Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Reliability Doesn’t Match Its High Performance

Startet av petersv, lørdag 09. april 2016, klokken 00:38

« forrige - neste »

eha

En liten kommentar til: Høy aksellast bak skyldes nok ikke tilhengerfestet. Som du ser er maks kuletrykk kun 90 kg, det samme som min og alle andre Model X jeg har sett.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

JFa

#226
Klipp fra manualen:
Oppgitt LI for dekkene i vognkortet ser ut til å kunne bli ganske tilfeldig, avhengig av hvilken hjuldimensjon en har hatt som utgangspunkt.
Har forespurt Tesla, men de kan/vil ikke fortelle meg hvilken last originalfelgene tåler.
Finner ikke tilsvarende data for 19".
Dekkene er ikke noe problem, Hakka R2 SUV har LI på 110.
Men felger finner jeg ikke, og jeg mistenker at heller ikke 19" Cyclone originalfelger tåler 1026 kg.
Kan X100 batteriet være 250 kg tyngere enn X90 batteriet med ekstravekten plassert bak, eller kan jeg ha fått vekten for P-utgaven med større/tyngere motor bak?

bertin

Her er vekten på Model X ifølge Wikipedia (Tesla)

60D 5,072 lb (2,300 kg)
70D 5,072 lb (2,300 kg)
75D 5,072 lb (2,300 kg)
90D 5,271 lb (2,390 kg)[5]
P90D 5,381 lb (2,440 kg)[6]
100D 5,421 lb (2,459 kg)
P100D 5,531 lb (2,509 kg)[7]

Så 50 kg for Performance og 69 kg for 100kWh vs 90kWh

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-90-vs-100-weight.85372/

JFa

Takker, min har oppgitt egenvekt i vognkort på 2458 kg så det stemmer så langt. Har sendt en forespørsel til SVV og bedt de verifisere vognkortet og forklare den høye bakaksellasten


Sent from my iPad using Tapatalk

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

bertin

Sitat fra: snd på lørdag 26. august 2017, klokken 20:52
Sitat fra: bertin på fredag 25. august 2017, klokken 12:48
70D 5,072 lb (2,300 kg)

?

X70D har vel ikke vært levert eller mulig å bestille. Hvis den hadde blitt produsert hadde vekten vært lik 60 og 75.

snd

Merkelig å oppgi vekt på en imaginær bil  ::)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Spenningen

Er det noen som har funnet ut av om det er feil i tallene som SVV har fått fra Tesla (2052kg), eller om det virkelig skal være så høyt?
Alle tre (X75, X90 og X100) har den samme lastindeksen foran (102) og bak (106), og det skulle jo tilsi maks aksellast på 1800kg for alle tre.

X75 og X90 har begge en maks aksellast bak på 1800kg, så da er det rart at X100 skal ha så høy.
Det begrenser felgutvalget ekstremt.
Tesla X75D bestilt 19.09.17 levering desember
e-Golf med alt utstyr levert 15.08.15. Dyp sort perleeffekt.

THE

Sitat fra: Spenningen på fredag 22. september 2017, klokken 11:18
Er det noen som har funnet ut av om det er feil i tallene som SVV har fått fra Tesla (2052kg), eller om det virkelig skal være så høyt?
Alle tre (X75, X90 og X100) har den samme lastindeksen foran (102) og bak (106), og det skulle jo tilsi maks aksellast på 1800kg for alle tre.

X75 og X90 har begge en maks aksellast bak på 1800kg, så da er det rart at X100 skal ha så høy.
Det begrenser felgutvalget ekstremt.

Holder på å skal kjøpe vinterhjul til en X100D, og hadde bestemt meg for 19", men det ser ut til at det er ingen som klarer å finne felger som er godkjent for 2052 kg. En dekk/felgforhandler har gitt meg pris på hjul som er godkjent for X90D, og ble overrasket da ha så tillatt aksellast på bakakslingen i vognkortet. Han skal sjekke opp med Tesla, og komme tilbake med et svar.

Hvis jeg får høre noe så legger jeg ut svar her. Det kan nesten virke som eneste mulighet er å gå for 20" evt. kjøpe originale Tesla vinterhjul hvis man vil ha 19" på en X100D.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JFa

LI på 102/106 gjelder bare for 22", for andre dimensjoner gjelder LI=110 bak.
Bakaksellast 2052 kg gir min. LI=109.
Har tatt det opp med Tesla for flere uker siden, men har ikke fått annet svar enn at "det er løftet opp på et høyere nivå".
Kjøpte originale Tesla 19" vinterdekk, fikk Cyclone-felger. Disse er umerket når det gjelder vekt, og Tesla kan ikke svare på hva de tåler.
Mistenker at de ikke tåler 1026 kilo......

Cirion

Prøver å lese meg fram til hvilke vinterdekk jeg har fått på bilen min.

I følge dekket jeg ser på så er det Pirelli Scorpion Winter 275/45 R20 110V
Det er også logo av bensinpumpe, et løv og en tone med strek over (som på dekket under).
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car/find-your-tyres/products-sheet/scorpion-winter

Betyr det at disse dekkene også har de 3 teknologiene som skrytes av på siden deres?

1. Runflat - Nødkjøring uten luft mulig
2. Seal Inside - Selvtettende middel om dekket punkteres i kjørebanen
3. PNCS - Støydempende materiale i dekket
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jlan

Sitat fra: Cirion på fredag 22. september 2017, klokken 15:46
Betyr det at disse dekkene også har de 3 teknologiene som skrytes av på siden deres?
Tror ikke du har noe av det. Nede på siden du linker til står det angitt hvilke dimensjoner som har dette.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Cirion

Sitat fra: jlan på fredag 22. september 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Cirion på fredag 22. september 2017, klokken 15:46
Betyr det at disse dekkene også har de 3 teknologiene som skrytes av på siden deres?
Tror ikke du har noe av det. Nede på siden du linker til står det angitt hvilke dimensjoner som har dette.
Jeg tror du har rett...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

geear

Sitat fra: JFa på fredag 22. september 2017, klokken 13:36
LI på 102/106 gjelder bare for 22", for andre dimensjoner gjelder LI=110 bak.
Bakaksellast 2052 kg gir min. LI=109.
Har tatt det opp med Tesla for flere uker siden, men har ikke fått annet svar enn at "det er løftet opp på et høyere nivå".
Kjøpte originale Tesla 19" vinterdekk, fikk Cyclone-felger. Disse er umerket når det gjelder vekt, og Tesla kan ikke svare på hva de tåler.
Mistenker at de ikke tåler 1026 kilo......
Hadde vært interessant å vite om det er et krav å ha tillatt belastning merket på felgen. Pleier å stå i støpen på innsiden av en av eikene...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jhenrikb

Hey. Kjøpt meg X75D og trenger da vinterdekk med felger.
Lest iggjennom mange sider men ikke sett noe klart svar på det jeg lurer på.

Kan jeg bruke 10"x20" foran? Ser det er mange som selger slipstream felgene sine. Jeg kunne da hatt 1 sett sommer med 4x 275x45, og 1 sett vinterdekk 4x 255x45.

Kan jeg ha 275 foran? Hørt rykter om at det subber oppunder bilen?

Og hvorfor er det så mange som elger unna michelin dekkene? er de dårlige?

Henrik

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA