Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av Godot, mandag 11. april 2016, klokken 16:42

« forrige - neste »

Godot

For et par uker siden gikk jeg tur med junior i nærområdet vårt på Grünerløkka, og så tilfeldigvis en Leaf som sto på en offentlig ladeplass i Kirkegårdsgata uten å være tilkoblet.

Den hadde tilsynelatende vært tilkoblet, for ladekabelen sto i bilen, men schuko-pluggen var tatt ut av ladestolpen og lå på bakken. Jeg tolket dette som om at noen hadde sabotert ladingen ved å dra ut pluggen, så jeg plugget den inn igjen og aktiverte stolpen med mitt Ruter-kort.

Den første blå status-leden i frontruta lyste opp, og den andre begynte å blinke, så da går jeg ut i fra at den skulle stått på lading.

Så, var dette dagens gode gjerning, eller er det noe jeg ikke burde ha gjort? Kan det være tilfeller hvor bilen er utkoblet med vilje, og kabelen blir liggende slikt?

3irikur

Kan ikke se noen grunn til å koble ut sin egen bil med vilje, jeg tror du kan ha god samvittighet! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Øyvind.h

En del avlaster ikke kabelen sin, med det resultat at støpselet kan skli ut av stikket. Kan være det som har skjedd?
Jeg har opplevd dette to ganger når jeg skulle koble til egen bil til samme stolpe. Den ene kabelen fikk jeg avlastet, så den plugget jeg inn igjen. Den andre fikk jeg ikke avlastet, så den satt jeg ikke inn igjen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AmocoCadiz

Jeg ville blitt glad hvis du koblet på igjen. Hender ofte på sentrale ladeplasser i Oslo at ladekontakt kan bli dradd ut spesielt på fredag og lørdag kveld/natt, regner med det er folk i "feststemning" som prøver å være morsomme på vei hjem fra fest/pub....

JanBrede

Det er i utgangspunktet hyggelig gjort   :)
Dersom kabelen må låses fast i stolpen (feks ved å lukke ladeluke) kan vedkommende få et problem hvis stolpen er låst med ditt Ruterkort, da må ditt Ruterkort benyttes for å åpne luken igjen.  Nå hørtes ikke det ut som det var et problem i dette tilfellet siden kontakten allerede var ute ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

arthur

Den har trolig blitt ladesabotert, men med 100% sikkerhet vet man vel ikke det. Ingen tvil om at hva du gjorde var i god mening, en hjelpsom medborger som bryr seg, men man skal samtidig være klar over at man kan ha misforstått situasjonen/gjort noe galt og sånn sett risikere å komme i et ansvarsforhold. Dette er tilfelle hvis man i hjelpsomhet f.eks fortøyer en båt som man mener ikke ligger riktig fortøyd.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jj44nn

Sitat fra: JanBrede på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:07
Det er i utgangspunktet hyggelig gjort   :)
Dersom kabelen må låses fast i stolpen (feks ved å lukke ladeluke) kan vedkommende få et problem hvis stolpen er låst med ditt Ruterkort, da må ditt Ruterkort benyttes for å åpne luken igjen.  Nå hørtes ikke det ut som det var et problem i dette tilfellet siden kontakten allerede var ute ;)

Finnes det slike stolper i Oslo? Det har jeg aldri sett før.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

RaBalder

Sitat fra: JanBrede på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:07
Det er i utgangspunktet hyggelig gjort   :)
Dersom kabelen må låses fast i stolpen (feks ved å lukke ladeluke) kan vedkommende få et problem hvis stolpen er låst med ditt Ruterkort, da må ditt Ruterkort benyttes for å åpne luken igjen.  Nå hørtes ikke det ut som det var et problem i dette tilfellet siden kontakten allerede var ute ;)
Det er shuko det er snakk om. Den låses ikke til stolpen.


Mag

Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

JanBrede

Sitat fra: jj44nn på onsdag 24. februar 2016, klokken 14:52
Sitat fra: JanBrede på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:07
Det er i utgangspunktet hyggelig gjort   :)
Dersom kabelen må låses fast i stolpen (feks ved å lukke ladeluke) kan vedkommende få et problem hvis stolpen er låst med ditt Ruterkort, da må ditt Ruterkort benyttes for å åpne luken igjen.  Nå hørtes ikke det ut som det var et problem i dette tilfellet siden kontakten allerede var ute ;)

Finnes det slike stolper i Oslo? Det har jeg aldri sett før.

Mente å huske at de gamle/mellomste blanke stolpene med shuko måtte man lukke igjen luken for å få ladet? Ikke alltid at den måtte i lås, men ihvertfall legges inntil?

Hvis det derimot er en åpen shuko, plugg i slik du har gjort, det er veldig få elbileiere som lar ladekablene ligge på bakken for moro skyld ;)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA