Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Raymobil

Startet av KrW, torsdag 07. april 2016, klokken 12:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sett bilen i D og brems med wattpedalen
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. februar 2016, klokken 17:09
kos, det jeg skriver i innlegget mitt har absolutt ingen relevans til hvilke hjul det trekker på. Jeg skulle rygge ned oppkjørselen slik jeg også gjør med bakhjulstrekkeren.

Ved å slippe bremsen og prøve å styre (baklengs..!!) ville det fått en eneste konsekvens. Jeg ville mistet kontrollen enda mer, fått mer fart og stoppet i kryssende trafikk lenger nede. Du vet sikkert at de fleste biler bremser mest på framhjulene slik at de låser når man kjører baklengs på glatta, og det før bakhjulene får noen særlig bremseeffekt i det hele tatt. Ved å trykke hardere på pedalen får man bremseeffekt på bakhjulene også.

Prøv nå heller å lese essensen i innlegget; nemlig egenskapene til dekkene - istedet for å prøve deg på en masterclass i bilkjøring.

Glatten og rygge ? - Har dekkene rotasjon retning. Da er det ikke særlig smart å rygge på glatten uansett type dekk og 4w - har ingen betydning. - slipper på det meste. 

Ulfen

Var å prøvekjørte Tesla 70D for første gang i går. Skikkelige glatte Tromsø veier som vanlig. Etter turen nektet jeg å tro at det var piggfrie dekk vi hadde kjørt med (Glemte å se etter før vi kjørte), men det var det. Fantastisk fremkommelighet. Kjører nå en Vito og en Forester som begge har 4WD. Mener bestemt at Teslaen står ikke tilbake for noen av dem. Stor sannsynlighet for at vi bestemmer oss for Tesla. Må samtidig skryte av service-stasjonen i Tromsø. Veldig hyggelig å komme dit. :)

Lynet

Til dere som klager på blokkerte hjul, bilen har ABS-bremser!
Men ABS virker ikke hvis hjulene er blokkert, du må slippe opp et lite øyeblikk så hjulene får rotert litt, da er det bare å kline inn pedalen og styre seg ned bakken. Virker også bakover.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Kan ikke se at noen har klaget over blokkerte hjul. Ellers er det interessant å se diverse kreative forslag som skal være nyttig i oppkjørselen min, uten at man i det hele tatt har sett den. Ta mitt ord for det, å slippe opp og håpe ABS skal fungere eller å bremse med gasspedalen ville ikke fungert i tilfellet jeg beskriver (ABS fungerer vel heller ikke i hastighet ned mot 0).

Åpne gjerne en tråd om kjøreteknikk, men hensikten med innlegget var altså å illustrere egenskaper ved Pirelli Sottozero II. For ytterligere informasjon om hendelsen inkludert direkte sammenligning i denne situasjonen med rwd TMS skodd med Hakka 8 se her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.msg444933.html#msg444933

Oppsummert: TMS rwd er en kompetent vinterbil om man skor den godt. Gjør man ikke det er det best å la den stå når forholdene tilsier det.

Brede

Jeg er også generelt godt fornøyd med bilen på vinterføre (P85 med Hakka8).

Jeg vil likevel trekke frem skikkelig sørpeføre som det føret jeg blir mest usikker på bilen, her synes jeg den er dårligere enn alt annet jeg har hatt av biler. Nå skal det sies at jeg har liten erfaring med bakhjulstrekk fra før.

Styrehjulene virker som om de får veldig lett planing i sørpe i forhold til tidligere biler jeg har hatt, mulig pga. manglende motorvekt foran og forholdsvis brede dekk?
Har et par ganger opplevd at bakhjulene har hatt grep, mens styrehjulene flyter. Ved litt (og da mener jeg bare litt) pådrag har da bakhjulene skjøvet bilen så framenden "plutselig" har seilet over i motgående kjørefelt.
Iallefall må jeg holde lavere fart i slikt føre med Teslaen enn med vår bil nummer to for å føle meg trygg.

KrW

Hentet bil på Lillehammer i går og kjørte hjem til Trondheim i dag. Autopilot fungerte meget bra  ;D, i hvert fall på bare veier mellom Lillehammer og Dombås. Dombås og nordover var det snø på veien og da var ikke autopilot mye tilgjengelig. Kunne henge seg på biler foran da. Følte meg ikke avslappet som på bart føre. Merket at bilen kan logre litt med halen, men kommer seg lett inn. Slo regen til low på glatta etter at bilen gled ut litt da den slakket (eller bremset) bak en annen bil i adaptiv cc.

Har solgt vår egen Leaf med piggfrie vinterdekk. Gjorde en test med mine foreldres Leaf og Avensis nå i kveld. Begge de har pigg og Teslaen har piggfrie Yokohama. Testen var bakkestart i bakke med blanding av snø, sørpe og is. Leafen startet igang lettest, Tesla og Avensis kom ganske jevnt ut. Leafen var tydelig best på bakkestarten, men piggdekk må nok ha vært en stor fordel vil jeg tro.

Er det noen som har både Leaf og Tesla RWD med enten pigg på begge eller piggfri på begge som kan gjøre en lignende test, eller som allerede har prøvd noe lignende? Lurer på om Teslaen ville vunnet testen min om den også hadde hatt pigg?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Balrog

Har leaf og tms rwd med nordiske piggfrie. Bakkestart er klar seier til tms, mest fordi den får mest vekt over drivhjulene, men også fordi jeg tror antispinnsystemet er best på TMS. Det skal sies at Leaf er usedvanlig bra på vinterføre. Som flere har vært inne på er tms betydelig tyngre enn leaf, og krever litt mer bruk av hjerne og litt mindre bruk av wattpedal simpelthen på grunn av fysikkens lover E = m * v^2 og bakhjulstrekk. Traction control på tms er meget god, regen-funksjonen er elendig på leaf men kan skape problemer på tms på glatt føre, så sett gjerne ned regen på tms.
Jeg har en rundkjøring som ligger i nedoverbakke som jeg skal til venstre i og som gjør at teslaen kommer sidelengs på vei ut - nesten uansett hvordan jeg håndterer bilen når det er glatt. Det problemet oppstår ikke i leafen. Kona klager fælt når hun (som vanligvis får "æren" av å kjøre leaf) bruker teslaen og skvetter til når hun som Jeremy Clarkson seiler gjennom rundkjøringa med foten av wattpedalen som er det intuitive å gjøre.

Om det regeneres eller hjulene låser seg vet jeg ikke, man får liksom nok med å forsøke å ratte bilen pent ut av rundkjøring mellom måpende medtrafikanter. Jeg tror ikke hjulene låser seg, men de mister veigrepet og da spiller det liten rolle om de går rundt eller ikke.

Testet TMS med Nokian piggfritt mot Mercedes C-klasse med pigg og bakhjulstrekk på isete føre. No match. Mercedes med bakhjulstrekk er kanskje det verste som finnes av vinterbil her til lands. Tung foran, lett bak - et adrenalinkick av de sjeldne, selv i 10-20 km/t under hva jeg kjørte med TMS.

Som de fleste her konkluderer også jeg med at TMS rwd er en usedvanlig bra bil på vinteren. Men uansett: Kjør forsiktig på vinterføre og når det er glatt. Du har ansvaret også for dine medtrafikanters liv og helse.

Et strøtips ved bratte bakker/innkjørsler: Bruk sand/fin grus som er dynket i meget varmt vann. Det smelter fast i isen og gjør oppkjørselen enkel å komme opp på en 100% miljøvennlig måte - og nesten uten arbeid.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Muffinman

Sitat fra: Brede på torsdag 25. februar 2016, klokken 11:50
Jeg er også generelt godt fornøyd med bilen på vinterføre (P85 med Hakka8).

Jeg vil likevel trekke frem skikkelig sørpeføre som det føret jeg blir mest usikker på bilen, her synes jeg den er dårligere enn alt annet jeg har hatt av biler. Nå skal det sies at jeg har liten erfaring med bakhjulstrekk fra før.

Styrehjulene virker som om de får veldig lett planing i sørpe i forhold til tidligere biler jeg har hatt, mulig pga. manglende motorvekt foran og forholdsvis brede dekk?
Har et par ganger opplevd at bakhjulene har hatt grep, mens styrehjulene flyter. Ved litt (og da mener jeg bare litt) pådrag har da bakhjulene skjøvet bilen så framenden "plutselig" har seilet over i motgående kjørefelt.
Iallefall må jeg holde lavere fart i slikt føre med Teslaen enn med vår bil nummer to for å føle meg trygg.
Dette stemmer bra med min erfaring med rwd-bilen. 85D``en får ikke flyt på forhjulene i noen særlig grad. Det skyldes sikkert at den er lettere bak og tyngre foran.

amund

Sitat fra: kos på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:15
Glatten og rygge ? - Har dekkene rotasjon retning. Da er det ikke særlig smart å rygge på glatten uansett type dekk og 4w - har ingen betydning. - slipper på det meste.

Tull - rotasjonsretning har kun med drenering i hastighet å gjøre.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

AppleKnocker

Sitat fra: Balrog på fredag 26. februar 2016, klokken 03:18
Har leaf og tms rwd med nordiske piggfrie. Bakkestart er klar seier til tms, mest fordi den får mest vekt over drivhjulene, men også fordi jeg tror antispinnsystemet er best på TMS. Det skal sies at Leaf er usedvanlig bra på vinterføre.

Samme biler med piggdekk. Konklusjonen er den samme. Antispinn/skrens er satt opp til å hogge inn tidligere på Tesla, mens Leaf tillater mer spinn og skrens før den griper inn.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fonberg

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 26. februar 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Balrog på fredag 26. februar 2016, klokken 03:18
Har leaf og tms rwd med nordiske piggfrie. Bakkestart er klar seier til tms, mest fordi den får mest vekt over drivhjulene, men også fordi jeg tror antispinnsystemet er best på TMS. Det skal sies at Leaf er usedvanlig bra på vinterføre.

Samme biler med piggdekk. Konklusjonen er den samme. Antispinn/skrens er satt opp til å hogge inn tidligere på Tesla, mens Leaf tillater mer spinn og skrens før den griper inn.

TMS RWD og Leaf i husholdningen her også, på tredje vinteren. TMS med Michelin Xi2 piggfritt, Leaf med Nokian Hakka R1. Leaf er bra, men TMS er bedre oppover. Nedover bakker er det motsatt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

KrW

Veldig god lesning for meg at dere som har både Tesla og Leaf med samme type dekk på begge sier at Teslaen har bedre framkommelighet og bedre traction  :) Testet mer idag og merker selv også t traction er meget god. Den henter seg inn med en gang om man framprovoserer at bakenden glipper. Testet broderens 85D og klart at det er stor forskjell på f.eks. bakkestart med trekk på alle fire. Broderen testet vår RWD og han syntes faktisk at traction slår inn enda raskere på RWD enn hans AWD og han kjente også hvor godt den dro seg inn på glatta.

Vi tok også en test uten traction på en parkeringsplass med hardpakket snø. Godt å teste hvor stor forskjellen er med traction om og off  :) Gøy å kjøre donuts også da  ;) , selv om ikke det var formålet med testen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

havardhm

Etter snøfallet i går kjørte jeg meg faktisk fast i innkjørselen vår med Teslaen.

Jeg var nok litt for tøff og tenkte at nå tar jeg bare fart og kjører rett ut, og "ploger" gjennom brøytekanten.

Der stoppa det gitt. Og der ble jeg stående en stund med spaden og litt annet, før jeg fikk en god ide. Kjørte først luftfjæringen ned på low og lot den være der noen minutter, før jeg satte den på very high, og da kom jeg meg faktisk løs med en gang.
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Ladefabrikken

Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 18:01
Etter snøfallet i går kjørte jeg meg faktisk fast i innkjørselen vår med Teslaen.

Jeg var nok litt for tøff og tenkte at nå tar jeg bare fart og kjører rett ut, og "ploger" gjennom brøytekanten.

Der stoppa det gitt. Og der ble jeg stående en stund med spaden og litt annet, før jeg fikk en god ide. Kjørte først luftfjæringen ned på low og lot den være der noen minutter, før jeg satte den på very high, og da kom jeg meg faktisk løs med en gang.
Det der er et gammelt Citroen triks. Har brukt det mange ganger å det funker vær gang.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA