Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømforbruket til elbiler er ikke vesentlig

Startet av Pappapangpang, torsdag 07. april 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

Pappapangpang

Driver å vurderer elbil om jeg får tilbud om jobb.  Distansen det er snakk om er ca 10 kilometer pr vei i 50-70km/h  i boligfelt/landevei.  Resterende distanse ca 79 kilometer,  er motorvei med fartsgrense 110.  Vil jeg klarer det med dagens elbiler i 250k klassen,  Leaf,  Soul,  evt andre alternativer? 

Hvordan holder elbilene seg over tid med såpass mye/hard kjøring, blir ca 42000 kilometer pr år.  Både sommer som vinter.   

Tesla et desverre over hva jeg får i lån så den utgår desverre :)

Mvh mulig pendler.

kodalse

Det går om du kan lade på jobben.
Det går ikke om du skal kjøre tur retur på en lading.

Venter du til Bolt (Ampera-e) eller Modell 3 er du igjen innenfor :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Pappapangpang

Sitat fra: kodalse på fredag 19. februar 2016, klokken 16:07
Det går om du kan lade på jobben.
Det går ikke om du skal kjøre tur retur på en lading.

Venter du til Bolt (Ampera-e) eller Modell 3 er du igjen innenfor :)

Har tenkt litt på bolt og modell 3 ja,   men de ligger vel ca 1 år fra i tiden.  Noe må kjøres i mellomtiden.  Usikker på ny elbil som da evt brukes som innbytte mot Bolt evt M3.  Eller en billig skraphaug som kjøres til overnevnte er tilgjengelig.

Har lademulighet på jobben.   Vil både Soul og Nissan klare distansen i 110 km/h på vinteren? 

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

AppleKnocker

Soul og motorvei er en dårlig kombo. Luftmotstanden på den bilen i 110 km/t er omtrent som Oslo Rådhus.
Leaf 30 kwh vil nok klare det, men du må kompromisse om vinteren og i  kanskje regnvær i form av redusert fart (under fartsgrensen) og rasjonere på varmen. Lader du på jobb klarer du turen i enhver elbil.

Besparelsen med elbil når du kjører så langt, er massiv. Jeg ville vurdert å kjøpe en Leaf 30 kwh og bytte den inn om et par år når det finnes biler med bedre rekkevidde. Du sparer nesten en krone pr km sammenlignet med en dieselbil. Begge bilene vil ha verditap, elbilen kanskje litt mer når Ampera-E osv kommer.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. februar 2016, klokken 16:57
Soul og motorvei er en dårlig kombo. Luftmotstanden på den bilen i 110 km/t er omtrent som Oslo Rådhus.
Leaf 30 kwh vil nok klare det, men du må kompromisse om vinteren og i  kanskje regnvær i form av redusert fart (under fartsgrensen) og rasjonere på varmen. Lader du på jobb klarer du turen i enhver elbil.

Besparelsen med elbil når du kjører så langt, er massiv. Jeg ville vurdert å kjøpe en Leaf 30 kwh og bytte den inn om et par år når det finnes biler med bedre rekkevidde. Du sparer nesten en krone pr km sammenlignet med en dieselbil. Begge bilene vil ha verditap, elbilen kanskje litt mer når Ampera-E osv kommer.

Ikke enhver elbil. Selv BMW'n min hadde problemer med 10 mil når det var på det kaldeste i vinter. Kjører 90% på motorvei, også  ;).
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Softblue

Jeg bruker Mercedes B Electric til 2x99km på motorvei. Holder akkurat :) Jeg er ikke nervøs for ikke å nå frem. Med 2x89 km skulle det bare være å trå på. Jeg holder meg i fartgrensen på 100 og 110. Kulde er ikke det verste problemet, men våt vei og slaps drar mye strøm ut av batteriet og da kan de lønne seg å senke farten til 90-100. Om vinteren kan du forvarme 30 minutter og da holder batterikapasiteten seg bra. Om varmeapparatet står på 20 grader (kjøre med jakke) eller 22 grader (kjøre uten jakke) synes jeg ikke gjør noe utslag på rekkevidden.
Det jeg tror du vil bli mest fornøyd med B Elektric, er at den har forhjulstrekk på vinterføre og at den er stabil og avslappende på motorvei i 110+. Men pass på at du får med cruisecontrol, det er noe av utstyret jeg bruker hver dag og det er ikke standardutstyr.

Men det viktigste når du pendler så langt er at du rekker å lade bilen på jobb før du skal hjem.
Jeg kan lade med 400v 16A trefase hjemme og på jobb og det går greit. Har du bare tilgang på enfase stikkontakt 10A eller 13A så risikerer du å ikke være fulladet før det er gått 9 timer.
Alt i alt er jeg imponert over B Electric.  Og mitt inntrykk er at det er lite feil på dem sammenlignet hva jeg har lest om andre biler her på forumet. Oppfølgingen fra Mercedes er også i en klasse for seg i forhold til andre bilmerker jeg har hatt. Eneste irritasjonen jeg har hatt er at vinterdekkene ikke ble levert med navkopper, så jeg måtte kjøpe dem ekstra for ca. 750 kr.
Kjøper du B Electric vil jeg anbefale å kjøpe en Tesla UMC lader ved de forskjellige utskiftbare kontaktene for shuko(stikk), 32A(blå), 400v16A(rød). Det gir deg flere muligheter for lading enn type 2 kabelen og stikkkontakten som følger med bilen.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

tutti

B-class har ikke VP, DAB, hurtigladding, app for remote styring og et høyt forbruk. Range plus er begrenset til 50x før batteriet slites. Bilen er blytung i forhold til konkurrentene og du merker det på svingete veier. Serviceprisene ligger skyhøyt over konkurrentene.

Nå kan merce-eiere sikkert fortelle deg at slikt utstyr (nesten alle konkurrente har) er noe tull og tøys, men trådene i merce-forumet tyder på noe annet.

Venter du til april/mai så kan du f.eks bestille Ioniq med 40-50 kWh batteri for samme pris.

1000kwh

Sitat fra: tutti på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:47
B-class har ikke VP, DAB, hurtigladding, app for remote styring og et høyt forbruk. Range plus er begrenset til 50x før batteriet slites. Bilen er blytung i forhold til konkurrentene og du merker det på svingete veier. Serviceprisene ligger skyhøyt over konkurrentene.

Nå kan merce-eiere sikkert fortelle deg at slikt utstyr (nesten alle konkurrente har) er noe tull og tøys, men trådene i merce-forumet tyder på noe annet.

Venter du til april/mai så kan du f.eks bestille Ioniq med 40-50 kWh batteri for samme pris.

Den har DAB+ ;)

Ikke alt som er bra med Mercedesen, men den er definitivt den mest komfortable og lettkjørte bilen av alle elbilene.

Softblue

Nå er det vel bare "Edition" som har DAB+ som standard, men den har ikke cruisecontrol.
Ellers må du velge mellom DAB+ eller oppvarmet frontrute. Jeg har ikke oppvarmet frontrute, men kan ikke si jeg har savnet det. DAB+ fungerer veldig bra og er å foretrekke framfor FM etter min mening. DAB? har mange fler kanaler også. Jeg hadde spesifisert bilen som "Edition" og lagt til cruisecontrol, metallic lakk og 16" vinterdekk. Tror du vil oppnå samme rabatt som på "Edition" uansett.
Har ikke savnet varmepumpe. Varmeanlegget er mer en bra nok selv på det kaldeste jeg har prøvd som var -17. Remote styring hadde vært kjekt men ingen deal-breaker. At Range Plus er begrenset til 50 ganger tror jeg bare er en myte, har ennå ikke sett noen som kan belegge dette med dokumentasjon.

Ja Mercedes B Electric er stor og tung, men når du har gjort alle vurderinger av rekkevidde, forbruk og så videre, så vurder hvilken elbil du vil føle deg mest trygg i om du treffer en elg.

tutti

Sitat fra: Softblue på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:53
Ja Mercedes B Electric er stor og tung, men når du har gjort alle vurderinger av rekkevidde, forbruk og så videre, så vurder hvilken elbil du vil føle deg mest trygg i om du treffer en elg.
Den må du forklare bedre. Er det tryggere å kjøre en tung bil som har lengre stoppeavstand, bredere dekk som øker sjansen for vannplaning og krenger mer i svinger fordi den er høy?

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:24
Oppfølgingen fra Mercedes er også i en klasse for seg i forhold til andre bilmerker jeg har hatt. Eneste irritasjonen jeg har hatt er at vinterdekkene ikke ble levert med navkopper, så jeg måtte kjøpe dem ekstra for ca. 750 kr.

Er ikke navkoppene like mellom sommer- og vinterdekkene? Vi kjøpte annerledes felger (men fortsatt fra Nissan) til vinterdekk til Leafen, og navkopper fulgte ikke med. De fra sommerdekkene passet dog perfekt, og jeg antar Nissan har en standard på dette. Men det gjelder kanskje ikke andre produsenter?

På Teslaen fikk jeg med navkopper til vinterdekkene, men der var jo sommerfelgene mørk grå og vinterfelgene sølvgrå så selv om de passet om hverandre hadde det sett dumt ut ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Sitat fra: tutti på lørdag 20. februar 2016, klokken 14:58
Sitat fra: Softblue på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:53
Den må du forklare bedre. Er det tryggere å kjøre en tung bil som har lengre stoppeavstand, bredere dekk som øker sjansen for vannplaning og krenger mer i svinger fordi den er høy?

Hvor stor stoppeavstand har man før man treffer en elg i mørket?
I lovlige hastigheter opplever jeg ikke krenging som noe problem. Tvert i mot er det en meget behagelig bil for fører og passasjerer på alle slags veier.
Du kan dessuten velge om du vil ha normale (205/60 R 16) eller bredere dekk (225/50 R 17 eller 225/40 R 18) når du bestiller B Elektric. Ingen av disse er spesielt bredde, så de skulle ikke være utsatt for vannplaning.

Pappapangpang

Hvor stor slitasje regner man med på en elbil på disse distansene det blir snakk om 42k minimum årlig.   Hvor lang levetid kan jeg regne på bilen?  Vedlikeholdskostnader?

Mvh langpendler.

kodalse

På generell basis er vedlikeholdsutgiftene neglisjerbare.
For å illustrere det er Leaf sitt viktigste servicepunkt å bytte kupefilteret!
Ellersfinnes det jo ikke oljeskift, registerreimsbytte osv.
Generelt er det snakk om normal slitasje, som dekk, bremser, kanskje støtdempere og stabstag. osv.
Bilene har så lite feil at service stort sett går på sjekk av banaliteter.
Mange velger også helt vekk service og tar heller en sjekk med jevne mellomrom.

De tallene jeg har sett på service har variert mellom 1200 - 5000. Tror det skal dekke alle merker.

Så kan dere fortsette med merkeavhengig diskusjon for og imot MB, Soul, i3, zoe osv  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA