Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av Olee, onsdag 06. april 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Olee

Har fått tak i en Buddy med "uvisst batteristatus", nye Odyssey batterier for 2 år siden, men ikke brukt det siste året. Fikk tatt ut det ene settet, og alle de 6 batteriene målte rundt 5V. Har kjøpt lader som "desulfaterer slitte batterier", og lurer på om det er noe håp for batteriene i det hele tatt?
Planen er uansett å bytte batteri, men hadde vært greit å få prøvekjørt Buddyen en tur også :) Tar gjerne imot tips!

bosonic

#1
Dersom du jobber en del med batteriene så kan du kanskje få vekket de til live igjen.
Prosedyren er som følger:

Start gjerne først med å kjøre desulfator mode på alle batterier.
Koble til en last i tur og orden. Dette kan være en 12V bilpære eller lignende.
Stop når spenningen er ca 9V
Lad opp igjen batteriene for så å lade ut igjen.
Stopp på en litt høyere spenning hver gang.
Du vil etter hver opp/utlading oppleve at kapasiteten øker (utladetid og ladetid øker)
Dersom du ikke får denne utviklingen, må du lade mer ut til å begynne med (lavere enn 9V)
Kjør gjerne flere omganger med desulfator mode.
Hvilken lader skal du benytte? Det er viktig at denne lader med minst 7A
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Olee

Takk for svar :)
Kjøpte en 15A lader: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/
Etter å ha tatt desulfator mode på hvert batteri, tar jeg da prosedyren din på hvert enkelt batteri, eller parallellt?

På laderen får jeg ikke valgt mode, kun ladestrøm, batteritype og boosterfunksjon. Jeg antar at laderen da velger desulfatering ved lav spenning?

bosonic

#3
Ser ut til å være en brukbar lader dette!

Laderen har innebygget et fast desulfateringstrinn (2) så dette ordner laderen selv.(Den desulfaterer hver gang du lader)

Du bør lade hvert batteri hver for seg, så det kan fort bli ganske tidskrevende å sjekke hel pakken.
Alternativt kan du parallell koble to og to batterier. Da stiller du inn laderen på 15A, ellers kan du bruke 6 eller 10A når du kun lader et og et batteri.

Dersom noen av batteriene oppfører seg forskjellig fra resten, sett disse til siden for å gi de spesialbehandling seinere.

Det er fint om du forteller litt om hvordan det går underveis, det er ikke så enkelt å gi eksakte tips og prosedyrer på hvordan du vekker til live batterier da batteriene har en tendens til å leve sitt eget liv.
Det er mange variabler her, så man må kanskje justere kursen etter hvert...

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Olee

#4
Da er jeg i gang med å lade opp siste batteri! Har tatt lang tid, men jeg har det ikke travelt :)
Etterhvert som jeg har blitt ferdig med hvert batteri, har jeg latt det stå til neste dag for å se om det selvutlader seg noe særlig. Deretter har jeg parallellkoblet dem sammen, og satt på en liten vedlikeholdslader. Ingen av batteriene har gått noe særlig under 12,6V etter oppladingen... Er dette for langt ned etter bare 24 timer?

Så til utladingsprosedyren. Kan jeg ta alle/halvparten i slengen, eller bør jeg ta ett og ett? :)

bosonic

#5
12,6V etter 24timer er ok.

Det beste er å utlade ett og ett batteri.
Da vil du se umiddelbart om noen skiller seg ut.
En smart måte er å bruke en 12VDC til 230VAC omformer. Disse har innebygget spenningsvakt ved ca 10-10,5V og du kan enkelt variere belastningen med å koble til lamper eller varmeovn.
Har du ikke tilgang på en slik må du babysitte batteriene så de ikke blir ladet helt ut for hver test du tar.

Skal du koble 12V laster til batteriene så kan du bruke en spenningsvakt av den typen du får kjøpt til 12V kjølebokser.
Her er to alternativ;
11,6-12,8V 5A
10,5V-16V 60A

Du kan helt sikkert Google flere alternativer
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Lurt! Men har alle slike invertere spenningsvakt?

Bruk gjerne også en kWt teller fra clas Olson mellom inverter og last for full oversikt over kapasiteten på hver enkelt blokk.

http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

Problemet er om den mister informasjonen når strømmen går..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Før du vet om du har fått liv i batteriene må de testes med rimelig tung last. Jeg så når blokkene på revaen min begynte å bli svake så oppførte de seg fint under lading og hvilespenning var helt fin. Spenning under last var også helt fin med toppladet batteri. Men etter noen minutter falt kjøringspenningen veldig brått på svake blokker. Hvilespenningen klatret opp igjen når jeg stoppet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olee


edyrli

Jeg kan dessverre ikke gi noe eksakt svar på dette. Revaen bruker noen andre blokker. Dette er åpne syrebatterier på 240ah. Men jeg merket tydelig effekten på 100-200A strømstyke. Usikker hvordan AGM batteriene dine oppfører seg i forhold til dette. Men det er jo en fordel vil jeg tro å teste med minst 0,5C for å nærme seg kjørestrømmer.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

bosonic

Utgangspunktet her er mishandlede batterier i form av dyputlading og dermed sulfatering.

Før disse kan belastes med "kjørestrøm" så må de restaureres mest mulig.

En simulert kjørestrøm kan være vanskelig å finne belastning til når batteriene er ut av bilen.
Det enkleste er om man har tilgang på en batteritester av denne typen.



@Olee:
Hvor langt er du kommet med utladetest, og hva belastning bruker du?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Olee

Har ikke fått begynt ennå siden jeg skal på utenlandsreise. Men tenker jeg bestiller meg en omformer, så får jeg kanskje kjørt batteriene litt! Hadde gjort ting litt enklere for meg også :)
Ser det er noen billige kinagreier på eBay, med input på 10,5V. En annen står med Low Battery Shutdown: 9,7V(No load). Blir kanskje ikke langt nok ned dette? Evnt kan jeg jo ta siste delen med lyspærer eller lignende.

bosonic

Begge to vil duge, men jeg ville valgt den med 10,5V.

De gangene du trenger å gå lavere så setter du inn en tynnere strømkabel fra batteriet  og inn på omformeren. Da får man et ekstra spenningsfall og dermed lavere cutoffspenning
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA