Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av Mippen, fredag 08. april 2016, klokken 14:30

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Amoss

SitatEt annet spørsmål han reiser er hva som skjer når flere hundre millioner kinesere skal begynne å bruke strøm for første gang. Verdens energibehov øker enormt, mener han.

Litt spesiell påstand - om han er korrekt sitert. Verdens energibehov skal øke kraftig ved å gå over fra fossil-drivstoff med en effektivitet på 20-25% til elektrisitet som har godt over det dobbelte - selv medberegnet tap i overføring etc?  Håper for hans del at han her er feilsitert....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Endel av energiproduksjonen vil etterhvert skje lokalt, så strømnettet vil bli avlastet. Boliger vil etterhvert får solceller på taket. Bedrifter vil satse på egenprodusert energi fordi det lønner seg.

http://www.tekniskenyheter.no/index.php/energirapporten/15-aktuelle-smasaker/solenergi/284-kiwi-butikk-med-1300-m-solceller-pa-taket
http://www.bygg.no/article/1264939

At elbiler som uansett aldri kommer til å stå for mer enn 10% av totalforbruket, og da stort sett om natten når det ellers brukes lite strøm skal bli et problem vitner om at disse umulig kan ha satt seg inn i dette. Dessuten så sier vel dette retoriske spørdmålet endel
SitatHva skjer når alle kommer hjem fra jobb på ettermiddagen og skal lade bilene sine samtidig. Beregninger viser at strømnettet i enkelte områder få store utfordringer innen 2020, sier Bjørdal.

Nei, de fleste lader om natten, og har ikke hurtiglader hjemme. Det er nok induksjonsovner som trekker mest effekt om ettermiddagen.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Ingeniøren

De har ikke strøm til elbiler, men de har strøm nok for eksport for å erstatte kullkraft.

Viser bare at de driver å snakker prisen opp....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Hørte på radioen at Norge eksporterte strøm til og med sist uke mens vi hadde rekordforbruk her på berget.

Med Smart lading avlaster og stabiliserer vi strømnettet ved å lade utenom forbrukstoppene morgen og ettermiddag, og på sikt kan til og med Elbilen støtte opp om forbruket ved å levere strøm tilbake til nettet ved behov.

Også perfekt måte å gjenbruke elbilbatteri i eget hus



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: Mippen på lørdag 20. februar 2016, klokken 20:47
Nok en gang argumenteres det for at elbiler er et problem for strømselskapene.

http://mobil.tk.no/nyheter/smola/vindkraft/energimarkedet-i-endring/s/5-51-160118

Bruker en gjennomsnittlig elbilist tidsforsinket lading?

Jeg tror at flertallet ikke kan eller vet hvordan man setter på tidsforsinket lading av elbil, slik at strømforbruket til elbil-lading i stor grad skjer om ettermiddagen etter jobb, samtidig som induksjonsovnene skrus på for å lage middag.

Dersom dette virkelig er et problem for strømnettet, så burde kanskje Enova, Statnett og de lokale netteierne subsidiere smarte mode3 ladebokser til norske forbrukere og bedrifter med enkel tidsstyring på lading, en profil som gir lav ladehastighet når det er store effekttopper i strømnettet og økt ladehastighet om kvelden, og mulighet for Statnett/netteier å kutte ladehastighet i akutte kriser i strømnettet (slik også industrien kan bli betalt for å kutte strømforbruk i spesielle situasjoner). Det er nok mer å hente for netteier på slike praktiske tiltak, enn å rulle ut AMS.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

als77

Hvis det er et reelt problem så bør man sette igang en holdningskampanje. Med min e-Golf har jeg to muligheter til å tidsforsinke ladingen; Jeg kan både velge øvre "umiddelbare" ladenivå og "resterende" ladenivå med angitt avreisetid (dette bruker jeg konsekvent), og jeg kan også velge nattlading med klokkeslett for når jeg skal lade (det har jeg ikke benyttet så langt).

Ingeniøren

#7
Sitat fra: als77 på søndag 21. februar 2016, klokken 16:50
Hvis det er et reelt problem så bør man sette igang en holdningskampanje. Med min e-Golf har jeg to muligheter til å tidsforsinke ladingen; Jeg kan både velge øvre "umiddelbare" ladenivå og "resterende" ladenivå med angitt avreisetid (dette bruker jeg konsekvent), og jeg kan også velge nattlading med klokkeslett for når jeg skal lade (det har jeg ikke benyttet så langt).

Men hvorfor er det vi som skal tilpasse oss og ikke kraftselskapene som nå må starte å bygge ut kapasiteten for å møte en ny hverdag med andre energikilder enn petroleum ? Min følelse er at de har sovet i timen i mange år nå og bare pløyd inntekter inn i bl.a. kommuneøkonomien.

Klart vi kan utsette lading, men veldig mange må vel og lade litt for å ha nok til kvelden gjøremål som å kjøre unger på diverse aktiviteter med mer eller skal man slutte med det fordi elverkene ikke har bygd ut nettet for å få størst mulig inntekter til eierne ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

MEM76

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. februar 2016, klokken 18:10
Men hvorfor er det vi som skal tilpasse oss og ikke kraftselskapene som nå må starte å bygge ut kapasiteten ...

Når effektprising kommer til vanlige forbrukere, så får de som lader med høy effekt større regning..  Som jeg ser det så er dette bra, fordi da kan man bare si til kraftselskapene: "Dere får mere betalt pga ladingen, bruk pengene.."
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

jkirkebo

Sitat fra: MEM76 på søndag 21. februar 2016, klokken 20:31
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. februar 2016, klokken 18:10
Men hvorfor er det vi som skal tilpasse oss og ikke kraftselskapene som nå må starte å bygge ut kapasiteten ...

Når effektprising kommer til vanlige forbrukere, så får de som lader med høy effekt større regning..  Som jeg ser det så er dette bra, fordi da kan man bare si til kraftselskapene: "Dere får mere betalt pga ladingen, bruk pengene.."

Niks, de får ikke lov å ta inn mer penger. Om inntektene øker er de nødt til å sette ned nettleien.  Totalen blir altså den samme, men noen må betale (til dels mye) mer mens mange andre slipper litt billigere unna.

Fredrikstad Nett har måttet endre 3 ganger her, og med siste "versjon" av effektprising havnet jeg ut med en nettleie som var 8,5% dyrere enn før i januar. Det er årets verste måned, vi betalte for over 11kW effekt pga. kulda. I februar ser vi ut til å havne 8% over. Det er da med 100% elektrisk oppvarming (varmepumpe) samt to elbiler som skal lades. Vi er altså endel "verre" stilt effektmessig enn gjennomsnittshusholdningen så sånn sett er ikke 8% over i de verste månedene veldig galt synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Dette tøvet må det bli en slutt på. I dag ble det offentligjort at det skal bygges ut over 3 TWh med vindkraft i midtnorge. Det er energi som skal erstatte brenning av karbon til transport og oppvarming.
De får versågod å forsyne oss med energien. Dette er samfunnsoppgaven nettselskapene er pålagt, og tar seg betalt for.
At nordmenn har nisselua på og godtar at strømmen blir rutet ut av landet gjennom feite oversjøiske kabler, mens vi selv blir avspist med avgifter på det ene og det andre er dog det man kan forvente.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ladov

Sitat fra: fredag på søndag 21. februar 2016, klokken 15:23
Bruker en gjennomsnittlig elbilist tidsforsinket lading?

Jeg tror at flertallet ikke kan eller vet hvordan man setter på tidsforsinket lading av elbil, slik at strømforbruket til elbil-lading i stor grad skjer om ettermiddagen etter jobb, samtidig som induksjonsovnene skrus på for å lage middag.
...
Jeg må si at jeg deler din pessimisme der gitt. Ladekalenderen er nok en innretning for de spesielt interesserte.

Det som er synd er at elbilen har potensial til å løse mange av problemene som nevnes i den artikkelen.

Fremtidens elbiler burde alle ha innebygget smartlading, slått på som standard, som kommuniserer automatisk med det lokale strømnettet og tilpasser lading etter pris, tilgang osv. Så kan de som vil, overstyre dette når de bare *må* lade batteriet i en fei en tirsdag ettermiddag..

Så lenge kullkraft fortsatt er en vesentlig del av verdens kraftforsyning, så har i tillegg elbiler mulighet til 'gratis' lading om natta. (Jeg har lett forgjeves etter gode tall på hvor mye kull som kastes bort om nettene, det nærmeste jeg har kommet er en påstand fra Elon Musk om at med nok batterier til stasjonær lagring kan CO2-utslipp fra kullkraft halveres!)

Hvis elbiler i tillegg kan levere strøm tilbake, så kan de også stabilisere nettet ved kortvarige problemer.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elbil-1

Dagens "glad"-nyhet / Dommedag (les som du vil...)

Kommunene klager over at en planlagt vindpark (på trøndelagskysten tror jeg det var) vil gjøre at det blir så stort kraftoverskudd i norge at prisene synker drastisk!

Kommunene får da minskede inntekter og må kutte i tilbudet (skatte-kraft-avhengige kommuner)

Bare tøys og tull - selvsalg skal prisene ned når produksjonen er større enn etterspørselen og det blir da ikke for lite kraft i norge..

men at netteiere/statkraft ikke bygger gode nok overføringslinjer til å få frem strømmen til forbrukerne er jo tragisk - all den tid de soper inn milliarder i inntekter (som heller gis i skatter/utbytte til staten/kommunene)...


MEM76

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:00
Fremtidens elbiler burde alle ha innebygget smartlading, slått på som standard, som kommuniserer automatisk med det lokale strømnettet og tilpasser lading etter pris, tilgang osv. Så kan de som vil, overstyre dette når de bare *må* lade batteriet i en fei en tirsdag ettermiddag..

Alle elbilene støtter dette allerede, gjennom type-2 kontakten. Kontakten melder ifra om maks-strømstyrke, og kan dynamisk stilles opp og ned.

Kontakten kan justere etter effekt fra strømmåleren i huset (enten med å se på husets effektbruk eller spenningsfallet). Men disse kontaktene er jo knalldyre :-(

Animasjon-video av en slik kontakt:


Dette løser effekt-problemet.. Men mengden med strøm er heller ikke problematisk. Husk elbilene ikke bruker strøm i raffineriene, så den er spart og kan brukes direkte i bilen..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

THE

En artikkel fra 2011, og med amerikanske forutsetninger, men en interessant konklusjon om strømforbruk på elbil vs. bensinbil.

http://solarchargeddriving.com/2011/10/14/surprise-gas-cars-use-more-electricity-than-evs/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA