De er mindre enn de vanlige hjul og de er vanligvis laget av bare gummi, altså ingen luft i dem. Hastigheten er også begrenset til 50 eller 80 km/t (husker ikke helt).
Hadde vært kjekt å ha noe sånnt i bilen. Just in case. Det er noen ganger dumt å bare vente i evigheter for veihjelp synes jeg.
VW eGolf 2016 med VP

TB

Her er eksempel på "lite" reservehjul - dvs smalere enn normalt. Diameter er lik som standard hjul. Brukar vere merka maks 80 km/t - og laga for kort distanse - for å raskt komme seg vidare.
http://www.autoparts24.dk/item.php?ID=D_0026_724165
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

egolfer

Ja! Det er akkuratt det jeg vil gjerne ha i bilen min :)
Skal høre med Møller om de har sånne eller finne noe på nettet.
VW eGolf 2016 med VP

gamer73

ja men det er jo viktig at det er likt i høyden....altså diameter:)

jensjacob

Hvorfor ?
Jeg kan godt se at det må være rarest og mest sikkert. Men jeg tror ikke der noget fysisk til hinder for at køre med et hjul med afvigende diameter ved moderate hastigheder. Det værste er sikkert retningsstabiliteten.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

Man kan godt gjøre det...man kommer nok frem. I tillegg til å være farlig så er det kanskje skadelig for bilen...den blir kanskje rammeskjev?

egolfer

Mini hjulet som vises i linken fra TB har dimensjoner
125 70 R18 = 632mm (i høyden)

På bilen min jeg har
205 55 R16 = 631,5 mm (i høyden)

0,5mm differense spiller ingen rolle.

Dettte betyr at linken fra TB viser det riktige hjul.
VW eGolf 2016 med VP

gamer73

ja 0,5 mm er mindre enn hva ulikehetene er i karroseriet allerede, så DET har nok ikke noe å si;)

egolfer

Har tatt kontakt med Møller og de vil ha ca 1800,- for en sånn hjul.
Dumt jeg finner ikke noe brukt på nettet.
VW eGolf 2016 med VP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA