Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Toumannen, torsdag 07. april 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

Toumannen

Hei. Jeg har siden april 2014 kjørt en Tesla 60kwh. Til jobb er det ca 3,5km og total kjørelengde på bilen min etter snart 2år er 6500km ;D Dette er også en bil jeg for det meste kjører alene da min samboer har en VW UP! bensinbil.

Hvis jeg tenker med hodet og ikke hjertet: Så er Teslaen kanskje litt "overkill" for mitt bruk. Mitt bruk er som regel å kjøre til jobb, kjøre til familie og venner i nærområdet og kanskje et par småturer i løpet av året (F.eks Sandnes-Lyngdal eller til Haugesund/Bømlo). jeg kjører heller ikke gjennom bom eller kollektivfelt. Dollaren har også steget kraftig siden jeg kjøpte den og jeg kan kanskje derfor få solgt nær det jeg betalte for den, ergo nesten gratis bil i 2år.

Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken billigere bil jeg kan kjøpe. Jeg liker kjøreglade biler som ser ut som en normal bil. Jeg har tenkt litt på Golf GTE og til mitt bruk så kan jeg for det meste kjøre elektrisk og kunne ha det litt gøy i helgene med GTE modusen. Det jeg ikke liker med den er bensinmotoren og alt det medfører som f.eks ekstra vekt, dyrere service og ikke minst dyrere bil i forhold til ren elbil. Når jeg også er vant med elbil så er det vanskelig å gå tilbake til fossil igjen.

En E-Golf hadde kanskje vært fint. Sparer fort 100.000 på denne i forhold til GTEen. Men en kjøreglad bil er vel dette neppe? Men så sparer jeg jo mye mer i forhold til GTEen. Litt kjedelig å bruke samboerens sin UP! på langturer også, men kan jo også få mye leiebil for 100.000 også ;)

Noen som har noen tips? Lignende erfaringer? Jeg må ikke selge Teslaen, men vi har lyst på større hus om et par år og da er det greit å kunne spare mer..

Softblue

E-golf og Mercedes B Electric (250e) vil du nok bli godt fornøyd med. Flotte biler begge to og de eneste jeg ville vurdert i forhold til kvalitet og kjøreopplevelse.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

elbil-1

Jeg ville ha ventet til biler med større
Rekkevidde kommer på markedet fra neste år.

Da får du mer å velge i og rekkevidde er ikke noe daglig problem , men akk så kjedelig de 4-5 langturene du tar i året.

tutti

Sikkert lurt å vente med å kjøpe til noe nytt og spennende kommer i butikken.

Men.

Hva tror du skjer med bruktprisene på en Tesla 60 kWH når konkurrentene kommer med biler med tilsvarende rekkevidde for en brøkdel av prisen til Tesla?

Toumannen

Sitat fra: tutti på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:43
Hva tror du skjer med bruktprisene på en Tesla 60 kWH når konkurrentene kommer med biler med tilsvarende rekkevidde for en brøkdel av prisen til Tesla?

Bra poeng. Kan være at det er nå prisen på min bil er på topp..


Øyvind.h

Sitat fra: Toumannen på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:21
Sitat fra: tutti på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:43
Hva tror du skjer med bruktprisene på en Tesla 60 kWH når konkurrentene kommer med biler med tilsvarende rekkevidde for en brøkdel av prisen til Tesla?

Bra poeng. Kan være at det er nå prisen på min bil er på topp..


Når kommer konkurrenter med biler med 60kWh til en brøkdel av prisen?
Selv den lille Opel Bolt vil fort koste 400.000,- med litt utstyr. Da mangler man fortsatt supercharger-nettverk og sitter med en langt mindre bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Enig i at Tesla'en din kan stå på stupet til prisfall.

Ville prøvd en Zoe som de nå averterer til 184 000 kr. Veldig mye bil for pengene, Meget gode kjøreegenskaper, og kan dras på langtur grunnet rask lading.

Da sitter du igjen med 300-400 000 kr som kan investeres i vekstnæringer som Inkasso selskaper etc. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: tutti på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:43
Sikkert lurt å vente med å kjøpe til noe nytt og spennende kommer i butikken.

Men.

Hva tror du skjer med bruktprisene på en Tesla 60 kWH når konkurrentene kommer med biler med tilsvarende rekkevidde for en brøkdel av prisen til Tesla?

Nå er ikke de i samme klasse, så det blir som å si hva skjer med prisen på BMW 5-serie når Toyota kommer med en ny Auris...

Teslaen er vesentlig større enn konkurrentene (viktig for mange), har langt høyere ytelse (selv 60kWh-modellen), kan leveres med en mengde utstyr som konkurrentene ikke har (f.eks luftfjæring) osv. Selvsagt er det en del som har kjøpt Tesla selv om de størrelsesmessig kunne klart seg med en iMiEV, men for f.eks barnefamilier er størrelsen bare et pluss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mag

BMW i3 ser ut som en grei bil. For meg er dagens rekkevidde ikke nok, ellers hadde jeg muligens hatt den. Jeg venter til det kommer en med større batteri for å prøvekjøre.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

automat

Behold Tesla'en. Med tanke på prisstigningen som har vært, og kjøpsfordelene som etterhvert forsvinner, kommer du til å få råd til å kjøpe en tilsvarende bil i fremtiden?

Det snusfornuftige valget er å kjøpe en trilling til lokalkjøring, og bruke bensin-UP'en til turer. Men så fort man begynner å blande følelser og ord som "kjøreglede" inn i diskusjonen, så tror jeg de fleste rimeligere alternativer til Tesla'en du har faller gjennom. I vertfall hvis man skal ha en bil som funger til mer enn lokalkjøring.

Skal man ut på turene du nevner til Lyngdal og Bømlo, så er det vel bare 30kW Leaf og Soul som gjelder om vinteren, uten å få ladeangst. Vel å merke hvis man har lademulighet på destinasjon. Å henge rundt hurtigladere i ladekø er ikke noe å trakte etter.

Tror heller ikke det er noe dårlig økonomisk alternativ å beholde Tesla'en i et 10-årsperspektiv.





2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tutti

Både Bolt og model 3 blir 60 kWh biler i 350 000 klassen. Hva tror du da en brukt Tesla 60 kWh blir verdt i 2017?

300 000? 250 000? Det blir mye verditap de neste mnd..

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: tutti på mandag 22. februar 2016, klokken 12:05
Både Bolt og model 3 blir 60 kWh biler i 350 000 klassen. Hva tror du da en brukt Tesla 60 kWh blir verdt i 2017?

300 000? 250 000? Det blir mye verditap de neste mnd..
Ampera-e vil trolig starte på rundt 350k før avgifter. 60 kWh Model S er større, raskere, mer premium, har bedre lading, osv, så det er ikke rart om den vil fortsatt være dyrere enn en Ampera-e. Så, kanskje 400k? Det er 50-100k ned fra i dag. Nevneverdig prisfall, men ikke ekstremt mye.

Model 3 vil neppe komme til Norge før i 2018, og trolig vil de første bilene som kommer koste 400-600k. Enda mer om det blir introdusert avgifter. Model 3 vil neppe påvirke prisen på 60 kWh Model S veldig mye eller veldig brått. Ett eventuelt prisfall vil merkes i perioden 2018-2020.

Personlig ville jeg nok enten beholdt Model S'en, eller solgt Model S'en og kjøpt en ~3 år gammel bruktbil. Jeg ville absolutt ikke kjøpt en annen nybil for å spare penger. Jeg ville blitt overrasket om tapet på en ny elbil ville vært spesielt mindre over 2-3 år enn tapet på en 60 kWh Model S over den samme tiden.

Jeg ville kanskje faktisk vurdert en Opel Ampera. Får du solgt Model S'en til 500k og kjøpt en Ampera til 250k, så har du 250k som kan investeres e.l, og så har du en bil som kan kjøres elektrisk 95% av tiden. Den er også relativt sportslig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Så akkurat bilde av bagasjerommet til Bolt. Det er mindre enn Golf sitt.
Med andre ord - ikke akkurat en erstatning for Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. februar 2016, klokken 16:29
Så akkurat bilde av bagasjerommet til Bolt. Det er mindre enn Golf sitt.
Med andre ord - ikke akkurat en erstatning for Model S.

Men han sier at Tesla'n er overkill - kjører stort sett alene en kort distanse til jobb - trenger ikke mye bagasjeplass da  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Ja for trådstarter kan Bolt være et alternativ :)

Min kommentar ment for de som tror Model S vil stupe i verdi når det kommer småbiler til 400K med tilsvarende rekkevidde.
Påstanden vitner om manglende forståelse for hva slags bil Model S er, overdrivelse av antall eiere som vil gå fra Model s til småbil og ikke minst - manglende forståelse for hva SC nettverket betyr i praksis.
Noen vil sikkert bytte, og prisene vil drives noe ned. Men det er fortsatt en god stund til konkurrentene kommer. Og det er ingen biler på trappen som kan dekke behovet som Model S gjør.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA