Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av jojak81, søndag 10. april 2016, klokken 10:35

« forrige - neste »

jojak81

Hei,

Som mange andre her inne så er ikke elektro mitt fag, så håper å få et svar her, eller rettere sagt mer en pekepinn siden jeg er begynt å lage budsjett for å legge ut strøm til min i3 her på utsiden av huset (ikke tak over) - og lurer da på hva som er realistisk å få opp og hva jeg bør investere i. Noe 22kw lader er det neppe strøm til, men håper kanskje 7,4kw er innen rekkevidde, helst fast kabel i boks, og må tåle vann/regn/snø. Vedlagt obligatoriske bilder av sikringsskap:) Påforhånd takk for svar!





BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

zyp

Med et 3x40A inntak så vil elektriker neppe gå med på å installere en kraftigere kurs enn 16A eller 20A til lading.

3x40A inntak gir deg en total kapasitet inn til huset på 16kW, men om du tar ut 7.4kW på én fase så vil dette skjevbelaste inntaket så mye at selv om resten av forbruket hadde vært optimalt fordelt på de andre to fasene ville det fortsatt ikke vært mulig å ta ut mer enn 5.9kW.

nofuelno

Jeg lagt opp en egen 16A kurs med 16A automatsikring inkl. jordfeilbryter type A ( tar ikke ekstra plass )
og så satt opp et ladepunkt med innebygget DC-vern ( kommer stadig flere produsenter med dette )
Denne kan du da justere ladefarten på til f.eks. 14A slik at kabling og kurs er innenfor anbefalte verdier
for kontinuerlig belastning.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jojak81

Tusen takk for svar!

Har jeg skjønt det rett om det blir kostbart med ny kurs inn i hus og ny(e) hovedsikringer?

Ønsket er jo en lader som lader noe fortere enn et vanlig 16A stikk, men førsteprioritet er fast ladepunkt på vegg med fast type2-kabel så jeg kan koble til raskt og enkelt. Ladebehov hjemme begrenser seg for det meste til helger og ferier (lader 7,5 time på jobb hver arbeidsdag)
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

jkirkebo

Sitat fra: jojak81 på mandag 22. februar 2016, klokken 18:59
Tusen takk for svar!

Har jeg skjønt det rett om det blir kostbart med ny kurs inn i hus og ny(e) hovedsikringer?

Ikke nødvendigvis. Du har 3G10 kobber inn til huset etter hva jeg ser og om kabelen ikke går i isolert vegg skal det være godt nok for 3x50A. I så tilfelle trengs det bare å byttes hovedsikring (OV), det koster ikke all verdens.  Da vil jeg tro du kan få satt opp en 25A ladestasjon ihvertfall (grei tommelfingerregel på 230V 3-fase: maks halvparten av hovedsikringen til ladekurs).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jojak81

jkirkebo: Vil det da være mulig å sette opp et 7,4kw ladepunkt? Eller krever dette 32A?

Har for det meste sett på Saltoboksene med fast kabel, så lenge det er mulig å korte ned kabellengden på disse (rygger inn mot punkt, så trenger absolutt ikke 4,8m - mer 2-2,5m)
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

jkirkebo

Sitat fra: jojak81 på mandag 22. februar 2016, klokken 20:09
jkirkebo: Vil det da være mulig å sette opp et 7,4kw ladepunkt? Eller krever dette 32A?

Har for det meste sett på Saltoboksene med fast kabel, så lenge det er mulig å korte ned kabellengden på disse (rygger inn mot punkt, så trenger absolutt ikke 4,8m - mer 2-2,5m)

7,4kW = 32A.
Med 3x40A vil jeg si 20A maks, det er 4,6kW.
Med 3x50A tipper jeg 25A er ok, 5,75kW.
For 7,4kW bør du ha inntak på 3x63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jojak81

Takk, det var oppklarende!

Spørsmålet er om forskjellen fra 3,6kw til 5,75kw vil gjøre den helt store forskjellen for vårt bruk. Stort sett har vi tid til å lade om natten i helger/ferier/dager der bilen er nokså tom når vi kommer hjem etter dagens ærender. Hadde jo et ønske om at man kunne "hurtiglade" litt her hjemme før fullading på jobb om det skulle være nødvendig, men bor i umiddelbar nærhet til hurtigladestasjonen på Danmarksplass, så i krisesituasjoner så er det jo det helt klart mest tidsbesparende alternativet.

Det billigste blir vel her en 16A kurs ut til veggen og så en Saltoboks (503?) eller lignende (må tåle regn og snø)

BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Homecast

20 A kurs for 16A lading.

Saltoboksen du tenker deg er helt knall, både funksjon og monteringsmessig :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

nofuelno

Sitat fra: Homecast på mandag 22. februar 2016, klokken 23:08
20 A kurs for 16A lading.

Saltoboksen du tenker deg er helt knall, både funksjon og monteringsmessig :)

Er på lager...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA