Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Uppdatera kartor i Navi:n?

Startet av MeTesla, onsdag 06. april 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: nyttblad på fredag 19. februar 2016, klokken 11:14
Kjører litt av samme veien selv. Har hytte på Vegglifjell så har nesten 1000 høydemetre siste 10-15 km opp til hytta. Det tar beregninga hensyn til. Det forsvinner fort 40-50 km på den biten.

Etter noen turer i vinter har jeg funnet ut at vær og føre påvirker mye. Særlig kulde og snøvær.

Det tar også forholdsvis lang tid å fylle opp batteriet på superchargeren i og med at man kommer
dit med mye strøm på batteriet.

Du har vel også en chademo i Rødberg som backup?

Den har jeg aldri forsøkt, ligger det Chademo adapter der på Kiwi? Trenger  man ladekort  hos Fortum eller noe liknende?

kjølholdt

viktig å ikke få altfor mye angst når teslaen viser charging needed to reach destination.Legg inn punktet på nytt igjen  da kan det plutselig gå helt greit. men beregner jo kontinuerlig etter forbruk og bruker du mye strøm en liten stund får du da denne beskjeden. men er ikke alltid reelt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

GOS

Sitat fra: MeTesla på fredag 19. februar 2016, klokken 11:08
Ja jeg kan stoppe på Lier og lade der om jeg blir VELDIG usikker, men det er jo ikke mange milene fra Son. Men det hadde vært så bra om jeg kunne latt være ekstra stopp som man ikke trenger for annet enn å lade, da hadde det vært helt likt som om jeg kjørte fossilbil.

Men det jeg da baserer den beslutningen på, lade eller ikke lade, er jo nettopp Teslaens evne til å beregne egen rekkevidde og hvor mye jeg kan stole på den.

Meldt medvind :)

Jeg hadde overhodet ikke vært bekymret. Legg ruten din inn på EVtripplanner.com og der kan du også se hvordan temperature og vind vil virke inn på ruten din. Min erfaring er at Tesla og denne har noenlunde samme estimater. Begge tar høyde for fartsgrense, veiforhold og topografi.

Jeg prøver å få kona med på å prøve å kjøre fra Stavanger til Geilo uten å lade neste helg. Jeg tror det går om jeg kjører ikke særlig over fartsgrensene og om det er sol, fine veier og ikke mot vind.....men jeg må nok bite i det sure eple å lade litt i Odda / Eidfjord. Til info så kjører jeg Gol-Stavanger og har da typisk 30-70 tkm igjen om været er bra. Sett i lys av denne erfaringen så mener jeg det kan gå Stavanger-Geilo på en god dag med 100% SOC
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

nie

Med lading til 100% er det bare å kjøre uten å tenke lading underveis.
Med f.eks. 73 kWh tilgjengelig på 24 mil må du bruke over 3 kwh/mil og det har jeg ingen tro på.

Jeg kjører jevnlig Bergen-Røldal (Haukeli) (ca 700 moh) og har da et snitt-forbruk på ca 2,6-2,7 kWh/mil.
Det er da inkludert ferje-stopp som drar litt ekstra batteri da dette kjøles litt under overfarten.

Du bør komme frem med ca 10 kWh igjen på tanken med mindre føret er helt håpløst.

Når det gjelder navigatorens rekkeviddeberegninger synes jeg den er notorisk upålitelig.
Egen hoderegning er mye mer pålitelig.

MeTesla

Ja om GOS tenker å komme seg fra Stavanger til Geilo neste helg så er jo det et  helt annet kakestykke, og som som du sier Nie: "Hold deg under 3 kwh/mil så bør det gå bra."

Så da går det nok bra tenker jeg.

Plan B er Kiwi på Rødberg. Saktelading (3 fas 16A) eller hurtiglading.

Men å stole på Teslaens evne til å beregne egen rekkevidde - her er det blandet drops med tanke på erfaringer ser jeg. Og det er bra å vite!

Muffinman

På P85``en stemmer den brukbart. Men på 85D``en ender jeg alltid opp med noen prosent mindre i rest enn prognosen, uansett om jeg kjører svært rolig og bruker range mode. Mistenker at tungtrullende dekk er årsaken.

Guybrush

Hvor stor er forskjellen/rekkevidden om man har på Range Mode eller ikke?


Jejl

Sitat fra: Guybrush på fredag 19. februar 2016, klokken 17:40
Hvor stor er forskjellen/rekkevidden om man har på Range Mode eller ikke?
Det kan vel slå begge veier. Hvis du starter en tur med kaldt batteri og du etter noen mil har mye nedoverbakker kan det være en fordel å ha range mode off kanskje i 10 min for å få regenerering i bakkene.
Skal du bruke sc på turen, lønner det seg sjelden å bruke range mode, for da får du neppe full ladefart ved første sc stopp.

Teslavest

Sitat fra: o.b.lix på fredag 19. februar 2016, klokken 09:28
Kjørte fra Dombås over valdresflya til Aurland hvor jeg ville lade. Appen mente jeg skulle ha -5% når jeg kom fram. Fasit var +25% når jeg kom der.
Bommer på Lærdalstunnelen. Den tror du skal over fjellet.
P85D.  Mod X reservert

o.b.lix

Sitat fra: Teslavest på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:21

Bommer på Lærdalstunnelen. Den tror du skal over fjellet.

Dette tenkte jeg ikke på - ikke rart jeg aldri tror på denne beregningen, er jo ekstremt mange tunneler her i Bergen og omegn!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA