Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: MVA på EL biler fra 2012?

Startet av Goggen240, søndag 22. august 2010, klokken 02:08

« forrige - neste »

Goggen240

Halloen, folkens.

Jeg har arvet en uregistrert elektrobil med en komplisert forhistorie, egenimportert fra Tyskland, som dere kan lese mere om her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2687.0

Kort fortalt:
Det er en ukrainsk bensinbil av lav, lav kvalitet, ombygd til elektrisk av et tysk firma etter spesifikasjoner etter sveitsiske ønsker.
Elektrisk finnes den i to versjoner: En tidlig sveitsisk fra 1991-1992, og en heltysk en fra 1996, som er det jeg har, men det er ingen nevneverdige forskjeller på de to.
Bilen er originalt en ZAZ-1102 Tavria, produsert av AvtoZAZ sånn cirka 1991-1994. I Sveits ble den solgt som Pinguin Tavria av sveitsiske Fridez Solar, og i Tyskland ble den solgt av Bruno Fridez.

Den første serien har sveitsisk typegodkjenning, og i den andre serien ble bilene godkjent hver for seg.
Denne bilen har vært innregistrert i Tyskland, og det har jeg papirer på, og jeg har kopier av de sveitsiske typegodkjenningspapirene på en bil i den første serien.

Så langt, som noen som aldri har hatt noe særlig med bil å gjøre, har jeg ikke møtt den helt store velviljen fra myndighetene om denne. I første omgang så godkjente de ikke de tyske papirene, siden det ikke var "typegodkjenning", og de sveitsiske papirene ble ikke godkjent fordi Sveits ikker i EU, og fordi (sitert) "vi ikke vet hva denne typegodkjenningen går ut på".
I første omgang ble jeg fortalt at papirene ikke helt var nok, og at jeg skulle ordne visning på nærmeste trafikkstasjon. I andre omgang så ble jeg fortalt å skaffe flere papirer til veie, og får jeg lov å vise den frem.

Foreløpig research har gitt følgende vinkler, fra noen som egentlig ikke vet hvordan man innregistrerer en bil:

Bensinbil-utgaven var ukrainsk, Ukraina var medlem av FN på det tidspunktet, og at en ukrainsk bil dermed burde ha FNs ECE-Certificate of Compliance. Jeg har prøvd å kontake fabrikanten, AvtoZAZ, men nettsidene deres er ikke fungerende på engelsk, og jeg kan ikke ukrainsk. Gjenstående angrepsvinkel blir å spamme service-sentrene deres én etter én, til noen svarer og gir meg noen som helst papirer på bensindrevne ZAZ-1102.
Da den ble solgt i Sveits, hadde den typegodkjenning. Hvis det hadde gått an å finne en oversikt over hva sveitsiske typegodkjenningsregler var i 1991-92, kunne jeg ha levert inn de som en slags oversettelsesguide.
Da bilen ble solgt i Tyskland, var den godkjent. Noen papirer på det har jeg, og hadde jeg hatt flere så kunne det ha hjulpet.
Som en slags siste utvei, ble bensin-utgaven angivelig eksportert til Frankrike cirka 1993-1994. Hadde jeg hatt noen av de papirene, så er det iallefall noen utenfor øst-Europa og Sør-Amerika som mente at bilen er god nok for sine veier. Det finnes det kanskje papirer på.

I min erfaring med det offentlige, så pleier ting å bli godkjent bare du har nok papirer til at saksbehandler ikke gidder å lese det, men regner med at det er godt nok.
Er det noen som har noen andre gode tips til hvor jeg kan finne flere papirer, typegodkjenninger, og annet rusk og rask som kan godtas her?
Jeg har sett nevnt her på forumet enkelte firmaer som sporer opp papirer for en, er det noe å gå for? Jeg har også sett at man kan få dispensasjonsgodkjenning (i Drammen og Haugesund) ved fremvisning av bilen? Funker det?

Hvis det er noen som har noe å tilføye, eller har lyst til at jeg skal tilføye mer, så er jeg veldig takknemlig for innspill.

På forhånd takk
-Goggen240-
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

elektrolux

Sitat fra: Goggen240 på torsdag 08. juli 2010, klokken 23:48
Jeg har også sett at man kan få dispensasjonsgodkjenning (i Drammen og Haugesund) ved fremvisning av bilen? Funker det?

Unntaksregel paragraf 15 funker som bare det, men da må bilen være 100% original, inkl. lakk, reservedeler etc, og ha vært registrert i et EU eller US land tidligere.

Med ombygd bil slik du beskriver din tror jeg ikke denne unntaksregelen kan brukes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Hvis bilen er så dårlig og skranglete som du skriver ville det kanskje vært en idé å flytte over motor, batterier og elektronikk til en EU-godkjent bil? Finner du en "norsk" Samara med defekt motor er vel det billigst. Jeg kan ikke garantere at godkjenningsprosessen blir enklere, men det er blitt gjort før.

I mellomtiden bør du sørge for å holde blybatteriet godt oppladet, ellers blir det ødelagt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Goggen240

#3
electrolux:
Det virker som om døra har enten blitt bulket eller byttet, og siden varmeapparat og sånt har blitt byttet, regner jeg med at "100% original" ikke helt er tilfellet. I tillegg så er biltypen egentlig sveitsisk, og Sveits er ikke i EØS.
Det er bare delvis en "ombygd" bil, det var et sveitsisk bilmerke (Fridez Solar) som bygde hundrevis av disse. Ifølge de sveitsiske papirene så er det en "Pinguin Tavria" og ikke en "ZAZ-1102 Tavria med modifikasjoner". Det nærmeste er vel noe sånt VW sin Citystrohmer, som er en tungt modifisert Golf på noenlunde samme vis som denne modifiserte ZAZ-1102'en.
Det er mulig at den godkjennes under §15, men bare hvis de ser på det som at:
1. Bilen er en umodifisert sveitsisk Pinguin Tavria, og ikke en tungt modifisert ukrainsk ZAZ-1102 Tavria.
2. At det teller at den har vært godkjent i Tyskland, siden Sveits ikke er med i EØS.

Det virker som første samtale med Biltilsynet hadde den konklusjonen, siden vi ble bedd om å vise den frem. Så det er jo mulig, da...
Hvis tilfelle burde jeg kanskje spore opp bedre tyske papirer, som var det som fyren ville ha i den andre samtalen.

El rayo:
Biltypen den er bygd ut fra, ZAZ-1102, er en beryktet skranglete bil. Men denne er heldigvis ikke det, siden så mye av det mekaniske er byttet ut av særdeles kompetente tyskere. Det er også mulig at Fridez kjøpte eksportutgaven, hvis de hadde en; øst-europeiske bilprodusenter pleide å selge de "gode" bilene sine utenlands og de dårlige hjemme. Og med ryktet til deluxe-utgavene fra Lada her til lands, så sier det litt om hvor ille ryktet må være i hjemlandet.
Men jeg tviler grundig på at de ville godtatt en hjemme-modifisert Lada, hvis de ikke godtar en profesjonelt konvertert tidligere tysk-registrert Tavria. Uansett hadde det vært litt uaktuelt siden jeg har lite peil på å bygge bil sjøl, heh.
Batteriet har vel vært nesten utladet, og ble fullt oppladet for noen uker siden. Hvis jeg husker rett så var de nede i 4-5V (ut av 6, ikke 12) ifølge de batteri-målerne som funket. Forhåpentligvis så er de fremdeles i orden, hadde vært kjipt om de ble defekte. Bilen bevegte seg ihvertfall, så helt daue kan de ikke være. Men jo, skal passe på å holde batteriene ladd.
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

hma

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. juli 2010, klokken 05:47
Unntaksregel paragraf 15 funker som bare det, men da må bilen være 100% original, inkl. lakk, reservedeler etc, og ha vært registrert i et EU eller US land tidligere.

Med ombygd bil slik du beskriver din tror jeg ikke denne unntaksregelen kan brukes.
En kommentar til dette med § 1-15:

For å tilfredsstille kravet for § 1-15 må kjøretøyet være ordinært registrert i det landet det kommer fra,  dvs det kan ikke være registrert på unntak.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: Goggen240 på fredag 09. juli 2010, klokken 23:41
Biltypen den er bygd ut fra, ZAZ-1102, er en beryktet skranglete bil. Men denne er heldigvis ikke det
Det er mottatt. Da må du bare bombardere biltilsynet med dokumentasjon. Jeg er blitt fortalt av en som har fått godkjent en ombygget elbil at han måtte 5 - 6 ganger til biltilsynet med mere dokumentasjon før de ble fornøyd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jornheim

Har du kontaktet disse?

Kevin Dauterich, har en Tavria:
http://www.dauterich.com/content/fahrzeuge.htm
http://www.dauterich.com/content/impressum.htm

Freimut Maass, bilforhandler i Stuttgart, var angiveligt "generalimportør" for bilen i Tyskland, i samarbejde med Bruno Fridez.
http://autohausmaass.de/6.html
http://www.imcdb.org/vehicle_64262-ZAZ-1102-Tavria-1995.html
http://f3.webmart.de/f.cfm?id=2674985&r=threadview&t=2384257&pg=1

Kan evtl. godt hjælpe med tysk (vores familiesprog), men ordet "Schnuppnaffe" - for eldæksel, på videoen - har jeg aldrig hørt...
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2687.0
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Goggen240

Utmerket research, jornheim!

Dauterich sin Tavria er av 1991-serien, samme som de sveitsiske papirene som jeg har.
Jeg tror de papirene kom fra denne fyren:
http://www.evalbum.com/2237
Det er svært mulig at Dauterich har flere papirer, siden bilen har gått over landegrenser før, fra Sveits til Tyskland. Bare sveitsiske og bare tyske papirer holdt ikke helt med forrige saksbehandler.

Når det gjelder Maass, så virker det som om nettsiden hans har vært "under construction" en god stund, men jeg skal få en villig oversetter til å kontakte han allikevel.
Det virkelige spørsmålet er hvordan i all verden du fant han. Fabelaktig arbeid. Eneste sammenhengen jeg kunne finne i etterkant var denne artikkelen:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:0RbUgdVQNP0J:suche.abendblatt.de:8000/article.php%3Furl%3D/ha/1994/xml/19940211xml/habxml940103_8798.xml+freimut+maass+tavria&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Og der nevnes en hel masse tyske firmaer som har drevet med import/produksjon av elektriske Tavria. Hvis noen av de fremdeles finnes (iallefall én står nevnt som ikke-eksisterende i artikkelen) så har jeg noen enda flere å mase etter papirer fra. Pluss at det var nokså interessant å finne ut at ZAZ-1102 ble solgt som knock-down kit, som forklarer hvorfor den har vært populær som ombygd elektrobil.

Nå har jeg litt flere steder å lete etter papirer. Tusen takk for hjelpen!
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

jornheim

Research er en del af mit arbejde... det ville glæde mig hvis du fik noget ud af det.

Jeg fand endnu en tysk artikel om fra 1994 om Tavria'n:
http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/archiv/.bin/dump.fcgi/1994/0212/autoundstrae/0060/index.html

Prøv att finde citererede navne el. firmaer på det tyske telefonkatalog www.11880.com. Der fand jeg også bilforhandleren i Stuttgart, Maass.

Hvis det hjælper, kan jeg gerne kontakte nogle af dem på tysk.

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Goggen240

Jeg har ordnet med søsteren min at hun skal drive litt oversettingsarbeid for meg.
Jeg skal komme med en oppdatering så snart jeg har fått noe tid å researche mer.
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

jornheim

#10
En Pinguin Tavria er til salg på tysk ebay:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260649460856

Bilen er i Sveits.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Goggen240

Takk for tipset, jeg skal kontakte han også for å se om han har noen papirer.
...Og den Tavriaen var også nokså billig, hm...
~1996 ZAZ/Pinguin/Fridez Tavria, in progress...

Lanber

Hvis du greier å hoste opp tyske TUV papier så burde det ordne seg

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. juli 2010, klokken 05:47
Unntaksregel paragraf 15 funker som bare det.

Pass på.

Siste nytt her er kraftig innstramming, og regelen kan ikke benyttes for å slippe å innhente dokumentasjon fra f.eks TUV, Dekra eller impotør. På siste Saxo kunne ikke TUV hjelpe med samsvarserklæring og det var på nød og neppe at bilen ble godkjent under paragrag 15. 

Det virker som Enviro kan sitte på de nødvendige papirene, og har i så fall skaffet seg omtrent monopol på dette. :(

Dermed er det meget viktig å sikre seg samsvarserklæring sammen med bilen en ønsker å impotere og allerede ved kjøp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA