Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utskiftning av batteri på egolfen?

Startet av Follo, mandag 11. april 2016, klokken 16:20

« forrige - neste »

Follo

Jeg var en tur på Ski Storsenter med en C-Zero, hvor jeg for en gangs skyld fikk ladeplass.
Når jeg kom hjem og satt i laderen i kontakten, så var ladeboksen død.
Intet lys i ladeboksen.
El-kontakten er testet og fungerer.
Bilen registerer at kontakten er i når jeg vri på "tenningen".
Kan boksen ha blitt ødelagt på Ski Storsenter?
Har noen opplevd noe lignende?
Kontakten var merket med maks 8A, men det er jo det C-Zeroen. bruker.

Kjenner noen til verksteder som reparer disse ladeboksene?

TB

#1
Er nok tilfeldig at boksen er død. To forslag for feilen:
- Brot i kabel, er enkelt å ordne. Sjå om kabel har skade, og om den lyser om den har bestemt vinkel.
- Feil i ladeboksen, typisk strømforsyning er "brent". Ikkje like enkelt å finne denne feil.

Beste løysing er å reklamere på ladekabel der bilen er kjøpt, eller på Citroën forhandler. Er bilen kjøpt i Norge har du 5 år reklamasjon. Er det kabelbrot kan det vere pga. slitasje, og ikkje nødvendigvis garanti, men det er og enkelt å skifte ut kabel mellom ladeboks og støpsel. (Har du varianten med automatisk 8/14A er det litt meir komplisert ved at det er ein magnet bryter innbygd i kontakten.)

Bilen registrerer alltid at kabel står i - dette er ein passiv sjekk uten at boksen må fungere.

Merking med maks 8 A kjem nok av at kursen er 16A, fordelt på to kontakter = 8A pr. kontakt. Verste som kan skje er at sikring går, men ingen skade skal oppstå av den grunn.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AmocoCadiz

Sitat fra: TB på tirsdag 23. februar 2016, klokken 21:03
Er nok tilfeldig at boksen er død. To forslag for feilen:
- Brot i kabel, er enkelt å ordne. Sjå om kabel har skade, og om den lyser om den har bestemt vinkel.
- Feil i ladeboksen, typisk strømforsyning er "brent". Ikkje like enkelt å finne denne feil.

Beste løysing er å reklamere på ladekabel der bilen er kjøpt, eller på Citroën forhandler. Er bilen kjøpt i Norge har du 5 år reklamasjon. Er det kabelbrot kan det vere pga. slitasje, og ikkje nødvendigvis garanti, men det er og enkelt å skifte ut kabel mellom ladeboks og støpsel. (Har du varianten med automatisk 8/14A er det litt meir komplisert ved at det er ein magnet bryter innbygd i kontakten.)

Bilen registrerer alltid at kabel står i - dette er ein passiv sjekk uten at boksen må fungere.

Merking med maks 8 A kjem nok av at kursen er 16A, fordelt på to kontakter = 8A pr. kontakt. Verste som kan skje er at sikring går, men ingen skade skal oppstå av den grunn.
Å få  å skiftet ut kabel mellom ladeboks og støpsel på trillingenes 8-14A ladere er nok ikke så enkelt enda, den magnetiske kontakten ( green Up) er ikke til å oppdrive, og å bytte med vanlig kontakt krever en del jobb å tilkoble da det er termisk sensor og annet som må defineres og kobles ut riktig. Jeg har kontaktproblemer med trillinglader ( 8-14A type) og etter flere forespørsler enda ikke funnet noen løsning, annet enn tilbud fra BOS om kjøp av ny lader til 7500kr....

Follo

Takk for svarene.
Må nok da bytte boks.

Jeg ser at Torshov reklamerer med bokser fra ca kr. 1600.
Er det noen som har erfaring med de?

Holder ikke boksen mer enn 2,5 år kan man like gjerne kjøpe uorginal.

sjokomelk

Hvis du først skal kjøpe deg ny ladekabel ville jeg kanskje sett på Charge-Amps Spark. Den som bare er ledning rett i håndtaket og kan justeres mellom 6, 10 og 16A. Den koster rundt 5000 kroner, men da står du ganske fritt til å kunne bruke den overalt.
Det er flere av forhandlerne som er her inne som selger den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

TB

Sitat fra: Follo på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:41
Takk for svarene.
Må nok da bytte boks.

Jeg ser at Torshov reklamerer med bokser fra ca kr. 1600.
Er det noen som har erfaring med de?

Holder ikke boksen mer enn 2,5 år kan man like gjerne kjøpe uoriginal.
Kablene som koster ca 1600 er kabler som blir brukt til type 2 boks. Du kan ikkje lade bilen på ein schuko kontakt med denne typen kabel.

Her er eit eksempel på kabel som erstatter den kabel du har pr idag:
Charge Amps Spark http://www.torshovbil.no/ladekabel-mode-2-type-1

Når det gjeld kabelen du har, om du ikkje når fram med garanti er det sikkert mulig å reparere den. Ser AmocoCadiz skriv magnetkontakt ikkje er råd å skaffe p.t. Funksjon for automatisk skifte mellom 8-14A vil dermed måtte bli manuell. Temperatur sensor bør vere enkelt å skaffe, må berre bli avklart kva for type som er brukt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nofuelno

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 24. februar 2016, klokken 18:32
Hvis du først skal kjøpe deg ny ladekabel ville jeg kanskje sett på Charge-Amps Spark. Den som bare er ledning rett i håndtaket og kan justeres mellom 6, 10 og 16A. Den koster rundt 5000 kroner, men da står du ganske fritt til å kunne bruke den overalt.
Det er flere av forhandlerne som er her inne som selger den.
Den nyeste ladekabelen fra Charge Amps kaller vi SPARK sense og har temperatursensor i 220V-pluggen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Ingeniøren

#7
Sitat fra: Follo på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:41
Takk for svarene.
Må nok da bytte boks.

Jeg ser at Torshov reklamerer med bokser fra ca kr. 1600.
Er det noen som har erfaring med de?

Holder ikke boksen mer enn 2,5 år kan man like gjerne kjøpe uorginal.

Du har normalt 5 års reklamasjon på en slikt - bare kontakt installatøren og forlang gratis utbedring eller bytte av boks ! Snakker vi om ladekabelen som fulgte bilen kan du kontakte selger og forlange det samme - skal ikke koste deg noe  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AmocoCadiz

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. februar 2016, klokken 07:07
Sitat fra: Follo på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:41
Takk for svarene.
Må nok da bytte boks.

Jeg ser at Torshov reklamerer med bokser fra ca kr. 1600.
Er det noen som har erfaring med de?

Holder ikke boksen mer enn 2,5 år kan man like gjerne kjøpe uorginal.

Du har normalt 5 års reklamasjon på en slikt - bare kontakt installatøren og forlang gratis utbedring eller bytte av boks ! Snakker vi om ladekabelen som fulgte bilen kan du kontakte selger og forlange det samme - skal ikke koste deg noe  :)
Jeg reklamerte på ladekabel ( 1år gammel) og fikk avslag på det, de mente ladekabel/kontakt er slitedel.

Sandpusher

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 25. februar 2016, klokken 10:42
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. februar 2016, klokken 07:07
Sitat fra: Follo på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:41
Takk for svarene.
Må nok da bytte boks.

Jeg ser at Torshov reklamerer med bokser fra ca kr. 1600.
Er det noen som har erfaring med de?

Holder ikke boksen mer enn 2,5 år kan man like gjerne kjøpe uorginal.

Du har normalt 5 års reklamasjon på en slikt - bare kontakt installatøren og forlang gratis utbedring eller bytte av boks ! Snakker vi om ladekabelen som fulgte bilen kan du kontakte selger og forlange det samme - skal ikke koste deg noe  :)
Jeg reklamerte på ladekabel ( 1år gammel) og fikk avslag på det, de mente ladekabel/kontakt er slitedel.
Kunne du opplyst om merke/forhandler? Ønsker å unngå å handle der dersom jeg kan velge.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

AmocoCadiz

BOS Peugeot Skøyen. Er muntlig avslag, mulig en skriftlig forespørsel ville bli tatt mer seriøst i BOS systemet.

svingen

Den her bør ikke være vansklig å få dekt,bør jo ikke være slitasje skade i løp av 1 år,send mail og si att man har vært i dialog og fått beskjed det ikke dekket pga slitasje,man forventer jo att laderen til bilen varer mere enn 1 år. Eller er det av så dårlig kvalitet att forventet levetid er 1 år? Det ble ikke informert om ved kjøp,kjøper man ladere som er "uorginale" ville det her vært dekt,syns det er veldig dårlig når man kjøper en ny bil og laderen som man må ha ikke vare lengre enn 1 år. Hilsen en skuffet kunde.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Follo


Bøhm Auto har bestilt ny ladeboks på garantien (2013-modell).

Over en ukes leveringstid så nå håper den kommer snart..

AmocoCadiz

Bra du får ny ladekabel på garanti.

Men utrolig hvor forskjellig garantidekkning vurderes av ulike forhandlere.

Skal garantidekkning være avhengig av hvor heldig du vært med valg av forandler?
En sentral oppdatering av garantidekkning burde man kunne forvente fra importør,
ikke tilfeldig vurdering av garanti fra hver enkelt forhandler.
(citroen og Peugeot er samme importør BOS)

erik e

Skadefri ladekabel som ikke virker er selvfølgelig garanti.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA