Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Cox, fredag 08. april 2016, klokken 08:20

« forrige - neste »

Cox

Må si jeg leser med økende undring og bekymring om alle problemer og feil på disse bilene, og spørsmålet melder seg selvsagt hvor lenge Tesla kan opprettholde sine garantiforpliktelser når grunnproduktet tilsynelatende er så dårlig.

Det kan se ut som at man aksepterer dette fordi ting utbedres gratis iht garanti, men jeg vil tro det kommer et tidspunkt hvor investorene sier nok er nok.  Da kan det bli en tøff hverdag for bileiere som har et produkt som krever reparasjon og utbedring omtrent 1 gang i måneden.

Likevel har Tesla kanskje den største fanboy skaren, og en stor andel påstår de vil kjøpe Tesla igjen.  Da kan man lure: Er ikke alle problemene man leser om representative for den generelle Tesla eier, eller hvorfor velger man å lukke øynene for dette?
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Sandvika

Vi får anta at Teslas revisor gjør jobben sin og passer på at garantiavsetninger til enhver tid er oppdatert og reflekterer faktisk kostnadsnivå.

Brede

Har kun hatt behov for å innom servicesenter èn gang på 26 måneder, pluss en service i fjor.

Kjøpte en ett år gammel Land Rover Discovery 3 for noen år siden og bodde omtrent på verksted....

Land Rover driver vel på for 68'ende året nå, så jeg tror jeg gir Tesla iallefall et par år til for jeg blir skeptisk.  ;D

hoffa

En gang behov for servicesenter på 18 mnd. Samme feilfrekvens som min forrige nybil (Volvo). Har nå solgt min TMS og venter på TMX.
;D
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Lynet

Du må ikke tro at de som uttaler seg på elbilforum tilsvarer gjennomsnittet for de 10000 som har kjøpt Tesla her i Norge, de aller fleste går nok som ei klokke og er kun inne for service en gang i året. Og da får Tesla inn 10000x4500=45 000 000.
At de tar en og annen garantijobb innimellom her helt normalt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Toonster

Rimelig enkel "fasit" på det her: Forum flommes over av ivrige personer, og det er alltid de som er mest misfornøyd som er ivrigst.

Den jevne kjøper av elbil/Tesla er neppe på nettforum, men opplever man feil og trøbbel er det naturlig å søke rundt på nett for løsning - vips er det i gang.

De som har kjøpt seg en bil og er fornøyd med den (med noen unntak), vil aldri oppsøke nettet/forum for å si at "jøss, dette fungerer jo" - for det er jo hva man forventer.

boppus

Jeg har en 2015 modell. Den har én skrue løs, ellers null problem. Kjempebil! Det var sikkert mer bøss på de tidligere. Nei, ville ikke kjøpt igjen; dollar/krone har ødelagt prisen.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

Kjære dere, folkens. Ikke dra "noen få sytekopper på forum" - kortet igjen. Det faller på sin egen urimelighet. Det er ikke disse få "sytekoppene" som gjør at servicesentrene - med unntak av 2-3 stykker - booker avtaler 4-6 måneder fram i tid.

Det er reklamasjonsarbeid som lager køene.

Dette er naturligvis ikke bærekraftig over tid. Tesla har ikke mange bilene på norske veier, og når volumselgeren Model 3 kommer vil man ha vesentlig lavere marginer samt mangedobbelt antall biler som ruller fra produksjonslinjene. Da er de bare nødt til å få kontroll på kvaliteten.

Det finnes for øvrig et brukbart antall tråder hvor dette er diskutert ihjel.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Kan godt hende reklamasjonsarbeidet lager køene, men det blir ikke bedre av at de ikke evner å planlegge. Mangler deler når biler kommer inn til planlagte reparasjoner, har ikke oversikt over hva som skal gjøres o.s.v.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Sitat fra: Cox på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:57
Likevel har Tesla kanskje den største fanboy skaren, og en stor andel påstår de vil kjøpe Tesla igjen.  Da kan man lure: Er ikke alle problemene man leser om representative for den generelle Tesla eier, eller hvorfor velger man å lukke øynene for dette?

Spørsmålet er kanskje litt feilslått... Om "problemene" er "representative for den generelle Tesla eier" er egentlig et spørsmål om hva som foregår inne i skallen på snittet av TMS-eiere. Det får du i alle fall ikke noe vitenskapelig svar på her inne. Det som i alle fall er sikkert, er at det er veldig mange gjengangere av idiot-feil på denne bilen. Dvs faktiske, objektivt konstaterbare feil som veldig mange har, men som kanskje ikke alle vet om eller gidder å bruke tid her inne og diskutere om. Jeg synes elbilforum er et super opplysningssenter for å bli bilen bedre å kjenne og finne ut nye ting man kan gjøre for å forbedre både den og din bruk av bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

dundun

I og med at Tesla faktisk er cashflow-positive så ser det ikke så verst ut.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Sole

Det blir mye synsing.
Ikke tvil om at antallet Teslas på veiene er relativt sett lite, men så skal de også serves av kun en håndfull servicesentre. Andre bilmerker kan i større grad serves av uavhengige verksteder, bortsett fra rene garantisaker.
Det hadde vært interessant med tall på forholdet mellom antallet biler og antall verksteder, evt. antallet verkstedsansatte, evt. et annet mål for kapasitet. Enda mer interessant om man kunne tatt antallet kjørte kilometer i betraktning, tviler på at det er mange andre merker som har så høy km pr år pr bil, hvilket genererer servicebehov og feilretting.
Mistenker at svarene ville vist at det primært er verkstedkapasiteten- og effektiviteten som pr dato er for lav, ikke nødvendigvis kvaliteten på produktet. Fortsatt bare gjetninger selvfølgelig, men også delvis basert på egne 50.000 kjørte km så langt med kun ett verkstedbesøk for utbedring av et par småfeil.

At kundemassen i startfasen har vært preget av de teknisk interesserte og observante kan man heller ikke se bort fra. Dermed også lavere terskel for innmelding av feil, og økt press på serviceapparatet. Og lengre køer. Men denne faktoren er enda vanskeligere å tallfeste.

pej

Tesla er en morsom bil men har alt for mange småfeil som til sammen vil bli undergangen for selskapet. De kan ikke fortsette å fikse saker og ting i all evighet. Kjente feil vil de måtte fikse på garanti så lenge man eier bilen. De kan ikke gi seg med dette etter 100.000km eller 5 år heller da det er mange av feilene de ikke har en permanent fix på. Nei, dette kan ikke være bærekraftig på sikt. Tror det er lurt å selge når Model 3 kommer på veien. Da vil servicesystemet bryte helt sammen.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tuxedo

De er ingenting som tyder på at Tesla som selskap er nærme undergangen.  Når Model 3 kommer på veien, så vil tilhørende inntekter sørge for at serviceapparatet blir tilsvarende utbygd.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA