Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf med Lanolin-behandling i dag:)

Startet av daarv, mandag 11. april 2016, klokken 22:04

« forrige - neste »

daarv

Jeg har fundert litt på hvordan jeg kan optimalisere kjøringen min og vil gjerne få litt innspill her.

Ved start er vi vel alle enige om 100% og forvarmet bil.

For å få litt tydelige meninger tenker jeg å presentere 2 ulike kjørestiler. Tanken er at det er enten eller i dette eksempelet. Bruker 24kWh-batteri.

Stil 1: Kjøre som bensinbil (ikke fokus på sparing av strøm) og lade oftere
Stil 2: Kjøre meget sparsommelig* og lade sjeldnere.

*Sakte i bakker med forbikjøringsfelt. 10 under fartsgrensen hvis det ikke er biler bak. Flittig bruk av B og/eller N. Ingen bruk av klimanlegg under kjøring, kun varme i ratt og sete via 12V batteri. Osv.

Vi er enige om at sikkerhet er ivaretatt i begge tilfeller og at alternativ 1 mer komfortabelt. Hurtiglading skal i utgangspunktet ikke overstige 80% av alle åpenbare grunner, og hvor mye batteri man har når man kommer frem betyr ingenting.

Hvilken stil er best med tanke på total tidsbruk, antall ladinger/ladetid (batterihelse)?

Siden klima spiller inn i stor grad kan vi si at det er 0oC og pent.

Bruk gjerne en tur du er kjent med som eksempel. Alternativt kan vi sette opp et fiktivt eksempel med 300km tur og ladestasjon hver 50km.


vartli

Har aldri kjørt så langt, så dette er ikke basert på egne erfaringer med langkjøring, men kjøring der jeg klarer meg med en kort lading.

Når det gjelder ladingen så ville jeg kjørt så langt som mulig før første lading. Deretter lade tilstrekkelig til å nå neste lader. Dette fordi ladingen går så tregt (12-15 kW) når en passerer 40% på eldre Leaf i kulden. Eneste grunn til å lade mer er i tilfelle neste lader ikke virker eller har mye kø. Jeg ville fulgt trafikken, men hatt god avstand til bil foran for å kunne kjøre mest mulig effektivt.

Bruk av varme ville jeg spesielt før første lading tilpasset avstanden til laderen.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

skysurfer

Jeg satser på å kjøre så langt som mulig mellom hver lader, hvis det er en type 2 lader der i backup.
Jeg har 6,6kw ombordlader, så det er en backup (selv om det tar lang tid). Men kommer litt an på hvem som eventuelt sitter på i bilen. Gå tom for strøm i 0 grader med baby i bilen er uaktuelt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Mazzbot

Lade oftere og ikke mer enn til 60 - 70% , da er batteriet varmt og man har en gjennomsnittlig fart på ladingen . Om man tømmer batteriet til 6% og lader så tar det veldig lang tid om man skal langt .

Forvarmet bil og når du har fått dem temp du ønsker kan du ha på vifte på et hakk og 21 grader , varme I ratt og sete .

Tror dette er det beste om man skal langt ☺ jeg får svar på dette om en måned da skal jeg bruke denne metoden , blir nesten 500 km lang tur !!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Kjør med maks varme og girvelger i D for rask aksellerasjon og respons.  ;D
Skal du lenger enn 10 mil tar du bensin/diesel kjerra.  8)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil


  • Følge med på forbruket man har, og vurdere kjørestil ut fra ressurser, avstander og tidsklemma
  • Gjøre smarte veivalg. Velg gjerne kort og økonomisk rute, framfor rask vei med høy fart
  • Kjøre jevnt. Høye strømmer gir varmgang. Rund av bakketopper og bunner smidig.
  • Reduserer turtall. Husk du kjører ettgirs bil. Sett den i N, når det passer å trille
  • Ligg gjerne bak vogntog i 80 km/t jevn fart. Bremselysa kommer før bremsene
  • Brems rolig for å genere. Høgger du til med bråbremsing, blir det lite regenerering
  • Kjøre varmeapparatet for fullt under hurtiglading, og spar på varmen under kjøring
  • Bruk gjerne varme i ratt og setet, mens du begrenser kupevarmen
  • Fyll opp bilen med balast, når du skal nedover
  • Man hurtiglader ikke stort høyere opp enn nødvendig. Det kan være greit å ha ca 20% igjen når man kommer fram. Vurdere om man skal ta mange små ladestopp, eller litt færre ladestopp
  • Om vinteren lader man opp batteriet fullt, før det blir kallt
  • Sette bilen til lading under småstopp når man skal i butikker etc. Velg butikker med omhu.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA