Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Raymobil

Startet av KrW, torsdag 07. april 2016, klokken 12:09

« forrige - neste »

KrW

Har kjørt Leaf nå i snart to år. Avtalte idag kjøp av en ett år gammel 85S RWD AP. 85D i signaturen ble solgt samme dag vi fikk den (dessverre) da vi ventet på TMX.

Hvordan er fremkommeligheten på RWD-versjonen sammenlignet med f.eks. Leaf? Hadde Kia Sportage AWD før Leafen, men er alikevell imponert over traction control og fremkommelighet på Leafen.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

KrW

Fin video det der  :) Hvilken bil var det som ikke kom seg opp da?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øyvind.h

Tesla rwd har bedre fremkommelighet enn Leaf. Det er min erfaring etter to vintere med S85, og en vinter pluss diverse låneturer med Leaf.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

havardhm

Jeg har hatt begge... Hadde leaf i ett år, hadde ikke noen store problemer med den. Kjørte seg fast en gang når det kom veldig mye snø på slutten av vinteren i fjord, men da kom jeg kun ut med min 525xd som jeg hadde den gang.

Min S85 RWD har jeg bare hatt en uke, så kan ikke si så mye om den annet enn at det virker veldig bra. Har prøvd å kjøre meg fast et par ganger uten hell, men nå har jeg ikke kjørt meg inn i dyp snø heller, slik det var når leafen ble stående fast.
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

fonberg

Kan bare bekrefte det andre sier: TMS RWD tar seg bedre fram enn Leaf. Samtidig er Leaf bedre nedover glatte bakker enn TMS.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

diax

Den videoen der sa ærlig talt ingenting.

cirys1

Den er helt grei, er det noen bakker og snakke om og man må stoppe så setter den seg fast, har skjedd meg flere ganger i vinter. Selv med fart har jeg ikke kommet opp flere bakker, men her i bergen blir det utrolig sleipt når de salter oppå 10-15cm nysnø.
Bruker Foresteren når jeg skal på fjellet.. :P

KrW

Sitat fra: fonberg på fredag 19. februar 2016, klokken 19:50
Kan bare bekrefte det andre sier: TMS RWD tar seg bedre fram enn Leaf. Samtidig er Leaf bedre nedover glatte bakker enn TMS.

Høres bra ut. Viktig poeng også at den er dårligere nedover glatte bakker som du sier. Der hjelper vel ikke Dual Motor veldig heller. Jeg får satse på å være litt mer forsiktig nedover med den tunge bilen. Jeg tror vi kommer til å klare oss fint med RWD. Trolig går vi over til Model X etterhvert med hengerfeste, men nå haster det ikke lenger  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Balrog

På både Leaf og TMS RWD er man avhengig av nordiske vinterdekk. Kraftig regenerering på TMS gir deg gjerne noen overraskelser på glatt føre (omtrent som å dra i håndbrekket på en fossilbil). Synes jo både Leaf og TMS er bra på vinterføre, men ikke i nærheten av Audi A8 Quattro som jeg hadde før. Skulle derfor gjerne hatt en TMS P90D, men det er litt over hva økonomien tillater :(

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

SurSnasen

Sitat fra: KrW på fredag 19. februar 2016, klokken 17:36
Fin video det der  :) Hvilken bil var det som ikke kom seg opp da?

Tipper det er en Mini med enten sommerdekk eller dårlige vinterdekk/helårsdekk.

Lynet

TMS RWD har en utrolig bra antispinnfunksjon, eneste du opplever er at lampene for antispinn blinker og bilen tygger seg oppover bakkene.
Har aldri opplevd problemer ned bakker, bilen har ABS og da skal man bare klemme pedalen hardt inn og bruke rattet for å holde bilen på veien.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Olauten

#12
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. februar 2016, klokken 16:48
denne youtube sier alt :-)



Det der er faktisk min video fra når jeg hadde en P85+, på vei opp til Norefjell i særdeles bratte bakker  ;D

Kjørte forbi flere biler oppover som stod fast og/eller slet med å komme opp. Beste tohjulsdrevne bilen jeg noengang har kjørt på vinterføre, fremkommeligheten er knallbra.
Det er ikke sjangs å ha kommet så langt opp på sommerdekk, det var dritglatt og våt tung snø, så her er det utvilsomt vinterdekk på samtlige biler. Husker ikke merket på bilene som ble forbikjørt, men de var forhjusldrevne alle sammen, 4-5 stykker ble passert.

Her er ruten som ble kjørt og det er over 600 høydemeter: https://www.google.no/maps/dir/60.1855681,9.613482/Fjellhvil,+3536,+Norge/@60.2022543,9.555709,13z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x4640f57622767bc5:0x2c6ea66f2a401e63!2m2!1d9.5719416!2d60.2210724!3e1

Så ja, som vinterbil er fremkommeligheten helt topp og jeg hadde nok kjøpt tohjulstrekk igjen hvis jeg skulle hatt Model S igjen - lastekapasiteten er veldig god og noe jeg har bruk for oftere enn jeg har bruk for firehjulstrekk.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

AppleKnocker

Sitat fra: Balrog på lørdag 20. februar 2016, klokken 02:24
Kraftig regenerering på TMS gir deg gjerne noen overraskelser på glatt føre (omtrent som å dra i håndbrekket på en fossilbil).

Ikke akkurat. Når det er glatt begrenses regen for å hindre at hjulene låser seg. Så det er snarere motsatt av å dra i håndbrekket på en fossilbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lynet

Har opplevd to ganger at den har logret litt med halen når jeg har sluppet gassen brått og var glattere enn jeg trodde. Ikke dramatisk i hele tatt, bilen ordner det hvis du er for treg til å reagere (tror jeg  ;D)......
Går heller ikke å dra i brekket på Tesla, blir bare nødbrems som ikke blokkerer hjulene når man holder P inne.
Tror Balrog har glemt hvordan det var å trekke i brekket på en gammel fossilbil  ;D ;D ;D ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA