Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?

Startet av Vollis47, fredag 08. april 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

Vollis47

Det er mye fokus på flere ladestasjoner i vårt langstrakte land. Men jeg mener at det også er nødvendig med flere ladepunkter på hver stasjon, ref Teslas Superladere. Når det etterhvert kommer flere biler med større batterier tror jeg det vil bli mange flere som bruker el-bil på lengre turer. På en tur mellom Kristiansand og Stavanger trenger de fleste 2-3 ladestopp nå på vinterstid, og da er det ikke kjekt om du i tillegg må vente på å få komme frem til laderen. Resultatet blir gjerne at dieselbilen blir tatt frem igjen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

pudderjagar

Da skjer mykje på denne fronten dei neste 2 åra. Spesielt med den Enovastøttede utbugginga
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

MEM76

#2
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:24
Det er mye fokus på flere ladestasjoner i vårt langstrakte land

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 20. februar 2016, klokken 16:24
På en tur mellom Kristiansand og Stavanger trenger de fleste 2-3 ladestopp nå på vinterstid, og da er det ikke kjekt om du i tillegg må vente på å få komme frem til laderen. Resultatet blir gjerne at dieselbilen blir tatt frem igjen.

Flere tilkoblingen på ett sted er veldig viktig. Problemet er at vi ikke kan bare ha en hel haug av hurtigladere på et sted for å dekke rush-behov. Kapitalkostnadene for hurtigladerene er for store for det, og aktørene må gå med overskudd...

Det vi trenger, etter at det er to ladere på hvert sted (for redundans), er å dele på effekten på likestrøm.

Dette kan gjøres med dagens prismodell ved å halvere minuttprisen når effekten blir halvert. Dette vil medføre bedre utnyttelse av laderene, og dermed mindre kø og større kapasitet.

Det er flere ladere som støtter dette, den med laveste effekt er på 20kW, som deler den på to, og opp til 120kW, som kan deles på to. Den siste (espresso&charge) kan også monteres med 2x20kW og opp til 4x30kW likerettere (som Arctic Road installerte).

Med en 20kW og en 30kW, så kan dagens prismodell beholdes (Fortum,GK og BKK har 2.5kr/min for 50kW). Dersom du må dele, så får førstemann får 30kW for 60% av prisen og sistemann får 20kW til 40%.

ABB har 5 10kW likerettere, det skal sannsynligvis ikke så mye endringer til for å få denne laderen til å kunne dele effekten.

Det er bedre å vente tilkoblet, med lavere fart, enn å måtte trippe i kulda, og aktørene får høyere brukstid på utstyret, som igjen er gunstig for oss i det lange løpet.

For dere med stort batteri så husk, dere må stå i kø bak de med små batteri....

Sommerlading med en trilling.


espresso&charge reklamevideo:
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

turfsurf

Sitat fra: MEM76 på søndag 21. februar 2016, klokken 21:31
For dere med stort batteri så husk, dere må stå i kø bak de med små batteri....
Dette er reinspikka tøv. En med stort batteri vil ofte okkupere laderen i mindre tid en de med lite batteri for å komme like langt, siden de kan lade med full effekt over lengre tid.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kodalse

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 10:47
Sitat fra: MEM76 på søndag 21. februar 2016, klokken 21:31
For dere med stort batteri så husk, dere må stå i kø bak de med små batteri....
Dette er reinspikka tøv. En med stort batteri vil ofte okkupere laderen i mindre tid en de med lite batteri for å komme like langt, siden de kan lade med full effekt over lengre tid.
Tror nok han mente at står du i kø bak en med mindre batteri må du vente like lenge som de med lavere batterikapasitet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

turfsurf

Sitat fra: kodalse på mandag 22. februar 2016, klokken 11:11
Tror nok han mente at står du i kø bak en med mindre batteri må du vente like lenge som de med lavere batterikapasitet.
Ventetiden er jo like lang uansett, så da ser jeg ikke helt poenget med setningen... Fordelen med større batteri er jo at man slipper unna med mindre HL totalt sett i løpet av en tur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kodalse

Enig, men i et lengre innlegg kan det snike seg inn setninger som ikke er like velfundert.
Mange gode poenger i mem76 sitt innlegg og som sagt vi er alle prisgitt ladekøen og de som befinner seg foran oss der,
uavhengig av hvilken kapasitet vi har på våre batterier.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

turfsurf

Sitat fra: kodalse på mandag 22. februar 2016, klokken 11:24
Enig, men i et lengre innlegg kan det snike seg inn setninger som ikke er like velfundert.
Mange gode poenger i mem76 sitt innlegg og som sagt vi er alle prisgitt ladekøen og de som befinner seg foran oss der,
uavhengig av hvilken kapasitet vi har på våre batterier.

Ja, og derfor må utbyggingen balanseres mellom flere ladere pr stasjoner, og avstand mellom stasjoner. Begge deler må til, og tilnærmet 100% oppetid. Ett av de store problemene med oppetid har jo vært kommunikajsonsfeil på betalingsløsning, men dette ser det jo ut som om det kommer en løsning på.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

Jeg tror framtiden vil være mest 3-fase lading og noe hurtiglading.

Dette fordi neste generasjons elbiler vil få mer 3-fase.

Med 3-fase og 22 kWh så kan man f.eks. lade fort mens hurtigladeren er opptatt (dette er veldig vanlig i Oslo-området) uten å dø av kjedsomhet.

turfsurf

Hurtiglading må til på langtur. 22kW er fort ikke 10 mil i timen en gang i ladehastighet om vinteren. Som butikklading / toppe opp lading er det greit.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

automat

Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 12:02
Jeg tror framtiden vil være mest 3-fase lading og noe hurtiglading.

Dette fordi neste generasjons elbiler vil få mer 3-fase.

Med 3-fase og 22 kWh så kan man f.eks. lade fort mens hurtigladeren er opptatt (dette er veldig vanlig i Oslo-området) uten å dø av kjedsomhet.
Jeg tror 22kW AC er en dead end, fordi laderne er for store/tunge/dyre til å putte inn i bilene. De færreste vil dessuten ha mulighet til å benytte 22kW hjemme. Dessverre er det to retninger innen ombordlading, 32A enfas (7,2kW) eller 16A trefas (11KW). Eneste grunn til beholde  22kW ladepunkt er at på slike ladepunkt kan alle utnytte ombordladeren maksimalt.

Når elbiler blir vanligere i andre land, så tror jeg det kommer rimelige nok DC-ladere i størrelsesorden 10-20kW, som vil dekke kjøpesentersegmentet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Enig i at man trenger flere ladepunkt på hver ladelokasjon, spesielt i/rundt byer. Oslo-området syns jeg er for dårlig utbygd med hurtigladere mens Bergen har gjort en god jobb på hurtigladerutbygging. Jeg syns Oslo har vært flinkere på utbygging av saktelading enn hurtiglading.

Jeg mener man bør ha minimum 4 CCS/CHAdeMO hurtigladere + minimum 4 22kW AC-ladere samlet på en lokasjon, helst 6+ av hver, på østkanten (f.eks ved Helsfyr/Valle Hovin/Økern) av Oslo og vestkanten (f.eks ved Sandvika/Lysaker/Fornebu) av Oslo. Per i dag i Oslo-området har man maks 2 hurtigladere på hver lokasjon og da blir det litt bingo hvor mye ladekø det er.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

MEM76

#12
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 10:47
Sitat fra: MEM76 på søndag 21. februar 2016, klokken 21:31
For dere med stort batteri så husk, dere må stå i kø bak de med små batteri....
Dette er reinspikka tøv. En med stort batteri vil ofte okkupere laderen i mindre tid en de med lite batteri for å komme like langt, siden de kan lade med full effekt over lengre tid.

Denne setningen er et motsvar for motargumenter jeg har fått på TU.no ang effekt-splitting. Det er fra de som vil ha 100kW lading per punkt for å løse køen, med argument som at biler som tesla vil jo klare å lade så fort....

Når en bil med lite batteri ligger foran deg i kø, så har det ingenting å si at du kan lade på f.eks. 70kW om vinteren dersom den foran deg lader med 15kW (grunnet kaldt batteri).

Dynamisk effekt vil dermed hjelpe både de med lite og de med stort batteri, de som skal langt, og de som trenger et par minutter.

De som har stort batteri kan jo bare kjøre til neste, dersom de mener at det går for sent... Men hvis det er fare for kø på neste også, så står de jo så lenge de kan for å kunne hoppe over de neste x laderene..
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

tutti

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2016, klokken 12:08
Hurtiglading må til på langtur. 22kW er fort ikke 10 mil i timen en gang i ladehastighet om vinteren. Som butikklading / toppe opp lading er det greit.
Gjennomsnittlig forbruk på små elbiler er under 20kWh. Om sommeren kan man ofte se 15-tallet.
Det gir 22kWh laderne opptil 150 km i timen på slike biler. I tillegg vil 60kWh batteri bety at man kan kjøre i 3-4 timer før man går tom. Da trenger man en lengre hvilepause i praksis for å være en god sjåfør.

turfsurf

Hvis man bruker 1,5kWh/mil, så får man 13,3 mil inn på tanken i løpet av en time (10% ladetap). Det er maks 2 timer kjøretid. Tror ikke de fleste synes det er greit å kjøre <2 timer for så å lade en time. Og husk at dette er best case, om vinteren er det i beste fall 1,5:1.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA