Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Toumannen, torsdag 07. april 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

Gnilre

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. februar 2016, klokken 19:21
Min kommentar ment for de som tror Model S vil stupe i verdi når det kommer småbiler til 400K med tilsvarende rekkevidde.
Påstanden vitner om manglende forståelse for hva slags bil Model S er, overdrivelse av antall eiere som vil gå fra Model s til småbil og ikke minst - manglende forståelse for hva SC nettverket betyr i praksis.
Noen vil sikkert bytte, og prisene vil drives noe ned. Men det er fortsatt en god stund til konkurrentene kommer. Og det er ingen biler på trappen som kan dekke behovet som Model S gjør.
Spørsmålet er vel om hvor mange som har kjøpt Model S først og fremst pga rekkevidden og bruker bilen alene. De kan se seg tjent med å bytte til en Bolt eller Ampera-e med bortimot samme rekkevidde. Om det ikke er veldig mange blir kanskje prisfallet oppveid av prisstigningen man kan forvente på en ny Model S fra 2018.

Ladenettverket til Model S er da ikke all verden. Om Tesla-eiere ikke også har et Chademo-adapter er de låst til en del hovedveier i Norge.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

timingbeltkiller

Det er vel ingen som vet hvor mange som har kjøpt S på grunn av og hvor mange på tross av størrelse og biltype.
Ditto med blikk på egen økonomi.

De som kommer fra samme bilstørrelse, er nok klar over det koster å være kar.
Men de (relativt mange?) som kommer fra mindre bil, har nok lært noe her.
Billig drivstoff er en liten (sterkt overvurdert) del av bilutgiftene for alle med vanlige (10-20K) årskilometer.

Gjetter gruppen som av praktiske og økonomiske grunner ønsker bil i Golfklassen med EPA/reell rekkevidde 3-4 hundre km,
er betydelig større enn de som ønsker storbil med samme rekkevidde.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:16Gjetter gruppen som av praktiske og økonomiske grunner ønsker bil i Golfklassen med EPA/reell rekkevidde 3-4 hundre km, er betydelig større enn de som ønsker storbil med samme rekkevidde.
Dette stemmer nok, men de som ønsker liten bil har nok i all hovedsak ikke kjøpt Tesla. I 2015 gikk 2,7% av bilkjøperne for Model S - det er ikke et så høyt tall at det har nødvendigvis blitt solgt en eneste Model S til noen som helst vil ha liten bil.

Personlig vil jeg vil tro det er en viss andel som har kjøpt Model S pga rekkevidden men på tross av størrelsen, men denne andelen er neppe spesielt stor, trolig godt under 10%. Når det da kommer mindre alternativer med god rekkevidde, så vil en del av de som helst vil ha liten bil bytte ut Model S med Bolt/Model 3/osv. Si at det da kommer 500 stk Model S på bruktbilmarkedet som trenger ny eier som er på jakt etter stor bil. Dette er ikke et ekstremt stort antall, og markedet vil lett klare å absorbere dette, akkurat som det klarte med bilene som kom på markedet ved lanseringen av AWD. Men så klart vil prisene falle noe.

Når bilene har funnet ny eier, så vil virkningen være stort sett over, da situasjonen vil ha justert seg til at 100% av eierne trenger stor bil. Da vil man kunne se bruktbilprisene ta seg opp igjen til en viss grad fra dippen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tutti

Er det bare Tesla eiere og de som har bestilt Tesla som tror prisene kommer til å holde seg kunstig høye på bruktmarkedet?

Electrix

Hvilke biler tror dere holder seg bedre i pris enn en Model S hvis vi ser noen år fremover? Eneste jeg kan se for meg med minst verditap er en brukt Leaf eller lignende til rett rundt 100 000.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tutti på tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:17Er det bare Tesla eiere og de som har bestilt Tesla som tror prisene kommer til å holde seg kunstig høye på bruktmarkedet?
Hva mener du med "kunstig høye"?

Jeg forventer Model S å holde på verdien betydelig bedre enn tilsvarende fossilbiler. Altså om en godt utstyrt 2015 BMW 5-serie stasjonsvogn koster 300.000 kroner i 2017, så kan en 2015 Model S 85D koste 400.000 kroner. Så får man spørre seg hvor sannsynlig det er at markedet for bruktbiler skal kollapse fullstendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Electrix på tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:52
Hvilke biler tror dere holder seg bedre i pris enn en Model S hvis vi ser noen år fremover?
Bedre i prosent av kjøpesum, men ikke i kroner sammenlignet med billigere nybiler.
For dyre biler har nødvendigvis et høyere beløp å avskrive enn billige.
Den høyere avskrivningen kan forskyves i tid for populære og slitesterke biler, men ikke "forsvinne".

Ellers er det verdt å merke seg prisstigning på nye biler følges ofte opp
med prisstigning på brukte. Men ikke med like høye beløp. Derfor øker mellomlegget mellom salgsum brukt og kjøpesum ny sammenlignet med stabile priser.

Sitat
Eneste jeg kan se for meg med minst verditap er en brukt Leaf eller lignende til rett rundt 100 000.
JA, brukte biler hvor eier 1 har tatt den høye førsteårs avskrivingen, gir lavere  avskriving for eier 2.

Det unormale med Tesla S er at eier 1 hittil har kunnet overføre  denne startavskrivingen til eier 2. Muligens kan også eier 2 overføre (litt) videre til eier 3.
Men ett sted må det stoppe opp. Kjøpesummen skal jo totalavskrives.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tutti

#22
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 23. februar 2016, klokken 13:37
Men ett sted må det stoppe opp. Kjøpesummen skal jo totalavskrives.
Ja, dette kan bli en slags stol-lek for Tesla eierne. Hvem har lyst til å være med på leken?


Øyvind.h

#23
Sitat fra: tutti på tirsdag 23. februar 2016, klokken 10:17
Er det bare Tesla eiere og de som har bestilt Tesla som tror prisene kommer til å holde seg kunstig høye på bruktmarkedet?

Du er vel klar over at verditapet på eksosbiler blant annet har god fart pga statens påtvungne avskriving av avgifter og høye drifts- og vedlikeholdskostnader?
Og at eksosbiler her i Norge er på vei ut/elbiler på vei inn?
At det ikke kommer noen familiebiler som er i nærheten av Model S på flere år?
At det kommer avgifter fra 2018?

Situasjonen så langt tyder på at verditapet vil gå tregere enn man er vant med i eksosbil-markedet. Jeg tror verditapet for gode elbiler vil være lavere(tregere) enn man er vant med fra eksosbiler. I hvert fall de produsentene som ikke melker markedet (red trilling/Leaf i starten.)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Vi har jo fortsatt den evige regel om at markedet setter prisen uansett om det er høyt eller lavt tap.

Jeg må riktignok innrømme at en brukt Tesla model S fra 2013 med over 80.000,- på telleverket til over 500.000,- ikke akkurat fenger min interesse. Det finnes mengder av slike eksempler. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70897578

Det minner rett og slett om båtmarkedet fra 80- 90-tallet hvor man kunne selge en 1 år gammel båt for mer enn man betalte i nypris.
Båt var en safe investering hvor du stort sett fikk igjen hva du puttet inn i båten.
Sjokket var stort litt ut på 2000-tallet når dette markedet endret seg.

Kanskje det er det man refererer til når man snakker om kunstig høyt prisnivå?
I dag finnes ikke et alternativ til Tesla model S, det kommer først om et par år. Derfor er også prisen på brukte biler unaturlig høyt enn så lenge.
På den annen side - Markedet setter uansett prisen.  :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:16
Vi har jo fortsatt den evige regel om at markedet setter prisen uansett om det er høyt eller lavt tap.

Jeg må riktignok innrømme at en brukt Tesla model S fra 2013 med over 80.000,- på telleverket til over 500.000,- ikke akkurat fenger min interesse. Det finnes mengder av slike eksempler. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70897578

Jeg synes ikke det var galt. En tilsvarende utstyrt ny S70 koster en kvart million mer. Da hadde jeg definitivt tittet vel og lenge på en godt utstyrt S85 til rundt 500k (det står at pris kan diskuteres ved rask avgjørelse, så litt prutningsmonnn er det).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. februar 2016, klokken 05:21
Jeg synes ikke det var galt. En tilsvarende utstyrt ny S70 koster en kvart million mer. Da hadde jeg definitivt tittet vel og lenge på en godt utstyrt S85 til rundt 500k (det står at pris kan diskuteres ved rask avgjørelse, så litt prutningsmonnn er det).
Det er akkurat her jeg får problemer med å følge argumentasjonen.
Man sammenligner en bil som har kjørt relativt langt med splitter ny bil hvor de fleste barnesykdommene er fjernet.
Denne S85 til drøye 500k er vel en modell som ligger tett opp til nybilpris da den ble kjøpt?
Da er en bil med nesten halve kjørelengden til ca samme pris mye mer interessant. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70653574
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på onsdag 24. februar 2016, klokken 07:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. februar 2016, klokken 05:21
Jeg synes ikke det var galt. En tilsvarende utstyrt ny S70 koster en kvart million mer. Da hadde jeg definitivt tittet vel og lenge på en godt utstyrt S85 til rundt 500k (det står at pris kan diskuteres ved rask avgjørelse, så litt prutningsmonnn er det).
Det er akkurat her jeg får problemer med å følge argumentasjonen.
Man sammenligner en bil som har kjørt relativt langt med splitter ny bil hvor de fleste barnesykdommene er fjernet.
Denne S85 til drøye 500k er vel en modell som ligger tett opp til nybilpris da den ble kjøpt?
Da er en bil med nesten halve kjørelengden til ca samme pris mye mer interessant. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70653574

Det der er jo en S60. Og min forrige sammenligning var S85 mot S70. For 2/3 av prisen får du en litt over 2 år gammel bil med 10kWh større batteri. Jeg synes det var helt ok priset personlig. Kjørelengden hadde jeg ikke brydd meg som mye om, 40kkm eller 80kkm tror jeg ikke utgjør all verdens forskjell i pris eller problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Beklager, min feil, jeg la ikke merke til at det var en S60.
Uansett det viser bare at vi har ulike oppfatninger om verdien på en brukt bil.
Selv er jeg tydeligvis mer av den tradisjonelle oppfatningen når det gjelder prissetting av bruktbiler.
Tesla model S har utvilsomt en stor fordel i dag (og flere år fremover) i det at det ikke finnes konkurrenter på rekkevidden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på onsdag 24. februar 2016, klokken 09:57
Beklager, min feil, jeg la ikke merke til at det var en S60.
Uansett det viser bare at vi har ulike oppfatninger om verdien på en brukt bil.
Selv er jeg tydeligvis mer av den tradisjonelle oppfatningen når det gjelder prissetting av bruktbiler.
Tesla model S har utvilsomt en stor fordel i dag (og flere år fremover) i det at det ikke finnes konkurrenter på rekkevidden.

Selv er jeg vant med 50% prisreduksjon etter 4-5 år. Men det blir nødvendigvis i forhold til nypris på tilsvarende bil på samme tidspunkt. Siden en S70 med samme utstyr koster rundt 750k nå kan man regne med en kostnad på minst 800k for en S85 nå om de fortsatt var å få tak i. Det betyr at jeg ville forventet att denne S85en ville kostet ~400k om et par år, og da er ikke ~500k nå veldig dyrt. At den kostet langt under 800k ny pga. dollarkursen er ikke relevant for bruktprisen. Se bare på trillingene, enormt verditap på de første pga. at nyprisen ble satt ned så kraftig. Der får man bare igjen ca. 30% for en 4-5 år gammel bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA