Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dårlige bremser?

Startet av Pamina, torsdag 07. april 2016, klokken 14:30

« forrige - neste »

Pamina

Heisann!

Vurerer å kjøpe min første elbil, og siden det primært er snakk om små- og bykjøring er pris det viktigste parameteret. Selv om det frister med helt ny bil, fremstår trilling (etter å ha lest litt her på forumet) som driftssikre biler, og jeg tenker at jeg kanskje like gjerne kan kjøpe brukt.

Sitter og ser på et par i-Miev 2011/2012 i prisklasse 75 000 - 85 000 kr, inkludert omregistrering og to hjulsett. Siden jeg er helt grønn på bil generelt og elbil spesielt - hva må jeg ta med i vurderingen for å avgjøre om dette er gode kjøp?

Veldig takknemlig for alle innspill!
Nissan Leaf Tekna 2014, europeisk utgave

bobakka

Jeg er enig i at du skal vite hva du gjør hvis du kjøper en trilling uten garanti.
Det er en rimelig elbil - og har du bare behov for 40-50 km på vinter og 80-100 km på sommer så kan det være godt nok.
Du bør da insistere på en batteritest på hos forhandler hvor de tapper batteriet helt og hvor de måler kapasitet (Ah) og om det er noen svake celler.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

fstromsv

#2
Hei.

Har selv en Ion fra 2011.  Ikke hatt noen problemer med denne.  Rimelige servicer, billig i drift.  Eneste usikkerhetsmoment med disse bilene er batteriene.  Teknologien er for ny til at det finnes erfaringbakgrunn til å si hvor lang levetid man kan forvente på disse.  Produsentene har jo testet biler over flere år, men statistikken er nok allikevel noe tynn.  Resten av teknologien i disse bilene er enklere enn ICE biler og derfor har den vel større sannsynlighet for å være driftsikker i mange år.  Min personlige antakelse er at vi vil bli overrasket over hvor godt disse batteriene står seg.  Produsentene har gitt en garantitid, men denne ligger naturligvis på et "worst case scenario".  Antakelig varer de mye lenger (det dobbelte eller lenger?).  Allikevel er der jo en viss risiko, da kostnaden ved evt bytte av batteri med dagens antydede priser er relativt høy.  Alle håper prisen på disse vil gå ned nor omsetningen av disse øker og når det etter hvert blir fler elbiler i flere markeder.  Service og vedlikehold på en ICE bil fra 2011/12 vil ofte være stigende.  Dette blir et regnestykke med en del usikkerhetsmomenter.  ....og så må man regne dette opp mot evt nybilpris.  For å avslutte ..... vi er veeeeldig fornøyd med vår Ion. 

tomrh

#3
Må regne med at 2011-2012 mod allerede har mistet 15-20% av batterikapasiteten, men bør likevel være brukanes i minst 4 år til. Batteritest kan gjøres ved å prøvekjøre og se at ingen varsellamper lyser, samt å sjekke at den lader til fullt. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9840.msg157961.html#msg157961
Verre er det ikke.

Det beste kjøpet mhp gjenværende batterikapasitet er 2013 mod i-MiEV eller nyere siden disse har LEV50N med 3-4 ganger lengre levetid enn LEV50 som står i 2011-2012 mod.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Pamina

Takk for hjelpsomme svar!

Hvis jeg går for "nyere brukt", ser det ut som om jeg kan regne med ca 130 000 (inkl omreg og to hjulsett). Finner en C-Zero "Nordic edition" (hva er det..?) 2015 modell til samme pris som i-Miev 2013, begge bilene har gått i underkant av 15 000 km. Har skjønt at i-Miev har fjernstyrt forvarming, noe de andre to mangler. Men er det andre grunner som skulle tilsi at ikke en 2015 C-Zero burde være mer for pengene enn en 2013 i-Miev?

Jeg ser jo så klart at dette også er billige biler å kjøpe helt nye, men med vinterdekk og et par gummimatter blir det fort 160-170 000 likevel, og da er det fristende å spare noen kroner på å kjøpe brukt. Men det skal jo være et fornuftig regnestykke så klart, jeg vil jo gjerne ha en bil som skal vare noen år uten å ryke på altfor store serviceregninger.
Nissan Leaf Tekna 2014, europeisk utgave

TB

Kjøp av brukt elbil, og brukt fosilbil er vel mykje likt, med forskjell at batteriet er ein kostbar del. På fosilbil oppstår det av og til havari på motor eller girkasse, som kan koste mykje. Men folk kjøper fortsatt fosilbilar...

Ein prøvetur der det blir sjekka rekkevidde, vakumpumpe og AC så er ein heil del gjort.
Som alltid er det greit å sjekke at service er fulgt, ikkje så mange servicepunkter, men programvare oppdatering av BMS og skifte av vakumpumpe er nyttig det alt er utført.

Ang. vinterdekk: Av eigen erfaring er det ein heilt annan bil med nye nordiske vinterdekk enn eldre godkjente kontinentale dekk. Fordel er at det har komme utvalg i trillingdimensjon til akseptable prisar.

i-Miev har fjernstyrt forvarming, men merk - berre når ladekabel står i. Den har og litt større batteri.
C-Zero og iOn har litt mindre batteri (80 mot 88 celler).

Men, klart 2 år ekstra garanti har og ein verdi..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Husk att flere er import biler og da kan garanti være en annen sak....batteri pakker er vel solgt til 20 tusen før og man kan bytte en av de 88 cellene hvis det er noe feil,kjøper du bil til 70k har du mye penger til verksted og hvis du kommer ditt du skal med 20% redusert batteri dvs 5 mil på vinter og 8 mil på sommeren ville jeg kjøpt en billig bil,kan du eller kjøpe en leaf til 90 tusen om par år,kommer til å falle mye de billene som er priset høyt fremover tror jeg.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ballemann

Vi kjøpte en med 80k på telleren. Den viste 10 mil idag, og det er 3-4 minusgrader. Tror inne det skal by på store problemer! Batterier er å skaffe, og det er ikke all verdens jobb å skifte iflg videoer på nettet :)
Kjør på og spar penger!
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

bobakka

Sitat fra: tomrh på fredag 19. februar 2016, klokken 20:55

Det beste kjøpet mhp gjenværende batterikapasitet er 2013 mod i-MiEV eller nyere siden disse har LEV50N med 3-4 ganger lengre levetid enn LEV50 som står i 2011-2012 mod.

Kan det være riktig med så mye lenger levetid? Jeg har forstått det slik at LEV50 batteriene er veldig solide og med lite feil, og relativt lang levetid. Jeg har passert 100.000 km nå med min 2011 i-Miev og med begrenset batterikapasitetstap. Jeg ser 200.000 km som oppnåelig med min bil hvis jeg ikke får akutt feil i en battericelle. 3-4 ganger levetiden vil da si 6-800.000 km - og det er vel ikke realistisk å forvente??
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:00
Kan det være riktig med så mye lenger levetid? 3-4 ganger levetiden vil da si 6-800.000 km - og det er vel ikke realistisk å forvente??
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg403867.html#msg403867
Databladet viser 5500 sykluser for LEV50N mot 1500 sykluser for LEV50.
Se også måling av Automats batteri: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg403503.html#msg403503
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

En 2011 modell bør ikke koste mer enn 15-20.000,- Det er galskap å gi halv pris av ny bil pris for en elbil som ikke har noe garanti eller ikke noe særlig garanti igjen. Problemet er at de som kjøpte bilen i 2011 sikkert ga 250.000,- for den og da synes de at 75-80.000 er ok, men det er ikke slik det fungerer (eller burde ikke vært det). Folk må slutte å kjøpe disse overprisa bilene.

asbkar

Problemet er at ingen vil gi fra seg en sånn godbil for 15-20 lapper. Merker ikke noe redusert rekkevidde på min 2011 i-Miev, gått ca 60.000. Noe er det helt sikkert, men ikke noe som hindrer normal bruk for meg. Kjører tur/retur Ski-Oslo hver dag. Lader ikke på jobb, men plugger i når jeg spiser middag. Da har jeg mer enn nok juice til å kjøre ungene til treninger osv. 75-80k er (for) mye i forhold til nypris ja, men den er definitivt verdt en sånn sum. Dvs "teknisk" verdi er sikkert 20k, mens bruksverdi fint rettferdiggjør 75-80k. Ville definitivt sett etter så ny bruktbil som mulig, og ikke bruktimportert.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

#12
Et ekstra sett felger og vinterdekk koster jo fort 10.000 nytt. Begge hjulsettene kan nok selges for 6-7 lapper brukt om dekka er bra. Og skal man kjøpe tilsvarende kraftig AGM batteripakke for å ha solstrøm på hytta så koster det 40-50.000. Så selv i opphugget tilstand er trillingen faktisk verdt 30-40.000. Hadde gladelig gitt 30k for en slik delebil med bra batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: pwb på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:15
En 2011 modell bør ikke koste mer enn 15-20.000,- Det er galskap å gi halv pris av ny bil pris for en elbil som ikke har noe garanti eller ikke noe særlig garanti igjen. Problemet er at de som kjøpte bilen i 2011 sikkert ga 250.000,- for den og da synes de at 75-80.000 er ok, men det er ikke slik det fungerer (eller burde ikke vært det). Folk må slutte å kjøpe disse overprisa bilene.

Halv pris er da ganske normalt på 4-5 år gamle biler. Det er typisk der verditapet ligger. Vår Leaf er nå 4 år og 4 måneder gammel, etter hva jeg skjønner er pene norsksolgte 2012-modeller med lav km og alle kapasitetsbarene verdt omkring 140.000 kroner. Vi ga ca. 290.000,-

Så jeg synes 75k er en helt fair pris for en 4-5 år gammel iMiEV. Da får du billig bruksbil som antageligvis holder leeenge med lave rep.kostnader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Beamer Screamer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:12
Sitat fra: pwb på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:15
En 2011 modell bør ikke koste mer enn 15-20.000,- Det er galskap å gi halv pris av ny bil pris for en elbil som ikke har noe garanti eller ikke noe særlig garanti igjen. Problemet er at de som kjøpte bilen i 2011 sikkert ga 250.000,- for den og da synes de at 75-80.000 er ok, men det er ikke slik det fungerer (eller burde ikke vært det). Folk må slutte å kjøpe disse overprisa bilene.

Halv pris er da ganske normalt på 4-5 år gamle biler. Det er typisk der verditapet ligger. Vår Leaf er nå 4 år og 4 måneder gammel, etter hva jeg skjønner er pene norsksolgte 2012-modeller med lav km og alle kapasitetsbarene verdt omkring 140.000 kroner. Vi ga ca. 290.000,-

Så jeg synes 75k er en helt fair pris for en 4-5 år gammel iMiEV. Da får du billig bruksbil som antageligvis holder leeenge med lave rep.kostnader.

Halv pris eller ca 75k for de eldste trillingene er nok en helt fair pris ja. Det tilsvarer et prosentmessig helt normalt verditap for biler. Mange har vært skeptiske til levetiden på batteriene, men det aller meste tyder på at disse holder veldig bra. Noen promille av bilene opplever batterihavari, akkurat som noen promille av fossilbiler opplever tilsvarende havarier på motor/gir. Så ingen grunn til at bilene skal være så å si verdiløse i det garantien utløper.

Men trass i prosentmessig fair verditap så er det jo ikke snakk om så mange kroner, så det er ikke egentlig så mye man sparer på å kjøpe brukt synes jeg. Jeg vil tro det koster omtrent det samme å fikse noe på en billig bil som på en dyrere bil - dekk, foringer, AC, vindusheisere og annet som blir slitt eller defekt med tiden. Så da syntes jeg det var relativt få kroner å betale ekstra for å få kliss ny bil med 5 års garanti og dermed null utgifter (utenom service).

Over en 5 års periode tipper jeg det blir billigere å ta verditapet fra 150k til 75k på en ny enn å ta tapet fra 75k til 25k på en 5 år gammel brukt + vedlikehold.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA